חינוך מיוחד

ראש/ת החוג: ד"ר שרה גבעון givonsara@herzog.ac.il
רכז/ת החוג: ד"ר דינה פריד dinaf@herzog.ac.il

תוכנית הלימודים לתואר שני בחינוך מיוחד מכשירה מורים ומורות המעוניינים להתמקצע בתחום מתחומי הפרעות הלמידה  והלקויות המורכבות. סטודנט המתמחה באחד מן התחומים האלה יוכל לשמש גורם מוביל במערך צוות ההוראה הבית־ספרי. התואר מאפשר פיתוח מקצועי וקידום בתפקידים בכירים ובהם יו"ר וועדות אפיון, מתאם השתלבות בבית ספר יסודי, מת"ל (מעריך תפקודי למידה) בבתי הספר העל־יסודיים, רכז לקויות למידה ומדריך מחוזי וארצי בתחום ההכשרה. במהלך הלימודים ירכשו הסטודנטים ידע וכלים תיאורטיים המבוססים על מחקרים חדשניים, וכן כלים לפיתוח יכולות ההוראה, הדרכה והובלת הנושא בבית הספר ובמסגרות נוספות.

בוגרי התוכנית שיימצאו מתאימים יוכלו להכשיר עצמם כמאבחנים דידקטיים ומורים להוראה מותאמת במסגרת לימודים מקוצרת של יום אחד בשבוע.

מטרות התכנית

להעמיק את הכשרתם של מורים ואנשי מקצוע אחרים העובדים במסגרות החינוך המיוחד ומעוניינים להרחיב את הכשרתם בקידום תלמידים בעלי הפרעת למידה מסוימת או לקויות מורכבות;  לתפקד כסוכני שינוי ומובילי התחום במסגרת החינוכית; לפתוח אופק מקצועי להתפתחות וקידום לקראת תפקידים בכירים במסגרת החינוך המיוחד והתחומים הנושקים לו.

מבנה הלימודים

  •   מספר ש"ש : 22
  •   ימי לימוד : ב'

אז למה ללמוד בהרצוג?

צרו קשר

מרכז ייעוץ ורישום: 02-9937337
מרכזיה: 02-5320900

 

ראש התוכנית: ד"ר שרה גבעון
דוא"ל: givonsara@herzog.ac.il
שעות קבלה: בתאום מראש עם מזכירות החוג

מזכירת החוג: נעמי גלובק בן ישי
דוא"ל:  nomib@herzog.ac.il
טלפון: 02-5320902 (פנימי 802)

קורסים ולמידה מקוונת

כחלק ממערך הקורסים במכללה אנו מעמידים לרשות הסטודנטים מגוון רחב של קורסים פרונטליים ומקוונים.
מספר הקורסים המקוונים שניתן לשלב במסגרת התואר משתנים בהתאם לחוגים בהם תבחרו ללמוד.

לרשימת הקורסים המלאה בחוג חינוך מיוחד תשפ"ג – לחצו כאן

לוח שיעורים:

 

התמחויות

כדי לאפשר הרחבת ההסמכה בשני התחומים: הפרעת למידה ולקויות מורכבות, תלמידי החוג מתנסים ולומדים בקורסים מקצועיים משתי ההתמחויות.
בשנה השנייה הסטודנטים יידרשו לכתוב עבודת גמר בתחום ההתמחות שהם בחרו ללמוד.
כך תבוא לידי ביטוי המומחיות שלהם בנושא ספציפי שחקרו ויחד עם זאת יתאפשר קידום מקצועי  במנעד רחב של תפקידים במערכת החינוך בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל בסיימם את התואר.

 

לקויות תקשורת: 

המטרה היא להקנות למורה את היכולת לאתר קשיי תקשורת אצל תלמידים עם לקויות מקטגוריות שונות ולנקוט בדרכי הוראה מתאימות כדי לקדם את התלמיד בתחומים השונים. לקות תקשורת פוגעת בכל תחומי התפקוד: התקשורתי, החברתי והתנהגותי, ובשל כך מציבה אתגר ייחודי בפני כל הגורמים המטפלים בילדים. כך לדוגמא מחקרים מראים כי הורים לילדים עם אוטיזם חווים רמת לחץ גבוהה יותר מאשר הורים לילדים עם לקויות אחרות, בשל הקשיים בתקשורת המילולית והבלתי מילולית, התפרצויות זעם, פציעה עצמית ועוד. התנהגויות דומות מאפיינות לא רק את מסגרת הבית אלא גם את המסגרת הבית־ספרית ועל המורה לדעת לזהות את מקורן ולתכנן דרכי התערבות שיקדמו את התלמיד. הבנה מעמיקה המבוססת על ניסיונם של אנשי טיפול בתחומים הרלוונטיים ועל מחקר עדכני בתחום יאפשרו למורה להתמודד בצורה היעילה ביותר מול התלמיד עם לקות התקשורת ומול גורמי הטיפול השונים.

 

לקויות למידה: 

העלייה המתמשכת במספר התלמידים המאובחנים כלקויי למידה בקבוצות גיל שונות וברמות תפקוד שונות, מצריכה התייחסות מקיפה ומעמיקה של מערכת החינוך. המורה המסיים את לימודי התואר השני יהיה בעל ידע, כלים ומיומנויות שיאפשרו לו לסייע לתלמידיו באופן מקצועי ומעמיק יותר. במסגרת הקורסים השונים ילמד הסטודנט דרכי הערכה ושיטות התערבות מתקדמות כך שיוכל לסייע לתלמידים עם לקויות למידה בדרגות תפקוד שונות. יינתן דגש גם על התלמיד המתבגר והבוגר עם לקות למידה והיכולת שלו לייצג את האינטרסים שלו מול הסביבה. היכרות מעמיקה עם אופי הלקות תאפשר למורה להפעיל דרכי התערבות מתאימות שיגבירו את סיכויי שילובם המוצלח של התלמידים במסגרות החינוכיות השונות.

תנאי קבלה

אוכלוסיית היעד:

בוגרי תואר ראשון, .B.A או B. Ed בחינוך מיוחד.

 תנאי קבלה:

  • תלמידים בעלי תואר B. Ed. בחינוך מיוחד.
  • תלמידים בעלי תואר .B.A בחינוך מיוחד, שיש בידם תעודת הוראה.
  • מועמדים בעלי תואר B.A. בחינוך ותעודת הוראה שלא בחינוך מיוחד או בעלי תואר B.Ed. שלא בחינוך מיוחד יוכלו להתקבל לתכנית אם הם הוסמכו כמאבחנים דידקטיים בתום לימודי תעודה, על בסיס ביצוע השלמות תוך כדי לימודיהם.
  • מועמדים בעלי תואר ריפוי בעסוק .B.O.T, קלינאות תקשורת .B.A בהפרעות בתקשורת, טיפול באומנויות ובעלי תעודת הוראה, יתקבלו לתוכנית על בסיס ביצוע השלמות כנדרש.
  • ניסיון של שלוש שנים בהוראה בחינוך המיוחד.
  • ציון ממוצע של 85 ומעלה בתעודת סיום לימודי התואר הראשון.
  • ראיון קבלה.

לוח זמנים אקדמי

פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג בחוג חינוך מיוחד
יום שני ו' בחשון 31.10.22
לפירוט לחצו כאן

שכר לימוד ומלגות

שכר הלימוד ללימודי תואר M.Ed. נקבע לפי ערך שנת לימודים אוניברסיטאית. משך תוכנית הלימודים הוא שנתיים לפיכך גובה שכר הלימוד בתוכנית מלאה הוא 200%. גובה שכר הלימוד לפרטיו יחושב על ידי יחידת שכר לימוד בהתאם לתוכנית הלימודים של הסטודנט שנקבעה לו על יד ראש התוכנית.

להכרה בלימודים קודמים, ללימודים להשלמת תואר, לפיצול לימודים ולאגרות לימוד לחצו כאן

 

סיוע בשכר לימוד – מלגות

משרד החינוך

משרד החינוך מעניק סיוע בשכר לימוד למורים בשתי דרכים: החזר שכר לימוד או מענק שעות. (מענק שעות אינו מתאים למורים ב"אופק חדש"). פירוט הזכאים לסיוע זה ורשימת סדרי העדיפויות מופיעים בחוזרי מנכ"ל משרד החינוך ובתקציר על גבי טופס הבקשה שיש להגיש למשרד החינוך. ניתן לקבל טפסים אצל הגב' תמר כהן ביחידת שכר לימוד.

אנו ממליצים לבדוק היטב את הערך הכספי של כל אחת מהחלופות לפני הגשת הבקשות. מי שנמצא בחצי שבתון, זכאי להחזר שכר לימוד או מענק שעות עבור המחצית השנייה של שכר הלימוד.

ארגוני מורים

הסתדרות המורים וארגון המורים מעניקים מלגות לחבריהם הלומדים לקראת תואר שני. יש לעקוב אחר הפרסומים שלהם במהלך השנה.

ועדת המלגות של המכללה

ועדת המלגות של המכללה דנה פעמיים בשנה בבקשות לסיוע בשכר לימוד על רקע כלכלי (לאחר חופשת חנוכה ולאחר חופשת פסח). הועדה מטפלת רק בסטודנטים מן המניין שאינם מקבלים סיוע ממשרד החינוך או מקרנות ההשתלמות ולומדים בתוכניות המרכזיות של המכללה (ימי שלישי ורביעי). המכללה אינה מתחייבת להעניק מלגה לכל פונה. המלגה תוענק במחצית השנייה של שנת הלימודים.

ניתן לקבל טפסים אצל תמר כהן ביחידת שכר לימוד.tamarc@herzog.ac.il

 

אנשי סגל

קמפוס היכל שלמה - ירושלים

כתובת: המלך ג'ורג' 58 ירושלים 9426223
טלפון: 02-5320900
פקס: 02-9965354