קורסים מקוונים
 +  חינוך ופוסטמודרניזם | 601700 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר א
קורס זה מבקש להפגיש את הלומדים עם היסודות הפילוסופיים של הפוסטמודרניזם ועם אמירותיו לגבי שדה החינוך. הקורס מבוסס על קריאה ועיון בדברי ליוטר וגירו ומלווה בדיון בכיתה. לקראת סופו של הקורס נדון גם בהקשרים בין חינוך פוסטמודרני לבין החינוך הדתי, על בסיס כתביו של הרב שגר.
+  מליטא לירושלים: פרקים במחשבת המתנגדות והמוסר הליטאית | 501200 | דר גרין נעם | סמסטר א
+  עולמה של התפילה מהמקרא ועד חזל: היסטוריה, מבנה ומשמעות | 602500 | דר ספראי אורי | סמסטר א
קשה להפריז בחשיבות המפעל החזלי והאופן שבו הם כוננו מחדש את חיי העם היהודי כעם שהתפילה היא לב פעילותו: מה תולעת אין כוחה אלא בפיה, כך אין להם לישראל אלא התפילה.
מתוך עולם התפילה העשיר של חזל, בקורס זה נתמקד באופן שבו עיצבו חזל את עולם התפילה היהודי אשר במוקדו קריאת שמע ותפילת העמידה.
+  פרשנות האגדה והגות | 505400 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א
+  אחת שאלתי: תורה, אקדמיה וחינוך- גישות ואתגרים | 202200 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר ב
+  חינוך ורב תרבותיות | 603201 | דר לוין אריאל | סמסטר ב
+  מועדי ישראל: מקרא, חזל ומחשבת ישראל | 602601 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב
+  הפרשנות החסידית למקרא | 590000 | הרב דר אלדר איתמר | שנתי
בסד
הקורס הבא מבקש לעשות הכלאה בין שניתחומי לימוד משיקים. תחום אחד הינו פרשנות המקרא ותחום שני הינו ההגותהחסידית. שאיפתנו בקורס זה, לנסות לרתום את התחומים אחד לשניולנצל את הזיקה שביניהם בכדי להעמיק גם בהבנת נושאי יסוד בחסידות וגם בהבנת הגישה הפרשניתשל אדמורי החסידות. לכל אלו, נשתדל להוסיף בכל פעם את ההיבט החינוכיהנגזר מתפיסה זו. המגמה לגעת בהיבט החינוכי, איננה חיצונית לעניין אלא היא היא מהותו.אדמורי החסידות בהעניקם אינטרפרטציה לפרשיות המקרא ולגיבוריהן, לא ראו עצמם כמפרשיהמקרא, אלא כמחנכים, מורי דרך. הפרשנות, מבחינה זו, שימשה כלי בידם להוראת דרכי עבודהומוסר לשומעי לקחם.בקורס זה, אני מבקש להיות נאמן לדרכי העברה זו שלאדמורי החסידות ולכן סדר הלימוד יהיה על פי הדרשות של האדמורים לפרשותהשבוע. מסיבה זו, קצב הלימוד של הקורס גם יהיה על פי פרשותהשבוע. וכך הערך המוסף של לימוד קורס זה, שתוכלו להביא לשולחן שבת, כל שבוע דרשהחסידית עמוקה ומשמעותית.
מסלול לימודים הוראת מחשבת ישראל שיח ופרשנות
קורסים ביום ג
 +  חסידות כאן ועכשיו | 403600 | דר ברנר איתמר | שנתי | -
+  השיח היהודי ואתגר הפמניזם | 600900 | טרם נקבע . | סמסטר א | 09:00 - 10:20
+  ריהל - בין הגות לשירה | 509101 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א | 09:00 - 10:20
ר יהודה הלוי היה מוכר בתקופתו כמשורר. רבים הכירוהו והתפעלו משיריו. בגיל מבוגר יחסית כתב ריהל את ספר הכוזרי אשר השפעתו על מחשבת ישראל נודעת עד לימינו.
מטרת הקורס הזה היא להפגיש בכל שיעור מחדש את השניים, את ריהל המשורר וההוגה. ולשאול מה היחס בין הגותו המחשבתית של ריהל לשירתו.
נראה בעה, כיצד בחינה של הגותו משני הצדדים מעשירה את הבנת עמדותיו והגותו בסוגיות שונות.
+  רבי נחמן מברסלב : בין פרשנות לפרשנות יתר | 509001 | דר כהן אביעזר | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
+  השיח היהודי ואתגר הפמיניזם | 600903 | דר ברנר איתמר | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
+  מחשבה יהודית בעידן הפוסטמודרני | 503800 | דר ברנר איתמר | סמסטר א | 10:35 - 13:30
+  גלות וגאולה במחשבה היהודית | 203500 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א | 10:35 - 13:30
+  מחשבה יהודית בעידן הפוסטמודרני | 503801 | דר ברנר איתמר | סמסטר א | 10:35 - 13:30
+  גלות וגאולה במחשבה היהודית | 203501 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א | 10:35 - 13:30
+  החיפוש אחר הדיאלוג עם המוחלט בהגות החסידית | 203600 | דר כהן אביעזר | סמסטר ב | 10:35 - 13:30
+  החיפוש אחר הדיאלוג עם המוחלט בהגות החסידית | 203601 | דר כהן אביעזר | סמסטר ב | 10:35 - 13:30
+  חסידות אשכנז: תורת הסוד ותורת המוסר האשכנזית בימי הביניים | 511000 | דר אייזנמן אסתר | סמסטר ב | 10:35 - 13:30
+  חסידות אשכנז: תורת הסוד ותורת המוסר האשכנזית בימי הביניים | 511001 | דר אייזנמן אסתר | סמסטר ב | 10:35 - 13:30
+  מקורות לתולדות החינוך היהודי - חינוך ומסורת | 600100 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר א | 14:20 - 15:40
+  מקורות לתולדות החינוך היהודי - חינוך ומודרנה | 601800 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
+  סדנה לכתיבת עבודת גמר- מחשבת ישראל | 599702 | דר ספראי אורי | שנתי | 14:20 - 15:40
במהלךהסדנא נעסוק בשלבים השונים של הכתיבה האקדמית עד להגעה לתוצר הסופי – כתיבת עבודתהגמר.
מבחינהתוכנית נעסוק בנושא משיח וגאולה בהגות היהודית.
תחתכותרת רחבה זו, יוכל כל משתתף להגדיר לעצמו נושא שבו הוא רוצה להעמיק ולכתוב את עבודתהגמר שלו.
במהלךהקורס מוגשת כשבע מטלות שונות שבהם יתקבל משוב על בחירת הנושא והגדרת שאלת המחקר,איסוף מקורות רלוונטים, בניית ראשי הפרקים, כתיבה אקדמית, ועוד.
במהלךהקורס יציג כל משתתף לחבריו חלקים מעבודתו ויקבל מישוב מהקבוצה ומהמנחה.
מטרתהקורס היא לסיים את עבודת הגמר במהלך שנת הלימודים.
+  סדנה לכתיבת עבודת גמר- מחשבת ישראל | 599700 | דר מרציאנו יוסי | שנתי | 14:20 - 15:40
במהלךהסדנא נעסוק בשלבים השונים של הכתיבה האקדמית עד להגעה לתוצר הסופי – כתיבת עבודתהגמר.
מבחינהתוכנית נעסוק בנושא משיח וגאולה בהגות היהודית.
תחתכותרת רחבה זו, יוכל כל משתתף להגדיר לעצמו נושא שבו הוא רוצה להעמיק ולכתוב את עבודתהגמר שלו.
במהלךהקורס מוגשת כשבע מטלות שונות שבהם יתקבל משוב על בחירת הנושא והגדרת שאלת המחקר,איסוף מקורות רלוונטים, בניית ראשי הפרקים, כתיבה אקדמית, ועוד.
במהלךהקורס יציג כל משתתף לחבריו חלקים מעבודתו ויקבל מישוב מהקבוצה ומהמנחה.
מטרתהקורס היא לסיים את עבודת הגמר במהלך שנת הלימודים.
+  תמורות בחברה היהודית בעת החדשה: היבטים חינוכיים | 200600 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר א | 16:00 - 17:20
+  מהוראה להפנמה א | 603800 | דר הר שפי סיון | סמסטר א | 16:00 - 17:20
בתוך התוכנית מהוראה להפנמה, סדנת הכתיבה הינה מרחב ליצירה ולהתגלות הלב שבכתיבה. מטרתה הראשונה התנסותית וחווייתית, ומטרתה הנוספת - הקניית כלים להוראה מסוג זה. נבקש לפתח את הרגישות כלפי הטקסט הכתוב, ליצור היכרות מעמיקה עם עולמה של הכתיבה, להתנסות בצורות כתיבה שונות, להקנות כלים וגמישות בעבודה על טקסט, וכאמור ובנוסף -לעמוד מתוך מבט מושכל על אפשרויות שונות של המורה להתנעת כתיבה, התבוננות וביטוי, וצורות שיתוף ומשוב מגוונות.
+  מהוראה להפנמה א | 603801 | זינגר ישי | סמסטר א | 16:00 - 17:20
+  נוער במצבי סיכון ונשירה: יישומים למחנך הכיתה | 309501 | פרופ רומי שלמה | סמסטר א | 16:00 - 17:20
הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים,בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתייםועברייניים. בחלק השני של הקורס ידונואספקטים של הכשרה, מניעה, חינוך וטיפול וכן שיקום של נערים ונערות אלו בתחוםהחינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם ומקומו החשוב של מחנך הכתהבתהליכים אלה.
+  מהוראה להפנמה ב | 603900 | דר ברוש רעות | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
בשיעור זה נתבונן יחד על הקשרים שניתן למצוא בין עולם האומנות והיצירה לבין מעשה ההוראה. וזאת תוך למידה סדנאית וחווייתית והתנסות בערוצי יצירה והבעה מגוונים
+  מהוראה להפנמה ב | 603901 | טרם נקבע . | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
+  נוער במצבי סיכון ונשירה: יישומים למחנך הכיתה | 309500 | פרופ רומי שלמה | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים,בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתייםועברייניים. בחלק השני של הקורס ידונואספקטים של הכשרה, מניעה, חינוך וטיפול וכן שיקום של נערים ונערות אלו בתחוםהחינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם ומקומו החשוב של מחנך הכתהבתהליכים אלה.
+  תמורות בחברה היהודית בעת החדשה: היבטים חינוכיים | 200601 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
+  הפיוט - עולם של גשרים | 201000 | דר שמאע אברהם | סמסטר א | 17:40 - 19:00
+  להנחות חבורה - מיומנויות הנחיית קבוצות בעבודת המורה א | 202600 | דר יעקבס אחינעם | סמסטר א | 17:40 - 19:00
בסדנא נרכוש ידע, הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד יינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
~מהלך הסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעולם החינוך.
+  קולנוע בבית המדרש- סוגיות פרשניות | 200703 | דר ריבלין יובל | סמסטר א | 17:40 - 19:00
+  להנחות חבורה - מיומנויות הנחיית קבוצות בעבודת המורה א | 202602 | בוכהולץ אילן | סמסטר א | 17:40 - 19:00
+  קולנוע בבית המדרש- סוגיות פרשניות | 200701 | דר ריבלין יובל | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
מאז המצאת הקולנוע,הפכו המקורות היהודיים – המקרא ואגדות חזל – למקור השראה לסרטים רבים, את עקבותיהםניתן לאתר, באופן גלוי או סמוי, ברבות מן היצירות שנולדו לאורך המאה העשרים. לעיתיםהם מושא לחיקוי, לעיתים מושא לביקורת ופולמוס, ונוכחותם היא עדות למרכזיותה של היצירההמסורתית בתודעתו של היוצר המודרני. השיעור יתמקד בשפה המיוחדת שבחרו בה יוצרי קולנועותיאטרון להבעת הבנותיהם ותחושותיהם באשר למקורות המקראיים וספרות חזל וביצירותהמייצגות דרכים שונות להתמודדות אמנותית עם הטקסט המקורי.
+  להנחות חבורה - מיומנויות הנחיית קבוצות בעבודת המורה ב | 202700 | זינגר ישי | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
בסדנא נרכוש ידע, הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד יינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
~מהלך הסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעולם החינוך.