שלוחה תואר שני
קורסים מקוונים
 +  חינוך ופוסטמודרניזם | 601700 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר א
+  להבין דברי חכמים | 505400 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א
ישמספר סוגים של אגדות תמוהות, יש כאלו שאינן מתיישבות עם הטבע המוכר או ההגיון, כךלדוגמא מתואר עוג מלך הבשן בדברי חזל כמי שגובה קרסולו הוא 30 אמה.
ישאגדות שאינן הולמות את פשוטו של מקרא, למשל וה ברך את אברהם בכל... אחריםאומרים - בת הייתה לאברהם ובּכֹּל שמה.
ישנןמעשיות על שדים, על חכמים שעשו ניסים מופלאים ועוד.
אגדותכאלו מעוררות בלומד שאלות: האם חכמיםהתכוונו לדברים כפשטם? האמנם אמת היסטורית כאן? מדוע חזל יצרו את האגדה? האםחייבים להאמין בה? האם כאשר אנו מפרשים את האגדה בדרך אליגורית אנו מפרשים אותהנכון או אולי מעוותים את כוונתם של יוצרי האגדה?
שאלותאלו עולות כמובן גם כשאנו כמורים מלמדים תלמוד, או פרשת שבוע ונתקלים באגדה שמובאתברשי או במדרש. ותוהים כיצד עלינו לנהוג עם דברי אגדה?
בקורסננסה לעיין בגישותיהם של מספר ראשונים ואחרונים לשאלות אלו, נכיר עמדות שונות,וננסה לראות מה המשמעות החינוכית של עמדות אלו וכיצד ניתן ליישמן גם בהוראה.
+  מליטא לירושלים: פרקים במחשבת המתנגדות והמוסר הליטאית | 501200 | דר גרין נעם | סמסטר א
+  עולמה של התפילה מהמקרא ועד חזל: היסטוריה, מבנה ומשמעות | 602500 | דר ספראי אורי | סמסטר א
קשה להפריז בחשיבות המפעל החזלי והאופן שבו הם כוננו מחדש את חיי העם היהודי כעם שהתפילה היא לב פעילותו: מה תולעת אין כוחה אלא בפיה, כך אין להם לישראל אלא התפילה.
מתוך עולם התפילה העשיר של חזל, בקורס זה נתמקד באופן שבו עיצבו חזל את עולם התפילה היהודי אשר במוקדו קריאת שמע ותפילת העמידה.
+  אחת שאלתי: תורה, אקדמיה וחינוך- גישות ואתגרים | 202200 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר ב
+  חינוך ורב תרבותיות | 603201 | דר לוין אריאל | סמסטר ב
+  מועדי ישראל: מקרא, חזל ומחשבת ישראל | 602601 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב
+  הפרשנות החסידית למקרא | 590000 | הרב דר אלדר איתמר | שנתי
בסד
הקורס הבא מבקש לעשות הכלאה בין שניתחומי לימוד משיקים. תחום אחד הינו פרשנות המקרא ותחום שני הינו ההגותהחסידית. שאיפתנו בקורס זה, לנסות לרתום את התחומים אחד לשניולנצל את הזיקה שביניהם בכדי להעמיק גם בהבנת נושאי יסוד בחסידות וגם בהבנת הגישה הפרשניתשל אדמורי החסידות. לכל אלו, נשתדל להוסיף בכל פעם את ההיבט החינוכיהנגזר מתפיסה זו. המגמה לגעת בהיבט החינוכי, איננה חיצונית לעניין אלא היא היא מהותו.אדמורי החסידות בהעניקם אינטרפרטציה לפרשיות המקרא ולגיבוריהן, לא ראו עצמם כמפרשיהמקרא, אלא כמחנכים, מורי דרך. הפרשנות, מבחינה זו, שימשה כלי בידם להוראת דרכי עבודהומוסר לשומעי לקחם.בקורס זה, אני מבקש להיות נאמן לדרכי העברה זו שלאדמורי החסידות ולכן סדר הלימוד יהיה על פי הדרשות של האדמורים לפרשותהשבוע. מסיבה זו, קצב הלימוד של הקורס גם יהיה על פי פרשותהשבוע. וכך הערך המוסף של לימוד קורס זה, שתוכלו להביא לשולחן שבת, כל שבוע דרשהחסידית עמוקה ומשמעותית.
מסלול לימודים הוראת מחשבת ישראל שיח ופרשנות
קורסים ביום ג
 +  חסידות כאן ועכשיו | 403600 | דר ברנר איתמר | שנתי | -
+  סדנה לכתיבת עבודת גמר- אמית | 599704 | דר וקס רון | שנתי | 08:30 - 10:00
+  השיח היהודי ואתגר הפמניזם | 600900 | דר ברנר איתמר | סמסטר א | 09:00 - 10:20
+  רבי נחמן מברסלב : בין פרשנות לפרשנות יתר | 509001 | דר כהן אביעזר | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
+  פותחים בלימוד | 210800 | הכהן נועה | שנתי | 10:00 - 10:40
+  גלות וגאולה במחשבה היהודית | 203500 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א | 10:35 - 11:55
ברוךאתה ה גאל ישראל
מהי גאולה?
מושג הגאולה תופס מקום חשוב בחיי המאמין.
תפיסת הגאולה קשורה במישרין לתפיסת המצב הבעייתי שהיא עתידה לפתור: גלות, חורבן, גלות השכינה, ועוד, כלומר לחוסר הקיים במציאות העכשווית.
בקורס נלמד מקורות החל מהתנך וכלה בדברי חזל, ראשונים ואחרונים, העוסקים בשאלה מהי גאולה, ומה משמעותה הדתית בחיי המאמין. בדרך כלל מושג הגאולה כרוך במושגים נוספים כמו אחרית הימים, משיח, תורת הגמול, תיקון עולם, ננסה להבין את הזיקה בין המושגים הללו.
הלימוד בקורס יהיה במתכונת של בית מדרש שבו יש לימוד מונחה בחברותא ואחר כך לימוד של הקבוצה כולה.
+  החיפוש אחר הדיאלוג עם המוחלט בהגות החסידית | 203600 | דר כהן אביעזר | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
מטרתהמפגשים תהיה לנסות ולחלץ מהמקורות החסידיים שפה, העשויה לאפשר לנו לבצע אתחולשל העולם הדתי המצוי. באמצעות מקורות אלה יתאפשר לנו לבחון מהו אמנם קיום רוחני,והאם ניתן להפוך את העמידה מול האלוהי לממשות, וזאת בשונה מאידיאולוגיה. לאמור,לייצר תודעה ואפשרות של ההוויה הדתית בו האדם מוצא עצמו עומד מול האלוהי, שומע אתהקריאה הקונקרטית אליו ומצליח להיענות לקריאה זו.
לאופיקיום זה יש ייצוג בולט בתורת איזביצה–לובלין, אבל לא נימנע מלעיין במורים חסידייםבולטים אחרים כגון הבעשט, רבי נחמן ורבי שמחה בונם מפשיסחה. לחיפוש דתי זהמקבילות במרחבים הגותיים בהגות האקזיסטנציאלית ובפרט בפילוסופיה הדיאלוגית שלמרטין בובר.
+  הנחיית קבוצות– לימוד בית מדרשית | 211300 | בוכהולץ אילן | שנתי | 10:40 - 12:00
בסדנא נרכוש ידע הבנותוכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנופועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכיםבקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד ינתן למיומנויותהנחיית חבורות לימוד.
במהלך הסדנא ניפגשעם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעולם החינוך.
+  מחשבה יהודית בעידן הפוסטמודרני | 503800 | דר ברנר איתמר | סמסטר א | 12:10 - 13:30
המחשבה היהודית פעלה נוצרה לאורך כל הדורות מתוך מגע עם רוחות העולם. כיצד בא לידי ביטוי המפגש בין המחשבה היהודית לבין העידן הפוסטמודרני?
הקורס יעסוק בנקודות חיכוך בין המסורת היהודית לבין רוחות העולם בחמישים השנים האחרונות, בסוגיות כגון הערעור על מושגים מטפיזיים כמו אמת וקדושה, אפשרותן של אמונה וודאות דתית בעולם רב-תרבותי, דת ומוסר מול המחשבה הרלטביסטית ועוד. הקורס יערך במתכונת של מפגשים ארוכים, סדנאיים, אשר במוקדם קריאה במקורות של הוגים כגון הרב יונתן זקס, הרב שגר, הרב מנחם פרומן, אליעזר גולדמן, הרב אליעזר ברקוביץ, דוד הרטמן, ישעיהו ליבוביץ ועוד.
בקורס נשלב בין למידה פעילה ומגוונת לבין הרצאות, דיונים ושיח, מתוך מטרה להביא למפגש בלתי אמצעי עם השאלות הטורדות את עולם הרוח היהודי בעידן הנוכחי.
+  יחסי מורה- תלמיד בסיפור החסידי | 210900 | דר ברוש רעות | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  חסידות אשכנז: תורת הסוד ותורת המוסר האשכנזית בימי הביניים | 511000 | דר אייזנמן אסתר | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  שיטות מתקדמות בהוראת מקצועות היהדות | 211200 | הרב דר רייס יהושע | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  מקורות לתולדות החינוך היהודי - חינוך ומסורת | 600100 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר א | 14:20 - 15:40
+  מיומנויות הוראה והנחיה בכלים יצירתיים | 211100 | זינגר ישי | סמסטר א | 14:20 - 15:40
+  מקורות לתולדות החינוך היהודי - חינוך ומודרנה | 601800 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
+  מנהרות בבל אל חורבות ירושלים- עיונים בספרי שיבת ציון: נבואה, חכמה ודרישת התורה | 211000 | דר מאלי הלל | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
מסעם של שבי ציון מנהרות בבל אל חורבות ירושליםהמתואר בספרי עזרא-נחמיה, נשקף מבעד לנבואות ראשית הבית השני (חגי זכריה ומלאכי)ומנוגן בכמה ממזמורי התהלים עיצב את המוסדות והתפיסות של החברה היהודית העתיקה.בין שברי ההריסות של ירושלים הגדולה בנו שבי ציון קהילה חדשה שבתוכה התגבשו מוסדותהנהגה ומשפט שהתגבשו בזיקה לזכרונות העיר החרבה. בשיעורים נתכנס לקריאה לימוד ועיון בספרי המקראהמתארים את התקופה ונבקש להכנס בשערי ירושלים הנבנית מחדש כדי לחשוב לעומק עלשאלות יסוד הקשורות בזהות הנבנית מתוך שיבה מנכר למכורה: מי בפנים ומי בחוץ ואלותשובות נתנו השבים לשאלה מיהו יהודי?? מהי קדושה וכיצד מכוננים אותה בעיר חרבה?כיצד נבנית סמכות דתית בקהילה פצועה? מה משמעותה של כתיבת ההיסטוריה לאור היעלמותהשל הנבואה? לאן נעלמה מלכות בית דוד וכיצד קמה הנהגת הזקנים החדשה? מטרות הקורס: אני מקווה שתצאו מהמפגשים המשותפים שלנו עם היכרות מעמיקה יותר לא רק עם תולדות ישראל בתקופה הפרסית (538 – 332 לפנהס) ובעיקר עם ספרי המקרא הרבים שעוסקים בתקופה זו אלא גם עם מבט עומק הקשור ביחס שבין חכמה לנבואה, סופרים וכוהנים, דרישת התורה וחתימת המקרא.
+  סדנה לכתיבת עבודת גמר | 599700 | דר מרציאנו יוסי | שנתי | 14:20 - 15:40
במהלךהסדנא נעסוק בשלבים השונים של הכתיבה האקדמית עד להגעה לתוצר הסופי – כתיבת עבודתהגמר.
מבחינהתוכנית נעסוק בנושא משיח וגאולה בהגות היהודית.
תחתכותרת רחבה זו, יוכל כל משתתף להגדיר לעצמו נושא שבו הוא רוצה להעמיק ולכתוב את עבודתהגמר שלו.
במהלךהקורס מוגשת כשבע מטלות שונות שבהם יתקבל משוב על בחירת הנושא והגדרת שאלת המחקר,איסוף מקורות רלוונטים, בניית ראשי הפרקים, כתיבה אקדמית, ועוד.
במהלךהקורס יציג כל משתתף לחבריו חלקים מעבודתו ויקבל מישוב מהקבוצה ומהמנחה.
מטרתהקורס היא לסיים את עבודת הגמר במהלך שנת הלימודים.
+  מהוראה להפנמה א | 603800 | דר הר שפי סיון | סמסטר א | 16:00 - 17:20
בתוך התוכנית מהוראה להפנמה, סדנת הכתיבה הינה מרחב ליצירה ולהתגלות הלב שבכתיבה. מטרתה הראשונה התנסותית וחווייתית, ומטרתה הנוספת - הקניית כלים להוראה מסוג זה. נבקש לפתח את הרגישות כלפי הטקסט הכתוב, ליצור היכרות מעמיקה עם עולמה של הכתיבה, להתנסות בצורות כתיבה שונות, להקנות כלים וגמישות בעבודה על טקסט, וכאמור ובנוסף -לעמוד מתוך מבט מושכל על אפשרויות שונות של המורה להתנעת כתיבה, התבוננות וביטוי, וצורות שיתוף ומשוב מגוונות.
+  מהוראה להפנמה א | 603801 | זינגר ישי | סמסטר א | 16:00 - 17:20
+  פדגוגיה מתקדמת בהוראת מקצועות היהדות | 202801 | דר ריבלין יובל | סמסטר א | 16:00 - 17:20
+  מהוראה להפנמה ב | 603900 | דר ברוש רעות | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
בשיעור זה נתבונן יחד על הקשרים שניתן למצוא בין עולם האומנות והיצירה לבין מעשה ההוראה. וזאת תוך למידה סדנאית וחווייתית והתנסות בערוצי יצירה והבעה מגוונים
+  מהוראה להפנמה ב | 603901 | כסלו שלומית | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
+  נוער במצבי סיכון ונשירה: יישומים למחנך הכיתה | 309500 | פרופ רומי שלמה | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים, בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתיים ועברייניים. בחלק השני של הקורס ידונו אספקטים של הכשרה, מניעה, חינוך וטיפול וכן שיקום של נערים ונערות אלו בתחום החינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם ומקומו החשוב של מחנך הכתה בתהליכים אלה
~
+  הפיוט - עולם של גשרים | 201000 | דר שמאע אברהם | סמסטר א | 17:40 - 19:00
+  להנחות חבורה - מיומנויות הנחיית קבוצות בעבודת המורה א | 202600 | דר יעקבס אחינעם | סמסטר א | 17:40 - 19:00
בסדנא נרכוש ידע, הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד יינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
~מהלך הסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעולם החינוך.
+  להנחות חבורה - מיומנויות הנחיית קבוצות בעבודת המורה א | 202602 | בוכהולץ אילן | סמסטר א | 17:40 - 19:00
בסדנא השנתית נרכוש ידע הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוךלהנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחוםהתיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה,והנחיית עמיתים. דגש מיוחד ינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
במהלך הסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטייםלעולם החינוך.
+  קולנוע בבית המדרש- סוגיות פרשניות | 200701 | דר ריבלין יובל | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
מאז המצאת הקולנוע,הפכו המקורות היהודיים – המקרא ואגדות חזל – למקור השראה לסרטים רבים, את עקבותיהםניתן לאתר, באופן גלוי או סמוי, ברבות מן היצירות שנולדו לאורך המאה העשרים. לעיתיםהם מושא לחיקוי, לעיתים מושא לביקורת ופולמוס, ונוכחותם היא עדות למרכזיותה של היצירההמסורתית בתודעתו של היוצר המודרני. השיעור יתמקד בשפה המיוחדת שבחרו בה יוצרי קולנועותיאטרון להבעת הבנותיהם ותחושותיהם באשר למקורות המקראיים וספרות חזל וביצירותהמייצגות דרכים שונות להתמודדות אמנותית עם הטקסט המקורי.
+  להנחות חבורה - מיומנויות הנחיית קבוצות בעבודת המורה ב | 202700 | זינגר ישי | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
בסדנא נרכוש ידע, הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד יינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
~מהלך הסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעולם החינוך.
+  להנחות חבורה - מיומנויות הנחיית קבוצות בעבודת המורה ב | 202701 | בוכהולץ אילן | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
בסדנא השנתית נרכוש ידע הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוךלהנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחוםהתיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה,והנחיית עמיתים. דגש מיוחד ינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
במהלך הסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטייםלעולם החינוך.
קורסים ביום ו
 +  הגות על הקצה: אמונה ומצווה בפילוסופיה היהודית במאה ה -20 | 511100 | דר כהן אביעזר | סמסטר א | 08:30 - 09:50
השיעור יתאר את ההתמודדות של חלק מההוגים היהודים עם אתגר האמונה וקיום המצוות במאה ה-20. כל זאת בעולם שבו האמת האובייקטיבית התרופפה ועלתה והופיעה דמותו של האינדיבידואל והחיפוש הקיומי שלו, שלא לומר בהמשך הופעת המצב הפוסט-מודרני וההשלכות שהוא מביא עימו.