חינוך יהודי תשפ"ג

 
סימון קורסים הנלמדים בהפרדה:
גברים
נשים

שלוחה תואר שני

קורסים מקוונים

 

+  חינוך ופוסטמודרניזם | 601700 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר א

| 601700 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר א | יום | שעה -
קוד קורס 601700
מורה הרב דר ביטי יהודה
כיתה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס


קורס זה מבקש להפגיש את הלומדים עם היסודות הפילוסופיים של הפוסטמודרניזם ועם אמירותיו לגבי שדה החינוך. הקורס מבוסס על קריאה ועיון בדברי ליוטר וגירו ומלווה בדיון בכיתה. לקראת סופו של הקורס נדון גם בהקשרים בין חינוך פוסטמודרני לבין החינוך הדתי, על בסיס כתביו של הרב שגר.

+  להבין דברי חכמים | 505400 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א

| 505400 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א | יום | שעה -
קוד קורס 505400
מורה דר מרציאנו יוסי
כיתה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

 הלומדתלמוד או מדרש מוצא את עצמו לא פעם נתקל באגדה תמוהה.

ישמספר סוגים של אגדות תמוהות, יש כאלו שאינן מתיישבות עם הטבע המוכר או ההגיון, כךלדוגמא מתואר עוג מלך הבשן בדברי חזל כמי שגובה קרסולו הוא 30 אמה.

ישאגדות שאינן הולמות את פשוטו של מקרא, למשל וה ברך את אברהם בכל... אחריםאומרים - בת הייתה לאברהם ובּכֹּל שמה.

ישנןמעשיות על שדים, על חכמים שעשו ניסים מופלאים ועוד.

אגדותכאלו מעוררות בלומד שאלות:  האם חכמיםהתכוונו לדברים כפשטם? האמנם אמת היסטורית כאן? מדוע חזל יצרו את האגדה? האםחייבים להאמין בה? האם כאשר אנו מפרשים את האגדה בדרך אליגורית אנו מפרשים אותהנכון או אולי מעוותים את כוונתם של יוצרי האגדה?

שאלותאלו עולות כמובן גם כשאנו כמורים מלמדים תלמוד, או פרשת שבוע ונתקלים באגדה שמובאתברשי או במדרש. ותוהים כיצד עלינו לנהוג עם דברי אגדה?

בקורסננסה לעיין בגישותיהם של מספר ראשונים ואחרונים לשאלות אלו, נכיר עמדות שונות,וננסה לראות מה המשמעות החינוכית של עמדות אלו וכיצד ניתן ליישמן גם בהוראה.

 


+  מבית המקדש לבית המדרש | 400700 | דר בירנבוים חנן | סמסטר א

| 400700 | דר בירנבוים חנן | סמסטר א | יום | שעה -
קוד קורס 400700
מורה דר בירנבוים חנן
כיתה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הקורס יעסוק בחברה היהודית בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד ויתמקד בתיאור האירועים ההיסטוריים העיקריים שהתרחשו בתקופה זו ובניתוח  משמעותם החברתית והדתית, תוך עיון במקורות ראשוניים וסקירה של ממצאים ארכיאולוגיים
קוד קורס 501200
מורה דר גרין נעם
כיתה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
במהלך הקורס נעסוק בהגותה של המתנגדות הליטאית ובשלבים שונים של התפתחותה החל מצמיחתה בשלהי המאה ה-18 על ידי הגאון מווילנא ומאבקו בתנועת החסידות. נתמקד באישים חשובים שתרמו והוסיפו נדבכים על הגותה של המתנגדות הליטאית ועל פועלה. בין השאר נעסוק בר חיים מוולוזין, בר ישראל מסלנט, בחזון איש, ברב דסלר ועוד. כמו כן, נעסוק במאפיינים היחודיים של הגות זו - בערך ובמשמעות של לימוד התורה, בערכיה של תנועת המוסר ובמאפיינים של העולם הליטאי בימינו.
סרטון הכרות : סרטון
קוד קורס 306501
מורה דר מרקוס יוסף
כיתה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

הקורסמתמקד בנבואות מתקופת חורבן שומרון ועד ראשית ימי יאשיהו (ישעיהו, תרי עשרוירמיהו) על רקע התיאור ההיסטורי של ספר מלכים והידיעות ההיסטורית העולות ממקורותחוץ מקראיים, תוך שימוש בכלי ניתוח ספרותיים, פילולוגיים, ארכיאולוגים ועוד.הלימוד המשולב של הנבואה הסיפורית יחד עם נבואות המשא עשו להאיר באור חדש את שני סוגי הנבואות ולהעמיק את הלימוד ואת ההבנה. במהלך הקורס יידרשו הסטודנטים לצפות בשיעוריו המצולמים של הרב יואל בן נון או לקרוא סיכום שלהם, ולהשוות את פירושיו והצעותיו למחקרים שונים שנכתבו באותו עניין. הציון בקורס ניתן על בסיס מטלה המופיעה בסיום כל שיעור ובהשאלות על החומר הנלמד (ההפניות לספרות מחקר משווה והמטלות נכתבו על ידי הרב דר יוסף מרקוס).

קוד קורס 602500
מורה דר ספראי אורי
כיתה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
עולם התפילה הנוהג בעם ישראל במשך מאות שנים עוצב וגובש ברובו בשלהי בית שני וביתר שאת לאחר חורבן בית המקדש.

קשה להפריז בחשיבות המפעל החזלי והאופן שבו הם כוננו מחדש את חיי העם היהודי כעם שהתפילה היא לב פעילותו: מה תולעת אין כוחה אלא בפיה, כך אין להם לישראל אלא התפילה.

מתוך עולם התפילה העשיר של חזל, בקורס זה נתמקד באופן שבו עיצבו חזל את עולם התפילה היהודי אשר במוקדו קריאת שמע ותפילת העמידה. 

נעמוד על ההנחיות השונות שניתנו למתפללים, ונבחן מה כללה תפילתם, היכן הם התפללו, באילו מחוות גוף הם השתמשו, מהן כוונות התפילה שלהם וכיצד הם הבינו את פעולתה.

קוד קורס 28017100
מורה הרב פרופ ברנדס יהודה
כיתה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הקורס זה עוסק בלימוד מונחה של סוגיות התלמוד במסכת עבודה זרה. מטרת הקורס הנה לימוד והיכרות עם דרך הלימוד הרב-תחומית והרב-גונית. הגמרא היא חיבור רב-תחומי, והיא נוגעת בכל תחומי החיים ורבדי הנפש. יש בה הלכה ואגדה, עבודת ה וקיום מצוותיו, פילוסופיה ומוסר, היסטוריה, חברה ותרבות, ועוד. בדרך הלימוד הזו נפגוש ברב-תחומיות זו. נבקש להצביע על זיקות בין רעיונות הגותיים, משפטיים וחברתיים המונחים ביסוד המחשבה ההלכתית לבין מימושם בהלכה המשנאית, במומ התלמודי ובספרות הפרשנות והפסיקה התלויה במקורות התלמודיים.

+  שיטות מתקדמות במחקר איכותני | 604000 | דר לוין אריאל | סמסטר א

| 604000 | דר לוין אריאל | סמסטר א | יום ג | שעה -
קוד קורס 604000
מורה דר לוין אריאל
כיתה
יום ג
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
בקורס נכיר מושגי יסוד של המחקר המדעי בהדגשת המחקר האיכותי על גישותיו כמובחן מן המחקר הכמותי. ייסקרו שיטות המחקר האיכותי, האמצעים לאיסוף נתונים ודרכי הטיפול בבעיות של תוקף ומהימנות הכלים, דגימה, תוקף המחקר ואתיקה מחקרית.
הקורס יקנה ללומדים כלים לקריאה ביקורתית ולניתוח מאמר איכותני וכן כלים לאיסוף נתונים ולניתוחם במחקר איכותני.
קוד קורס 202200
מורה הרב פרופ ברנדס יהודה
כיתה
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הקורס יעסוק בממשק שבין שלשת המוקדים עליהם מבוססת המכללה, המתחים ביניהם ופתרונות: בין תורה ומדע (שאלות מן הסוג של אבולוציה וביקורת המקרא) ובין שתי אלו לשאלות חינוכיות (מה מציגים לתלמידים ובאיזה גיל, לאיזה דילמות נכון לחשוף אותם והאם עדיפה התמימות.. 

+  חינוך ורב תרבותיות | 603201 | דר לוין אריאל | סמסטר ב

| 603201 | דר לוין אריאל | סמסטר ב | יום | שעה -
קוד קורס 603201
מורה דר לוין אריאל
כיתה
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
אחד השינויים שנגרמו בעקבות תהליך הגלובליזציה בעולם הוא ההגירה. ההגירה חשפה אותנו לקבוצות בעלות תרבויות שונות ודרכי חשיבה שונות. מציאות זו משפיעה גם על מערכת החינוך למשל, ההגירה יצרה מצב שבו ישנן כיתות רב-תרבותיות עם מגוון דתי, לשוני ומסורות תרבותיות. לפתחם של אנשי החינוך ניצבות שאלות חשובות כגון האם לשלב את התלמידים המהגרים בכיתות מעורבות או ליצור להם מסגרת חינוך נפרדת ? האם לשמר את לשון האם של התלמידים המהגרים ?
שאלות אלו מקבלות משנה תוקף במדינת ישראל שמאז הקמתה קולטת עליה וחיים בתוכה אנשים בעלי דתות ותרבויות שונות.
במסגרת הקורס נתוודע לשתי האסכולות הבולטות של רב-תרבותיות בישראל, נלמד את הרקע ההיסטורי של הפלורליזם החינוכי בישראל, נכיר קבוצות תרבותיות שונות בחינוך בישראל ונלמד על דרכים בחינוך לרב-תרבותיות.
הקורס בנוי מחמש יחידות כאשר בכל יחידה מופיעים חומרי קריאה המלווים בסרטונים ותמונות. מטלות הקורס מגוונות וכוללות דיון בפורום, בחנים, ומטלות כתיבה.
קוד קורס 602601
מורה הרב דר ביטי יהודה
כיתה
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס קורס זה מבקש להפגיש את הלומדים עם משמעותם העמוקה של מועדי ישראל, העולה מלשון הפסוקים ומפועלם הפרשני וההלכתי של חזל. הקורס מבוסס על מאמרים תורניים, פרי בית המדרש של ישיבת הר-עציון.
קוד קורס 28017200
מורה הרב פרופ ברנדס יהודה
כיתה
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הקורס זה עוסק בלימוד מונחה של סוגיות התלמוד במסכת עבודה זרה. מטרת הקורס הנה לימוד והיכרות עם דרך הלימוד הרב-תחומית והרב-גונית. הגמרא היא חיבור רב-תחומי, והיא נוגעת בכל תחומי החיים ורבדי הנפש. יש בה הלכה ואגדה, עבודת ה וקיום מצוותיו, פילוסופיה ומוסר, היסטוריה, חברה ותרבות, ועוד. בדרך הלימוד הזו נפגוש ברב-תחומיות זו. נבקש להצביע על זיקות בין רעיונות הגותיים, משפטיים וחברתיים המונחים ביסוד המחשבה ההלכתית לבין מימושם בהלכה המשנאית, במומ התלמודי ובספרות הפרשנות והפסיקה התלויה במקורות התלמודיים.

+  דרכי העיצוב בסיפור המקראי | 390300 | פרופ גרוסמן יונתן | קיץ

| 390300 | פרופ גרוסמן יונתן | סמסטר ק | יום | שעה -
קוד קורס 390300
מורה פרופ גרוסמן יונתן
כיתה
יום
סמסטר ק
מיקום
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס

+  עיונים בס שופטים | 390100 | פרופ יעקבס יהונתן | קיץ

| 390100 | פרופ יעקבס יהונתן | סמסטר ק | יום | שעה -
קוד קורס 390100
מורה פרופ יעקבס יהונתן
כיתה
יום
סמסטר ק
מיקום
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס
בקורס מקוון זה נעבור על חלקים נרחבים בספר שופטים. חלק מהפרקים יילמדו ביחידות הוראה מפורטות, וחלק אחר יילמד בלימוד עצמי בעזרת מאמרים מלווים. אופי הקורס הוא קריאה ספרותית צמודה של סיפורי השופטים, תוך היעזרות בפרשנות ימי הביניים ובפרשנות מודרנית.

+  הפרשנות החסידית למקרא | 590000 | הרב דר אלדר איתמר | שנתי

| 590000 | הרב דר אלדר איתמר | סמסטר ש | יום | שעה -
קוד קורס 590000
מורה הרב דר אלדר איתמר
כיתה
יום
סמסטר ש
מיקום
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס

בסד

הקורס הבא מבקש לעשות הכלאה בין שניתחומי לימוד משיקים. תחום אחד הינו פרשנות המקרא ותחום שני הינו ההגותהחסידית. שאיפתנו בקורס זה, לנסות לרתום את התחומים אחד לשניולנצל את הזיקה שביניהם בכדי להעמיק גם בהבנת נושאי יסוד בחסידות וגם בהבנת הגישה הפרשניתשל אדמורי החסידות. לכל אלו, נשתדל להוסיף בכל פעם את ההיבט החינוכיהנגזר מתפיסה זו. המגמה לגעת בהיבט החינוכי, איננה חיצונית לעניין אלא היא היא מהותו.אדמורי החסידות בהעניקם אינטרפרטציה לפרשיות המקרא ולגיבוריהן, לא ראו עצמם כמפרשיהמקרא, אלא כמחנכים, מורי דרך. הפרשנות, מבחינה זו, שימשה כלי בידם להוראת דרכי עבודהומוסר לשומעי לקחם.בקורס זה, אני מבקש להיות נאמן לדרכי העברה זו שלאדמורי החסידות ולכן סדר הלימוד יהיה על פי הדרשות של האדמורים לפרשותהשבוע. מסיבה זו, קצב הלימוד של הקורס גם יהיה על פי פרשותהשבוע. וכך הערך המוסף של לימוד קורס זה, שתוכלו להביא לשולחן שבת, כל שבוע דרשהחסידית עמוקה ומשמעותית.

מסלול לימודים חינוך יהודי

סך הכל 21 קורסים שאינם משוייכים ליום

קורסים ביום ג

 

+  שיטות מתקדמות במחקר איכותני | 604000 | דר לוין אריאל | סמסטר א | -

| 604000 | דר לוין אריאל | סמסטר א | יום ג | שעה -
קוד קורס 604000
מורה דר לוין אריאל
כיתה
יום ג
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה
שעת סיום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
בקורס נכיר מושגי יסוד של המחקר המדעי בהדגשת המחקר האיכותי על גישותיו כמובחן מן המחקר הכמותי. ייסקרו שיטות המחקר האיכותי, האמצעים לאיסוף נתונים ודרכי הטיפול בבעיות של תוקף ומהימנות הכלים, דגימה, תוקף המחקר ואתיקה מחקרית.
הקורס יקנה ללומדים כלים לקריאה ביקורתית ולניתוח מאמר איכותני וכן כלים לאיסוף נתונים ולניתוחם במחקר איכותני.
סוג שיעור קורס מקוון

+  השיח היהודי ואתגר הפמניזם | 600900 | דר ברוש רעות | סמסטר א | 09:00 - 10:20

| 600900 | דר ברוש רעות | סמסטר א | יום ג | שעה 09:00 - 10:20
קוד קורס 600900
מורה דר ברוש רעות
כיתה 12
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 206 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

הפמיניזם – כתנועה חברתית וכזרם הגותי – הוא אחד מגורמי ההשפעה החשובים ביותר על המציאות המודרנית, עד כדי כך שקשה כיום לדמיין כיצד היה נראה העולם לפני התמורות הדרמטיות שחוללה המהפכה הפמיניסטית. בקורס השיח היהודי ואתגר הפמיניזם נעסוק בהתמודדות של העולם היהודי עם הפמיניזם לגווניו ולזרמיו. בחלקו הראשון של הקורס תוצג ההיסטוריה של הפמיניזם על שלושת גליו ושלל זרמיו, וכן יוצגו התגובות התאולוגיות השונות בתוך העולם היהודי לפמיניזם – משלילה ואפולוגטיקה ועד אימוץ חלקי או מלא של עקרונות מתוך המחשבה הפמיניסטית. בחלקו השני של הקורס נעסוק בשורה של דילמות ואתגרים אשר מעורר המפגש בין הפמיניזם לבין המסורת היהודית, ובהן: לימוד תורה לנשים, נשים כפוסקות הלכה, נשים בתפילה ובקריאת התורה, כיסוי ראש לנשים, וכן היחס של ההלכה ושל החברה היהודית להומוסקסואלים ולסביות.

סוג שיעור שיעור
קוד קורס 301601
מורה הרב דר רייס יהושע
כיתה 11
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 201 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
סוג שיעור שיעור

+  ריהל - בין הגות לשירה | 509101 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א | 09:00 - 10:20

| 509101 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א | יום ג | שעה 09:00 - 10:20
קוד קורס 509101
מורה דר מרציאנו יוסי
כיתה 11
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 208 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

ר יהודה הלוי התפרסם בתקופתו בראש ובראשונה  כמשורר. רבים הכירוהו והתפעלו משירי הקודש והחול שכתב.  בגיל מבוגר יחסית כתב ריהל את  ספר הכוזרי, ספר מחשבתי  אשר השפעתו על מחשבת ישראל נודעת עד לימינו. 

מטרת הקורס הזה היא להפגיש בכל נושא מחדש את השניים, את ריהל המשורר וריהל ההוגה. ולבחון את היחס שביניהם.

נראה בעה, כיצד בחינה של כתביו משני הצדדים הללו, מעשירה את הבנתנו את דמותו, עמדותיו והגותו.

 

סוג שיעור שיעור
קוד קורס 301600
מורה הרב דר רייס יהושע
כיתה 12
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 206 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
סוג שיעור שיעור
קוד קורס 509001
מורה דר כהן אביעזר
כיתה 12
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 207 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
מטרת השיעור מפגש בלתי-אמצעי עם ספר הדרשות המרכזי של רבי נחמן, וממילא של חסידות ברסלב, ספר ליקוטי מוהרן, ובכך לנסות לגעת ולהכיר את סוד הקסם. ספר מורכב זה, מציב אתגר הן בהיותו מכיל הגות מרתקת ולא מובנת מאליה ועוד לפני זה דורש פענוח של השפה הייחודית בה הספר כתוב. הקורס יציע שרבי נחמן מזמין אותנו לקרוא אותו קריאת עומק, כאשר העומק איננו בהכרח מצוי ברצף עם המשמעות הגלויה והמילולית. נעזר בדיונים עכשוויים אודות התרגום (פול ריקר)$$ מות המחבר (רולאן בארת) וכן פרשנות יתראו חסר (אומברטו אקו), כדי לנסות ולהציף את אותו ממד סמוי ועמוק.
סוג שיעור שיעור

+  השיח היהודי ואתגר הפמיניזם | 600903 | דר ברנר איתמר | סמסטר ב | 09:00 - 10:20

| 600903 | דר ברנר איתמר | סמסטר ב | יום ג | שעה 09:00 - 10:20
קוד קורס 600903
מורה דר ברנר איתמר
כיתה 11
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 208 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הפמיניזם – כתנועה חברתית וכזרם הגותי – הוא אחד מגורמי ההשפעה החשובים ביותר על המציאות המודרנית, עד כדי כך שקשה כיום לדמיין כיצד היה נראה העולם לפני התמורות הדרמטיות שחוללה המהפכה הפמיניסטית. בקורס השיח היהודי ואתגר הפמיניזם נעסוק בהתמודדות של העולם היהודי עם הפמיניזם לגווניו ולזרמיו. בחלקו הראשון של הקורס תוצג ההיסטוריה של הפמיניזם על שלושת גליו ושלל זרמיו, וכן יוצגו התגובות התאולוגיות השונות בתוך העולם היהודי לפמיניזם – משלילה ואפולוגטיקה ועד אימוץ חלקי או מלא של עקרונות מתוך המחשבה הפמיניסטית. בחלקו השני של הקורס נעסוק בשורה של דילמות ואתגרים אשר מעורר המפגש בין הפמיניזם לבין המסורת היהודית, ובהן: לימוד תורה לנשים, נשים כפוסקות הלכה, נשים בתפילה ובקריאת התורה, כיסוי ראש לנשים, וכן היחס של ההלכה ושל החברה היהודית להומוסקסואלים ולסביות.
סוג שיעור שיעור

+  סמינריון- סוגיות במחשבת החמד | 600400 | דר הלוי גיא | שנתי | 10:35 - 11:55

| 600400 | דר הלוי גיא | סמסטר ש | יום ג | שעה 10:35 - 11:55
קוד קורס 600400
מורה דר הלוי גיא
כיתה 12
יום ג
סמסטר ש
מיקום חדר 204 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס

במאמציו לשלב מחויבות לאמונה ולאורח חיים דתי עם נאמנות למוסדות מדינת ישראל ולאזרחיה ועם פתיחות לעולם המודרני החמד הוא מערכת חינוכית מרתקת המתאפיינת במתחים פנימיים מהותיים. בקורס נחקור היבטים שונים של החמד ונשתף את הקבוצה בתוצרי המחקר. עבודת המחקר נכתבת בליווי אישי 

סוג שיעור סמינריון

+  סמינריון- סוגיות במחשבת החמד | 600401 | דר זולדן דוד | שנתי | 10:35 - 11:55

| 600401 | דר זולדן דוד | סמסטר ש | יום ג | שעה 10:35 - 11:55
קוד קורס 600401
מורה דר זולדן דוד
כיתה 11
יום ג
סמסטר ש
מיקום חדר 15 קומה -1 (היכל שלמה)
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס

במאמציו לשלב מחויבות לאמונה ולאורח חיים דתי עם נאמנות למוסדות מדינת ישראל ולאזרחיה ועם פתיחות לעולם המודרני, החמד, כמו ההקשר החברתי-תרבותי הרחב, החברה הדתית לאומית בישראל, הוא מערכת חינוכית מרתקת המתאפיינת במתחים פנימיים מהותיים. בקורס זה נחקור את הדרכים שבהם החמד מתמודד עם מתחים אלו באותם תחומים ספציפיים שאתן תרצו לחקור ובשיעורים האחרונים יוצגו בכיתה תוצרי המחקרים שלכן.

סוג שיעור סמינריון

+  סדנה לכתיבת עבודת גמר- חינוך יהודי | 699800 | הרב דר ביטי יהודה | שנתי | 12:10 - 13:30

| 699800 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ש | יום ג | שעה 12:10 - 13:30
קוד קורס 699800
מורה הרב דר ביטי יהודה
כיתה 11
יום ג
סמסטר ש
מיקום חדר 410 קומה 4 (היכל שלמה)
שעת התחלה 12:10
שעת סיום 13:30
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס
מטרת הסדנה היא ללוות את תהליך כתיבת עבודת הגמר בתכנית לחינוך יהודי. 
הכותבים עבודת גמר בסדנה זו עוסקים בעבודתם ביחס בין תיאוריה למעשה בחינוך היהודי, סביב נושא ספציפי שכל אחד בוחר. 
סוג שיעור סדנת עבודת גמר

+  סדנה לכתיבת עבודת גמר- חינוך יהודי | 699803 | דר לוין אריאל | שנתי | 12:10 - 13:30

| 699803 | דר לוין אריאל | סמסטר ש | יום ג | שעה 12:10 - 13:30
קוד קורס 699803
מורה דר לוין אריאל
כיתה 12
יום ג
סמסטר ש
מיקום חדר 15 קומה -1 (היכל שלמה)
שעת התחלה 12:10
שעת סיום 13:30
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס
מטרת הסדנה היא ללוות את תהליך כתיבת עבודת הגמר בתכנית לחינוך יהודי. 
הכותבים עבודת גמר בסדנה זו עוסקים בעבודתם ביחס בין תיאוריה למעשה בחינוך היהודי, סביב נושא ספציפי שכל אחד בוחר. סדנה זו מתבססת על כך שהסטודנטים למדו את הקורס שיטות מחקר איכותניות. בסדנה יהיו שיעורים במליאה וכן ליווי פרטני במהלך כתיבת העבודה.
סוג שיעור סדנת עבודת גמר
קוד קורס 600100
מורה הרב דר ביטי יהודה
כיתה
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 207 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
באופן מפתיע (או שלא?), פני החינוך היהודי לדורותיו אינן אחידות, גם אם הן נעות סביב ציר מרכזי אחיד - לימוד התורה. תולדות החינוך היהודי הן ביטוי לאינטראקציות בין עמדות אידיאולוגיות, שיקולים מערכתיים והקשר היסטורי משתנה.
קורס זה מבקש לדון בציר חינוך ומסורת בפרספקטיבה היסטורית, מתקופת חזל עד העת החדשה. בעזרת מקורות ותעודות שונות נגלה שגם אז לא תמיד הכל היה פשוט בחינוך היהודי... קורס ההמשך לקורס זה עוסק בציר חינוך ומודרנה, באותה שיטת לימוד.  
סוג שיעור שיעור
קוד קורס 601800
מורה הרב דר ביטי יהודה
כיתה
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 207 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
קורס זה ממשיך את הקורס מקורות לתולדות החינוך היהודי-א, במהלכו נפגשנו עם הפנים השונות של החינוך היהודי לדורותיו - סביב הציר חינוך ומסורת. כעת, נבדוק כיצד התמורות שעברו על העולם היהודי בעת החדשה השפיעו על מטרות החינוך היהודי, על דרכיו ועל מוסדותיו. גם בציר חינוך ומודרנה ניווכח שתולדות החינוך היהודי הן ביטוי לאינטראקציות בין עמדות אידיאולוגיות, שיקולים מערכתיים והקשר היסטורי משתנה.
הלימוד מתבסס על ניתוח תעודות היסטוריות מגוונות: אגרות אישיות ופרקי זכרונות, ספרי-לימוד וקטעי עיתונות.
סוג שיעור שיעור
קוד קורס 200600
מורה הרב פרופ ברנדס יהודה
כיתה 11
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 204 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
במהלך הקורס נסקור את השינויים החברתיים והתרבותיים שהתרחשו בחברה היהודית בעת החדשה. 
נבחן את האתגרים שהשינויים והמהפכות הציבו לפני מערכת החינוך הדתית, ואת דרכי ההתמודדות, הן במבט היסטורי לאחור, והן במבט אקטואלי ועכשוי. 
נראה מה נדחה, מה אומץ והתקבל, מה היו התהליכים של הדחיה והקבלה וכיצד הם פועלים בזמננו ובאים לידי ביטוי גם במתחים שמלווים את מערכת החינוך. 

סוג שיעור שיעור

+  מהוראה להפנמה א | 603800 | דר הר שפי סיון | סמסטר א | 16:00 - 17:20

| 603800 | דר הר שפי סיון | סמסטר א | יום ג | שעה 16:00 - 17:20
קוד קורס 603800
מורה דר הר שפי סיון
כיתה 12
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 207 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בתוך התוכנית מהוראה להפנמה, סדנת הכתיבה הינה מרחב ליצירה ולהתגלות הלב שבכתיבה. מטרתה הראשונה התנסותית וחווייתית, ומטרתה הנוספת - הקניית כלים להוראה מסוג זה. נבקש לפתח את הרגישות כלפי הטקסט הכתוב, ליצור היכרות מעמיקה עם עולמה של הכתיבה, להתנסות בצורות כתיבה שונות, להקנות כלים וגמישות בעבודה על טקסט, וכאמור ובנוסף -לעמוד מתוך מבט מושכל על אפשרויות שונות של המורה להתנעת כתיבה, התבוננות וביטוי, וצורות שיתוף ומשוב מגוונות.

סוג שיעור סדנה

+  מהוראה להפנמה א | 603801 | זינגר ישי | סמסטר א | 16:00 - 17:20

| 603801 | זינגר ישי | סמסטר א | יום ג | שעה 16:00 - 17:20
קוד קורס 603801
מורה זינגר ישי
כיתה 11
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 208 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
.בשיעור זה נתבונן יחד על הקשרים שניתן למצוא בין עולם האומנות והיצירה לבין מעשה ההוראה. וזאת תוך למידה סדנאית וחווייתית והתנסות בערוצי יצירה והבעה מגוונים
סוג שיעור סדנה
קוד קורס 309501
מורה דר גולדשמיד איה
כיתה 11
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 203 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה  מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים,בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתייםועברייניים. בחלק השני של הקורס  ידונואספקטים של הכשרה, מניעה, חינוך וטיפול וכן שיקום של נערים ונערות אלו בתחוםהחינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם ומקומו החשוב של מחנך הכתהבתהליכים אלה.

סוג שיעור שיעור

+  מהוראה להפנמה ב | 603900 | דר ברוש רעות | סמסטר ב | 16:00 - 17:20

| 603900 | דר ברוש רעות | סמסטר ב | יום ג | שעה 16:00 - 17:20
קוד קורס 603900
מורה דר ברוש רעות
כיתה 12
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 207 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בשיעור זה נתבונן יחד על הקשרים שניתן למצוא בין עולם האומנות והיצירה לבין מעשה ההוראה. וזאת תוך למידה סדנאית וחווייתית והתנסות בערוצי יצירה והבעה מגוונים

סוג שיעור סדנה

+  מהוראה להפנמה ב | 603901 | כסלו שלומית | סמסטר ב | 16:00 - 17:20

| 603901 | כסלו שלומית | סמסטר ב | יום ג | שעה 16:00 - 17:20
קוד קורס 603901
מורה כסלו שלומית
כיתה 11
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 208 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
בתוך התוכנית מהוראה להפנמה, סדנת הכתיבה הינה מרחב ליצירה ולהתגלות הלב שבכתיבה. מטרתה הראשונה התנסותית וחווייתית, ומטרתה הנוספת - הקניית כלים להוראה מסוג זה. נבקש לפתח את הרגישות כלפי הטקסט הכתוב, ליצור היכרות מעמיקה עם עולמה של הכתיבה, להתנסות בצורות כתיבה שונות, להקנות כלים וגמישות בעבודה על טקסט, וכאמור ובנוסף -לעמוד מתוך מבט מושכל על אפשרויות שונות של המורה להתנעת כתיבה, התבוננות וביטוי, וצורות שיתוף ומשוב מגוונות.
סוג שיעור סדנה
קוד קורס 309500
מורה פרופ רומי שלמה
כיתה 12
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 204 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים, בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתיים ועברייניים. בחלק השני של הקורס ידונו אספקטים של הכשרה, מניעה, חינוך וטיפול וכן שיקום של נערים ונערות אלו בתחום החינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם ומקומו החשוב של מחנך הכתה בתהליכים אלה
~

סוג שיעור שיעור
קוד קורס 200601
מורה הרב פרופ ברנדס יהודה
כיתה 12
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 203 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
במהלך הקורס נסקור את השינויים החברתיים והתרבותיים שהתרחשו בחברה היהודית בעת החדשה. 
נבחן את האתגרים שהשינויים והמהפכות הציבו לפני מערכת החינוך הדתית, ואת דרכי ההתמודדות, הן במבט היסטורי לאחור, והן במבט אקטואלי ועכשוי. 
נראה מה נדחה, מה אומץ והתקבל, מה היו התהליכים של הדחיה והקבלה וכיצד הם פועלים בזמננו ובאים לידי ביטוי גם במתחים שמלווים את מערכת החינוך. 

סוג שיעור שיעור

+  הפיוט - עולם של גשרים | 201000 | דר שמאע אברהם | סמסטר א | 17:40 - 19:00

| 201000 | דר שמאע אברהם | סמסטר א | יום ג | שעה 17:40 - 19:00
קוד קורס 201000
מורה דר שמאע אברהם
כיתה 12
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 203 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
עולמו של הפיוט תופס מקום בתווך שבין המרחב המחייב ההלכתי לבין מרחב הרשות, אם הדתי אם הפולקלורי$$ כמו כן מבחינת מקומו הוא משמש גם בבית הכנסת וגם במרחב הביתי. מבחינת אופיו החווייתי הוא משמש סוג של שפה מחברת בין עבר והווה, ואף סוג של שיח מגשר בין קהלים ובין פרטים בעלי אופי, התנהגות ואורחות חיים שונים ונבדלים. בשנים האחרונות דומה שחלה התעצמות במעמדו של הפיוט במרחב התרבותי הכללי.
הקורס יעסוק במגוון היבטים של עולם הפיוט: הכרת סוגות פיוטיות שמימי הביניים ועד העת החדשה, רעיונות ותכנים אופייניים, מבנה וצורה ועוד. תשומת לב יתרה תינתן למסורתם החיה של הפיוטים, ללחנים וביצועים מוסיקליים שונים, להקשרי שימוש שונים, הקשרים ראשוניים כמו גם משניים, ועוד, תוך דיון במשמעותם. עיקר ההתמקדות יהיה בעולם הפיוט
סוג שיעור שיעור
קוד קורס 202600
מורה דר יעקבס אחינעם
כיתה 12
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 207 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בסדנא נרכוש ידע, הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד יינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
~מהלך הסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעולם החינוך.

סוג שיעור סדנה

+  קולנוע בבית המדרש- סוגיות פרשניות | 200703 | דר ריבלין יובל | סמסטר א | 17:40 - 19:00

| 200703 | דר ריבלין יובל | סמסטר א | יום ג | שעה 17:40 - 19:00
קוד קורס 200703
מורה דר ריבלין יובל
כיתה 11
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 206 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
סוג שיעור שיעור
קוד קורס 202602
מורה בוכהולץ אילן
כיתה 11
יום ג
סמסטר א
מיקום חדר 208 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בסדנא השנתית נרכוש ידע הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוךלהנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחוםהתיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה,והנחיית עמיתים. דגש מיוחד ינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.

במהלך הסדנא ניפגש עם  נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטייםלעולם החינוך.

סוג שיעור סדנה

+  קולנוע בבית המדרש- סוגיות פרשניות | 200701 | דר ריבלין יובל | סמסטר ב | 17:40 - 19:00

| 200701 | דר ריבלין יובל | סמסטר ב | יום ג | שעה 17:40 - 19:00
קוד קורס 200701
מורה דר ריבלין יובל
כיתה 12
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 206 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

מאז המצאת הקולנוע,הפכו המקורות היהודיים – המקרא ואגדות חזל – למקור השראה לסרטים רבים, את עקבותיהםניתן לאתר, באופן גלוי או סמוי, ברבות מן היצירות שנולדו לאורך המאה העשרים. לעיתיםהם מושא לחיקוי, לעיתים מושא לביקורת ופולמוס, ונוכחותם היא עדות למרכזיותה של היצירההמסורתית בתודעתו של היוצר המודרני. השיעור יתמקד בשפה המיוחדת שבחרו בה יוצרי קולנועותיאטרון להבעת הבנותיהם ותחושותיהם באשר למקורות המקראיים וספרות חזל וביצירותהמייצגות דרכים שונות להתמודדות אמנותית עם הטקסט המקורי.

סוג שיעור שיעור
קוד קורס 202700
מורה זינגר ישי
כיתה 12
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 207 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בסדנא נרכוש ידע, הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד יינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
~מהלך הסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעולם החינוך.

סוג שיעור סדנה

+  הפיוט - עולם של גשרים | 201001 | דר שמאע אברהם | סמסטר ב | 17:40 - 19:00

| 201001 | דר שמאע אברהם | סמסטר ב | יום ג | שעה 17:40 - 19:00
קוד קורס 201001
מורה דר שמאע אברהם
כיתה 11
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 203 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
עולמו של הפיוט תופס מקום בתווך שבין המרחב המחייב ההלכתי לבין מרחב הרשות, אם הדתי אם הפולקלורי$$ כמו כן מבחינת מקומו הוא משמש גם בבית הכנסת וגם במרחב הביתי. מבחינת אופיו החווייתי הוא משמש סוג של שפה מחברת בין עבר והווה, ואף סוג של שיח מגשר בין קהלים ובין פרטים בעלי אופי, התנהגות ואורחות חיים שונים ונבדלים. בשנים האחרונות דומה שחלה התעצמות במעמדו של הפיוט במרחב התרבותי הכללי.
הקורס יעסוק במגוון היבטים של עולם הפיוט: הכרת סוגות פיוטיות שמימי הביניים ועד העת החדשה, רעיונות ותכנים אופייניים, מבנה וצורה ועוד. תשומת לב יתרה תינתן למסורתם החיה של הפיוטים, ללחנים וביצועים מוסיקליים שונים, להקשרי שימוש שונים, הקשרים ראשוניים כמו גם משניים, ועוד, תוך דיון במשמעותם. עיקר ההתמקדות יהיה בעולם הפיוט 
סוג שיעור שיעור
קוד קורס 202701
מורה בוכהולץ אילן
כיתה 11
יום ג
סמסטר ב
מיקום חדר 208 קומה 2 (היכל שלמה)
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בסדנא השנתית נרכוש ידע הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוךלהנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחוםהתיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה,והנחיית עמיתים. דגש מיוחד ינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.

במהלך הסדנא ניפגש עם  נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטייםלעולם החינוך.

סוג שיעור סדנה
סך הכל 29 קורסים ביום ג