רשימת השיעורים בחוג לחינוך מיוחד- תואר ראשון גברים

שנת הלימודים תשפ"א

קורסים מקוונים

+  אבחון וטיפול בשגיאות כתיב | 72001601 | ריגר מתניה | סמסטר א

| 72001601 | ריגר מתניה | סמסטר א | יום | שעה -
קוד קורס 72001601
מורה ריגר מתניה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בקורס נלמד מהם התהליכים הקוגניטיביים הקשורים להתפתחות הכתיבה, מהם שלבי התפתחות הכתיב, מאפייני הכתב העברי, מהן הסיבות לכך שנוצרים שגיאות כתיב, מהם סוגי שגיאת הכתיב?, מהי הגישה הנכונה לתיקון שגיאות כתיב?, האם מתקנים כל סוג של שגיאה?

הקורס יקנה כלים לאבחון וטיפול בשגיאות כתיב ובניית תכניות התערבות על פי עקרונות ההוראה המתקנת 
סרטון הכרות : סרטון
קוד קורס 72010602
מורה שרלו אלחנן
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
העבודה כמורה חינוך מיוחד מזמנת דילמות רבות: ערכיות, רגשיות, מוסריות ודתיות. בקורס נגבש מודל להתמודדות עם דילמות אלו, ונעסוק במספר דילמות מזווית מבט אתית והלכתית: היחס העקרוני ללקויות ולבעלי מום ביהדות, השקעה בתלמידים עם הישגים לימודיים נמוכים, מעמדם ההלכתי של בעלי פיגור ולקויות וחיובם במצוות, התפילה ולימוד התורה בחינוך המיוחד, מגע בין המינים בחינוך המיוחד. ועוד
סרטון הכרות : סרטון
קוד קורס 72001400
מורה טלמור מוריה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
.קורס הקניית מיומנויות מחשב לבעלי צרכים מיוחדים עוסק בהעמקת ההבנה והרחבת הידע  אודות חשיבות השימוש בטכנולוגיה מסייעת לצורך הסרת חסמים בתהליכי ההוראה והלמידה בקורס זה תלמדו לעשות שימוש מושכל בכלים טכנולוגיים נגישים לצורך מתן מענה לפרט מתוך תפיסה של הוראה אוניברסלית ללמידה.  תפיסה זו דוגלת בהתאמת הסביבה לתלמיד (ולא להפך) ומאמינה שהסרת חסמים תצמצם את תפיסת המוגבלות של הלומד.   בקורס ילמדו כלים לבניית ספר דיגיטלי, קלוז מותאם פרט, מיפוי טקסט באופן מילולי (ריבוד) פיתוח שטף ודיוק בקריאה ועוד

+  נוירופדגוגיה | 90033600 | לרמן דינה | סמסטר א

| 90033600 | לרמן דינה | סמסטר א | יום | שעה -
קוד קורס 90033600
מורה לרמן דינה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

איך נוכל ללמוד באופן יעיל יותר? מה זה תפקוד ניהולי וכיצד משפרים אותו? למה קשה לשמור על קשב ומה ניתן לעשות בעניין? אלו חלק מהשאלות שנדון בהם בקורס ייחודי זה, הניתן על ידי שתי מרצות, חוקרת מוח ומרפאה בעיסוק. 

הקורס מחבר בין ידע עדכני על המוח לבין כלים ותובנות יישומיות לחיי הסטודנטים כתלמידים וכמורים. מטרת הקורס הוא להכיר ולהבין תפקודי מוח כמו קשב, קליטת מידע, עיבוד מידע, למידה וזיכרון,ותפקודים ניהוליים מההיבט התיאורטי והיישומי. במהלך הקורס הסטודנטים יתנסו, יפתחו ויבחנו כלים ישימים למערכת החינוך בכלל ובחינוך מיוחד בפרט, תוך כדי הגברת המודעות של הסטודנט/ית בקשר לתפקודם בניהול עצמי, בסגנונות הלמידה ובמשמעות של הנוירופדגוגיה בחייהם.  

 


סרטון הכרות : סרטון
קוד קורס 90009501
מורה דר ליפשיץ רבקה
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

מטרת הקורס הנוכחי היא לתת לפרח ההוראה תפיסה כללית ונרחבת אודות התפתחותו של האדם מלידה ועד ילדות. לאור ההנחה כי ילדותו של האדם מהווה בסיס מרכזי להמשך חייו, חיוני כי פרח הוראה המתעתד לעסוק בחינוך, יהיה בעל ידע מקצועי ובעל הבנה בהתפתחות חיי הפרט.

+  קוגניציה וזיכרון | 72005200 | דר בר דוד אוהד | סמסטר א

| 72005200 | דר בר דוד אוהד | סמסטר א | יום | שעה -
קוד קורס 72005200
מורה דר בר דוד אוהד
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

קורסזה עוסק במושג הקוגניציה והזיכרון. במהלך הקורס תיערך היכרות עם תהליכיםקוגניטיביים בסיסיים ומרכזיים ותיאוריות המסבירות אותן, וכן מודלים מרכזיים בתחוםהזיכרון (מודל שלושת המאגרים, זיכרון עבודה עפי באדלי, זיכרון לטווח ארוך(גלוי וחבוי).

הקורסכולל תרגילים שחובה להגישם במהלך הסמסטר, ומבחן סיום.


קוד קורס 9000225
מורה גלינסקי אפרת
יום
סמסטר א
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

  הקורס מיועד לתלמידי שנה ג והוא מתואם עם קורס סדנא מלווה עבודה מעשית.
 הקורס יתחלק לשלושה אשכולות$$ תכנון, הוראה והערכה. באשכול התכנון נעסוק בקביעת מטרות ויעדים לשיעור, ברמות הנדרשות מהתלמידים בתפקודים השונים. באשכול ההוראה נעסוק בדרכי הוראה ייחודיות לחינוך בכלל ולחינוך מיוחד בפרט$$ נכיר דרכים מגוונות להוראה בחינוך המיוחד. באשכול ההערכה נעסוק בדרכי הערכה ומשוב של תהליך ההוראה$$ הערכת הישגים, הערכת המורים ורפלקציה עצמית.

במהלך הקורס יהיו מטלות מקוונות הכוללות בחנים קצרים, דיונים בפורום ומטלות הגשה קצרות.

קוד קורס 72020100
מורה סמט תומר
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בקורס זה נלמד לעומק על הפרעת קשב (ADHD). בתחילה, נכיר סוגים שונים של קשב והגדרות שונות שניתנו להפרעת קשב. כמו כן, נעסוק במקור להפרעה, במאפייניה ובתסמיניה השונים. בהמשך, נעסוק באבחון וטיפול בהפרעת קשב: נלמד על דרכים לאבחן את ההפרעה ועל סוגי טיפול מגוונים. לאורך הקורס נשלב מושגים מתחום המוח על מנת לתאר ולהסביר את התסמינים הקליניים של ההפרעה וכמו כן, נקשר את החומר התאורטי לשדה החינוכי והמעשי הרלוונטי לנו כמורים. הקורס כולל צפייה בסרטונים, ניתוח תיאורי מקרה וקריאת סיפורים קצרים ומטרתו היא לגרום להבנה טובה יותר ילדים הצופים אל העולם מבעד למשקפי ADHD ולתת כלים מעשיים על מנת לתמוך ולקדם את אותם תלמידים.

סרטון הכרות : סרטון
קוד קורס 72020102
מורה
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בקורס זה נלמד לעומק על הפרעת קשב (ADHD). בתחילה, נכיר סוגים שונים של קשב והגדרות שונות שניתנו להפרעת קשב. כמו כן, נעסוק במקור להפרעה, במאפייניה ובתסמיניה השונים. בהמשך, נעסוק באבחון וטיפול בהפרעת קשב: נלמד על דרכים לאבחן את ההפרעה ועל סוגי טיפול מגוונים. לאורך הקורס נשלב מושגים מתחום המוח על מנת לתאר ולהסביר את התסמינים הקליניים של ההפרעה וכמו כן, נקשר את החומר התאורטי לשדה החינוכי והמעשי הרלוונטי לנו כמורים. הקורס כולל צפייה בסרטונים, ניתוח תיאורי מקרה וקריאת סיפורים קצרים ומטרתו היא לגרום להבנה טובה יותר ילדים הצופים אל העולם מבעד למשקפי ADHD ולתת כלים מעשיים על מנת לתמוך ולקדם את אותם תלמידים.

סרטון הכרות : סרטון

+  אסטרטגיות למידה | 90017701 | דוויק הדס | סמסטר ב

| 90017701 | דוויק הדס | סמסטר ב | יום | שעה -
קוד קורס 90017701
מורה דוויק הדס
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הוראת דרכי למידה נכונות לצד העברת החומר הלימודי הן המפתח להצלחה לימודית. בקורס יינתנו כלים מעשיים להוראת דרכי למידה במקצועות רבי מלל לתלמידים לקויי למידה ותלמידי האחוזונים הנמוכים בכיתה, תוך שימת דגש על אסטרטגיות עוקפות קריאה, כתיבת תשובה, זיכרון והכרת סגנונות הלמידה השונים
קוד קורס 90018100
מורה הרב דר ברגר דב
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

זהו קורס מקוון שנועד להכיר את מגוון הנושאים הייחודיים למשנת החינוך של זרם הציונות הדתית. הציונות הדתית אינה נבדלת מן החרדיות אך ורק ביחסה לציונות, אלא היא חולקת על העמדה החרדית בתפיסתה הדתית בתחומים רבים ומגוונים, שחלק גדול מהם כלל אינו נוגע ישירות ליחס לציונות. בין היתר, המחלוקת נוגעת ליחס למדינה, לתרבות הכללית, למדע, למודרנה, למעמד האשה, לחילוניים ולחילוניות, ועוד. הקורס עוסק במשנה החינוכית שעומדת מאחורי עמדות הציונות הדתית בנושאים אלו.

+  המשחק בחינוך המיוחד | 72003700 | דר פריד דינה | סמסטר ב

| 72003700 | דר פריד דינה | סמסטר ב | יום | שעה -
קוד קורס 72003700
מורה דר פריד דינה
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
מטרת קורס ״המשחק בחינוך המיוחד״ הוא ללמוד מושגים קושרים לתחום המשחקיות ואת חשיבותה הרבה של המשחק בהתפתחות הרגשי, קוגנטיבית והחברתית של הילד. כמו כן להעמיק בחשיבות של שילוב המשחקיות בתחום החינוך המיוחד באופן חוויתי יצירתי ומהנה.,
~
קוד קורס 72001401
מורה טלמור מוריה
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
.קורס הקניית מיומנויות מחשב לבעלי צרכים מיוחדים עוסק בהעמקת ההבנה והרחבת הידע  אודות חשיבות השימוש בטכנולוגיה מסייעת לצורך הסרת חסמים בתהליכי ההוראה והלמידה בקורס זה תלמדו לעשות שימוש מושכל בכלים טכנולוגיים נגישים לצורך מתן מענה לפרט מתוך תפיסה של הוראה אוניברסלית ללמידה.  תפיסה זו דוגלת בהתאמת הסביבה לתלמיד (ולא להפך) ומאמינה שהסרת חסמים תצמצם את תפיסת המוגבלות של הלומד.   בקורס ילמדו כלים לבניית ספר דיגיטלי, קלוז מותאם פרט, מיפוי טקסט באופן מילולי (ריבוד) פיתוח שטף ודיוק בקריאה ועוד

+  התנהלות המורה בסביבה הארגונית | 90023600 | דר לוין אריאל | סמסטר ב

| 90023600 | דר לוין אריאל | סמסטר ב | יום | שעה -
קוד קורס 90023600
מורה דר לוין אריאל
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

קורס זה מבקש לפתח אצל פרחי ההוראה ראייה מערכתית-ארגונית שתאפשר להם לבחון מערכות ארגוניות בית-ספריות מגוונות, אינטראקציות בין הגורמים השונים במערכת הארגונית ברמת הפרט וברמת הארגון, במעגל הבית-ספרי, הורים וקהילה ובמעגל החיצוני לבית-הספר.


+  התפתחות סנסו מוטורית וכתיבה | 72001501 | דמסקי אודליה | סמסטר ב

| 72001501 | דמסקי אודליה | סמסטר ב | יום | שעה -
קוד קורס 72001501
מורה דמסקי אודליה
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הכרת שלבי ההתפתחות הנורמלית בתחום כבסיס לזיהוי והבנת עיכובים התפתחותיים. הכרות עם המערכת החושית, הכרות עם עקרונות ואבני דרך בהתפתחות המוטורית, דיון במקומה של הסביבה כמספקת תנאים נאותים להתפתחות סנסומוטורית, הכרות עם מרכיבי המוטוריקה העדינה ומוכנות לכיתה א
קוד קורס 72001001
מורה שוורץ יעל
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

כל התנהגות הנה נלמדת ויכולה להשתנות.שינוי התנהגות הוא תהליך. התהליך יכול להיות ארוך אך פרותיו עשויים להיות מדהימיםלרווחת התנהגותו ונפשו של התלמיד. יצירת מוטיבציה והגברת תחושת המסוגלות של התלמידתאפשר שינוי התנהגותי. אחד הכלים המשמעותיים לשינוי התנהגות הנו ניהול התנהגותי. במהלךהקורס נלמד על דפוסי התנהגות וכיצד ניתן לנהל התנהגות. מה אחריות ובסמכות המורהומה באחריות ובסמכות השותפים- ההורים, התלמיד וכו.

קוד קורס 90009503
מורה דר ליפשיץ רבקה
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

מטרת הקורס הנוכחי היא לתת לפרח ההוראה תפיסה כללית ונרחבת אודות התפתחותו של האדם מלידה ועד ילדות. לאור ההנחה כי ילדותו של האדם מהווה בסיס מרכזי להמשך חייו, חיוני כי פרח הוראה המתעתד לעסוק בחינוך, יהיה בעל ידע מקצועי ובעל הבנה בהתפתחות חיי הפרט.

קוד קורס 9000226
מורה גלינסקי אפרת
יום
סמסטר ב
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

הקורס מיועד לתלמידי שנה ג והוא מתואם עם קורס סדנא מלווה עבודה מעשית. הקורס יתחלק לשלושה אשכולות$$ תכנון, הוראה והערכה. באשכול התכנון נעסוק בקביעת מטרות ויעדים לשיעור, ברמות הנדרשות מהתלמידים בתפקודים השונים. באשכול ההוראה נעסוק בדרכי הוראה ייחודיות לחינוך בכלל ולחינוך מיוחד בפרט$$ נכיר דרכים מגוונות להוראה בחינוך המיוחד. באשכול ההערכה נעסוק בדרכי הערכה ומשוב של תהליך ההוראה$$ הערכת הישגים, הערכת המורים ורפלקציה עצמית.

במהלך הקורס יהיו מטלות מקוונות הכוללות בחנים קצרים, דיונים בפורום ומטלות הגשה קצרות.

קוד קורס 72000701
מורה שמש ויקי
יום
סמסטר ש
מיקום
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס
התלמידים יכירו גישות שונות להוראת החשבון בבית הספר ויגבשו אני מאמין בכל הקשור להוראת המקצוע מתוך הבנה של התפתחות החשיבה החשבונית והכרת שיטות שונות להוראת חשבון. הקורס יזמן מפגש עם חומר לימודי, יקנה יכולת ניתוח של מטרות הוראה בחשבון והכנת חומר לימודי מותאם.בקורס ינותחו מגוון קשיים קוגניטיביים המתבטאים בליקויים השונים ברכישת חשיבה כמותית אצל ילדים, וניתוח איכותי של כישלון בחשבון. נעמוד על שיטות שונות בטיפול ובשיקום יכולות הלמידה של תלמידים מתקשים בתחום זה.

קורסים מרוכזים

 

+  התפתחות שפה- מרוכז- מעורב | 72000808 | סמט תומר | קיץ

| 72000808 | סמט תומר | סמסטר ק | יום | שעה -
קוד קורס 72000808
מורה סמט תומר
יום
סמסטר ק
מיקום
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בקורס זה נרכוש ידע בסיסי על התפתחות שפה תקינה ומעוכבת. נכיר בתחילה את האבחנה בין המושגים דיבור, תקשורת ושפה ונלמד לזהות, למפות ולהתייחס אליהם בהתאם לסוג הלקות. בהמשך, נלמד על חמשת מרכיבי השפה וניישם את הידע שרכשנו באמצעות תיאורי מקרה ומשחקים. נלמד גם על התפתחות השפה מגיל ינקות ועד גילאי בית הספר ונדע לזהות את המאפיינים המיוחדים של כל שלב. נמשיך בלימוד תיאוריות העומדות בבסיס רכישת השפה ולבסוף נעסוק בקשר בין התפתחות שפה לרכישת הקריאה, נכיר מהי לקות שפה ונלמד על המשמעות של קשיים שפתיים והשלכותיהם על תלמידינו מבחינה לימודית, חברתית ורגשית.

החוג לחינוך מיוחד

קורסים ביום א

 

+  התמודדות עם אלימות בכיתה | 90016000 | דר ליפשיץ רבקה | סמסטר א | 09:00 - 10:20

| 90016000 | דר ליפשיץ רבקה | סמסטר א | יום א | שעה 09:00 - 10:20
קוד קורס 90016000
מורה דר ליפשיץ רבקה
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בקורס יושם דגש ומיקוד על היקף בעיית האלימות במערכת החינוך. נושא אלימות במערכת החינוך יילמד, בהתייחס למאפיינים אישיותיים, פסיכולוגיים של האדם, ושל הסביבה בה חי הפרט. בד בבד, יוצגו מגוון פתרונות הקיימים לשם התמודדות עם בעיית האלימות במערכת החינוך.

+  הורים מיוחדים בחברה הישראלית | 72024003 | דר פלמור הספל שושי | סמסטר ב | 09:00 - 10:20

| 72024003 | דר פלמור הספל שושי | סמסטר ב | יום א | שעה 09:00 - 10:20
קוד קורס 72024003
מורה דר פלמור הספל שושי
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

הקורס יעסוק באוכקורס זה עוסק באוכלוסיות מיוחדות ו/או הורים המתמודדים עם מצבי דחק הרלוונטיים לעבודה במערכת החינוך, תוך דיון בדילמות ובמורכבות הקיימות בקשר עם הורים אלו. הלמידה תקנה ידע תאורטי ויישומי רחב ומעמיק של דפוסי הורות מיוחדת בחברה הישראלית בכלל ובקרב הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים בפרט. בין הנושאים שנדון בהם: הורות בעלייה, הורות חד הורית, והורות לנוער בסיכון לגווניו, פסיכופתולוגיה הורית (דיכאון אחרי לידה, מחלות נפש). כמו כן, נדון בסוגיות ייחודיות של הורות בצל מחלה ושכול. הלמידה תשולב בהצגות מקרה ומגוון אמצעי המחשה וסרטים, ותתמקד בסוגיות  הרלוונטיות למערכת החינוך, זיהוי, אבחון ודרכי תקשורת  והתערבות המותאמים להם.

הקורס זה הוא קורס מתקדם עבור סטודנטים שהשתתפו בקורס המבוא בהורות בחינוך המיוחד (או במקרים חריגים באישור המרצה


+  הורים מורים ומה שביניהם | 90012400 | גרנביץ יחיאל | סמסטר ב | 09:00 - 10:20

| 90012400 | גרנביץ יחיאל | סמסטר ב | יום א | שעה 09:00 - 10:20
קוד קורס 90012400
מורה גרנביץ יחיאל
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

קשר טובעם הורי התלמיד יכול לעזור ולקדם את עבודתו של המורה ולסייע רבות להתקדמות התלמיד.המפגש בין ההורים למורים הוא נושא המעסיק מורים רבים, ולעיתים מטריד ומרתיע. אחתמהמטרות המרכזיות של הקורס להבין את חשיבות מפגש זה ולהתכונן אליו, כך שיהיה מוצלחככל הניתן.

הקורס יתייחסהן למישור התיאורטי והן למישור המעשי במפגש עם ההורים.


+  מבוא לחינוך מיוחד וסיורים | 72005900 | דר פריד דינה | שנתי | 09:00 - 10:20

| 72005900 | דר פריד דינה | סמסטר ש | יום א | שעה 09:00 - 10:20
קוד קורס 72005900
מורה דר פריד דינה
יום א
סמסטר ש
מיקום
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס
מטרת הקורס היא פתיחת צוהר להיכרות עם עולמו של התלמיד בחינוך המיוחד. במסגרת הקורס, הסטודנטים יכירו מונחים מרכזיים במערכת החינוך לילדי החינוך המיוחד וייחשפו לעבודה בתחום החינוךהמיוחד. הקורס ישים דגש על היכרות עם מגוון לקויות וקשיים (לרבות: אוטיזם, לקותלמידה, קשיים מוטוריים מורכבים, פיגור שכלי, תסמונת דאון, בעיות נפשיות, בעיותהתנהגות). בנוסף, בקורס תהיה התייחסות למערכת הטיפולית התומכת בילדי החינוך המיוחד, ובחשיבות המערכת המשפחתית ביחס לילד בעל הצרכים המיוחדים

+  התפתחות סנסו מוטורית וכתיבה | 72001500 | לרמן דינה | סמסטר א | 10:35 - 11:55

| 72001500 | לרמן דינה | סמסטר א | יום א | שעה 10:35 - 11:55
קוד קורס 72001500
מורה לרמן דינה
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
בקורס יעסוק בעקרונות ההתפתחות התקינה, ואבני הדרך ההתפתחותיים. נכיר את מערכות החוש  והתפקוד של המערכות הסנסומוטוריות, תהליכי אינטגרציה סנסורית והשפעתם על הלמידה, עם יישום באוכלוסיות שונות. בקורס ינתו כלים בסיסיים לאיתור קשיים באינטגרציה סנסורית ובטיפול והתאמת הסביבה כולל ארגז כלים סנסוריים לכיתה ולבית. בנוסף נכיר את מרכיבי הכתיבה, התפתחות רכישת הכתיבה, איתור קשיי כתיבה ודרכי התמודדות. מאתגר ומעשי!

+  כלים להתערבות קבוצתית | 72005401 | גולדמן בתיה | סמסטר א | 10:35 - 11:55

| 72005401 | גולדמן בתיה | סמסטר א | יום א | שעה 10:35 - 11:55
קוד קורס 72005401
מורה גולדמן בתיה
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
בקורס נקנה כלים חברתיים וטיפוליים למורה בחינוך המיוחד, מתוך הבנת תהליכים חברתיים בכיתה, ומודלים של תקשורת בין-אישית, וכן הכרות עם תוכניות בחינוך 
המיוחד: כישורי חיים, חוסן, סינגור עצמי, לב21 סיפורים טיפוליים. הקורס משלב תיאוריה והתנסות חוויתית בשיעור.

+  החינוך כחוויה קיומית | 90010101 | שוסהיים שרית | סמסטר א | 10:35 - 11:55

| 90010101 | שוסהיים שרית | סמסטר א | יום א | שעה 10:35 - 11:55
קוד קורס 90010101
מורה שוסהיים שרית
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בקורס זה נבקש להכיר תכנים וגישות חינוכיות תוך שילוב למידה התנסות וכתיבה אישית , בנושאים הקשורים להבניית הוויתו המקצועית והאישית של המורה. במפגשינו נתבונן בהיבטים חינוכיים ובשאלות קיומיות הקשורות להתפתחות האישית של המורה כאדם השואף לצמיחה והגשמה.

מטרת הקורס היא לאפשר התבוננות אישית ומקצועית , להעצים את המכוונות העצמית של המורה, ולהגביר את תחושת המסוגלות, מתוך הידע והתיאוריות שנפגוש בשיעורים ובעיקר מתוך ההקשרים שלהם לכוחות ולמשאבים השונים של המורה המתפתחים תדיר.

מטרת הקורס להעצים את יכולת המורה לקיים תהליך חינוכי מתוך תשומת לב עמוקה ונוכחות קשובה וסקרנית לתהליך אותו הוא חווה ואשר לו הוא שותף.

קוד קורס 72006301
מורה הלמן שירה
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
בקורס זה נעבור תהליך של צמחיה אישית, גיבוש זהות מקצועית, ובניית תפיסת עולם חברתית-ערכית כמועמדים להוראה בחינוך המיוחד. יינתן דגש על ביסוס עמדות מטיבות ושינוי עמדות מגבילות מתוך הבנה כי עמדות המורה הם הגלגלים המניעים בעבודתו.
קוד קורס 72008800
מורה לרמן דינה
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

הקורס יפגיש את הסטודנטים עם האבחנה וההגדרה העדכנית של ASD מתוך ה – DSM V והתפתחות בהגדרה של האוטיזם. זה יסייע ללומד לזהות התנהגויות שונות של ילדים עם ASD ולפרש אותם בהתאם למאפיינים. הקורס יסקור חלק משיטות ההתערבות הקימות בישראל: TEACCH, DIR, ABA. זה יאפשר לסטודנט/ית להתנסות ולפתח אסטרטגיות וארגז כלים לכיתה.

קוד קורס 90012701
מורה דר לב רן צחי
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

העולם החדש מציב בפני המבוגרים אתגרים שלא היו בעבר. במשך אלפי שניםסמכותם של ההורים והמורים לא הוטלה בספק. ילדים עשו מה שאמרו להם בלי לשאול שאלות,ובין המבוגרים הייתה הסכמה שכך צריך להיות. המורה תמיד צודק, אלתתווכח, אל תשאל שאלות סתם. כיום, הנורמות שהיו מקובלות בעבראינן מקובלות עוד. הכח והכוחניות שהיו חלק מכלי החינוך בעבר אינם לגיטימיים היום.מצב זה מציב בפני המורים אתגרים חדשים כאשר הם נדרשים לחנך ולייצר סמכות בלי הכליםמן העבר.

במהלך הקורס נלמד יחד מהן המטרות שלנו כמחנכים, וכיצד אנחנו יכולים לנהל כיתה ולייצר סמכות משמעותית בלי להיכנס לעימותים מיותרים עם תלמידים ועם הורים.

נתנסה בכלים שונים שפותחו בתחום זה, נדון בהם ונשכלל אותם.

הקורס מיועד לסטודנטים המשתתפים בהכשרה מעשית מתקדמים, וישלב מטלות מתוקשבות.

גישת הסמכות החדשה (NVR), שפותחה על ידיפרופסור חיים עומר, מציעה למורים מאגר של כלים להתמודדות עם בעיות משמעת, אלימות,יחסי הורים מורים ועוד. הכלים שפותחו במהלך השנים האחרונות מתבססים על שליטה עצמיתגבוהה של המבוגרים, הגברת הנוכחות בעולמם של הילדים ויצירת בריתות חדשות ביןהמבוגרים.

+  התפתחות שפה | 72000805 | דר רוזנברג שירה | סמסטר א | 12:10 - 13:30

| 72000805 | דר רוזנברג שירה | סמסטר א | יום א | שעה 12:10 - 13:30
קוד קורס 72000805
מורה דר רוזנברג שירה
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 12:10
שעת סיום 13:30
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הקורס עוסק בהתפתחות שפה לאורך שנות החיים הראשונות ועד גיל בית הספר המאוחר. בחלקו הראשון מוצג מבוא לתחום העוסק בחקר שפה והתאוריות המרכזיות על רכישה ולמידה של שפה. בהמשך, מתוארים דפוסי התפתחות תקינה של הידע הלשוני אצל דוברי עברית כשפת אם, בחלוקה לתחומי השפה השונים: פונולוגיה, סמנטיקה, מורפולוגיה, תחביר ושיח, לקויות שפה (‏ספציפיות‎)‏, יחסי הגומלין בין לקויות שפה לבין לקויות למידה

+  ארגז כלים לפיתוח חשיבה יצירתית | 72009900 | קורניץ מיכל | סמסטר א | 12:10 - 13:30

| 72009900 | קורניץ מיכל | סמסטר א | יום א | שעה 12:10 - 13:30
קוד קורס 72009900
מורה קורניץ מיכל
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 12:10
שעת סיום 13:30
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
בקורס ננסה להגיע ולעורר את המקומות היצירתיים שבתוכנו. השאיפה שלנו להביא מקומות פוריים ומגוונים אלו לידי ביטוי במפגש המתחולל בין המורה לעצמו, המורה והטקסט, המורה והתלמיד ועוד. הקורס יתנהל במתכונת של סדנה.
קוד קורס 90008501
מורה דר כהאן שמעון
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 12:10
שעת סיום 13:30
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

הפסיכופתולוגיהעוסקת בהבנה, בטיפול ובמניעתם של הפרעות נפשיות. הפרעה נפשית עשויה להתבטא באופניםשונים ויש לה השלכות על תחומי החיים רבים. בקורס זה נעסוק בהשקפות השונות כלפיהפרעות נפשיות, בגורמים השונים להתפתחותם ודרכי הערכתם. מטרת הקורס לאפשרלסטודנט/ית  הכרות בסיסית עם חלק מההפרעות הנפשיות אותם הוא/היא עשויים לפגושבמהלך עבודתה במסגרת החינוכית. בין היתר נדון בהפרעות כגון: הפרעת חרדה, הפרעותדחק פוסט טראומטית, דיכאון, סכיזופרניה והפרעות אישיות.


קוד קורס 72001100
מורה דר כהאן שמעון
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 12:10
שעת סיום 13:30
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

מטרתהקורס להקנות לסטודנט/ית הכרות עם העקרונות העומדים בבסיס האבחון הפסיכולוגיוהנוירופסיכולוגי. במהלך הקורס יוצגו מבחנים מקטגוריות שונות והאופן בו הם בודקיםאת הפונקציות הנצרכות להבנת תפקודו של התלמיד במסגרת החינוך המיוחד. נעסוק במבחניםהבודקים יכולות קוגניטיביות כדוגמת  קשב, תפיסה, זיכרון, תהליכי חשיבה גבוההועוד. בנוסף למבחני משכל נלמד על מבחנים השלכתיים שמטרתם לבדוק את מצבו הרגשי שלהתלמיד. בין היתר נדון ביתרונות ובמגבלות שיש לאבחונים השונים, בתרומתו של המורהלהבנת מקור קשייו של התלמיד ובאפשרות של המורה לקדם את תפקודו של התלמיד לאורמסקנות האבחון.  


+  הוראת הקריאה | 72008300 | דר רוזנברג שירה | סמסטר ב | 12:10 - 13:30

| 72008300 | דר רוזנברג שירה | סמסטר ב | יום א | שעה 12:10 - 13:30
קוד קורס 72008300
מורה דר רוזנברג שירה
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 12:10
שעת סיום 13:30
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
קריאה הינה משימה מורכבת וביצועה התקין תלוי במגוון כישורים לשוניים וקוגניטיביים. מרבית הילדים רוכשים את יכולת קריטית וחשובה זו ללא קשיים מיוחדים. עם זאת, ישנם תלמידים המגלים קשיים שונים ברכישת הקריאה. מטרת הקורס היא לצייד את הסטודנטיות בידע לגבי תהליך הקריאה והוראת הקריאה בכיתה וכן להעניק להן כלים לאיתור תלמידים מתקשים וידע לגבי אפשרויות הסיוע להם.

+  פסיכולוגיה חיובית בחינוך | 90007400 | דר פלמור הספל שושי | סמסטר ב | 12:10 - 13:30

| 90007400 | דר פלמור הספל שושי | סמסטר ב | יום א | שעה 12:10 - 13:30
קוד קורס 90007400
מורה דר פלמור הספל שושי
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 12:10
שעת סיום 13:30
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הפסיכולוגיה החיובית הינה זרם בפסיכולוגיה המדגיש את בניית ומיצוי הטוב שבבני אדם, לצד תיקון ושיקום החסר. במהלך הקורס נלמד מהי פסיכולוגיה חיובית, מקורותיה, מיקוד בכוחות כמקור לחוסן והחלמה תוך הצגת מחקרים תאורטיים ואמפיריים. בהמשך נתמקד בפסיכולוגיה החיובית בחינוך- בנפשו של הילד, בקשר עם מוריו ובקשר של המורה עם עמיתיו. נכיר מורים פורצי דרך בארץ ובעולם, ונלמד כיצד ניתן להתחיל במפנה החיובי כעת. הסטודנטים המשתתפים בקורס יתנסו ביישום מושגי הקורס בחייהם תוך תרגול והתנסות מעשית בכתה ובבית, ובכך יהפכו לסוכני שינוי חיובי במערכת החינוך.

+  תלמידים במציאות חיים משתנה | 90027200 | הלמן שירה | סמסטר ב | 12:10 - 13:30

| 90027200 | הלמן שירה | סמסטר ב | יום א | שעה 12:10 - 13:30
קוד קורס 90027200
מורה הלמן שירה
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 12:10
שעת סיום 13:30
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
 כל מורה במערכת החינוך עשוי להיתקל התלמיד שמתנסה במציאות חיים מורכבת המשפיעה על עולמו הרגשי ובכך פוגעת ביכולתו לצמוח בלמידה. מצבי חירום ביטחוניים או רפואיים, שינויים בהרכב המשפחה בשל מוות או גירושים, אובדנים מסוגים שונים ועוד.
 מטרת הקורס לחשוף למצבי חיים מורכבים, להשפעות שלהם על הילד ועל משפחתו (ולעיתים אף על המורה עצמו) ולהבין את מקומו של המורה בעבודתו מול הילד והוריו.


קוד קורס 72003900
מורה רבי בן ציון
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הקורס יעסוק ביצירת שפה משותפת בין תחום לקויות הלמידה לבין תחומי הדעת תנך ותושבע, ויקנה מיומנויות הוראה רלוונטיות. הקורס יעסוק בחומרים המתאימים לכיתות תיכון חנמ מכוונות בגרות על פי תכניות הלימודים החדשות.
קוד קורס 72009200
מורה שרלו אלחנן
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
השיטה הנרטיבית היא שיטת טיפול שפותחה עי מייקל ווייט ודייויד אפסטון. במוקד השיטה, ההבנה שהאדם מספר את סיפור חייו באופן מסוים, שאינו בהכרח היחיד האפשרי. לעיתים, הסיפור אותו מספר האדם הוא רווי בעיות, ויוצר תחושת קורבנות, פסימיות וחוסר יכולת. מטרת הטיפול להאיר אפשרויות חדשות לספר את הסיפור. בקורס נלמד על יסודות השיטה, ועל הדרך ליישם אותה בדרכים שונות עם תלמידי החינוך המיוחד. כמעט בכל שיעור נתרגל את השיטה, בזוגות או בשלשות. לא יידרש שיתוף בתכנים אישיים בפורום קבוצתי גדול יותר. בואו בשמחה. אלחנן

+  נוער בסיכון | 72012000 | דר קאים זאב | סמסטר א | 14:20 - 15:40

| 72012000 | דר קאים זאב | סמסטר א | יום א | שעה 14:20 - 15:40
קוד קורס 72012000
מורה דר קאים זאב
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

הקורס יעסוק בתיאוריות ובמאפיינים מרכזיים של נוער המצוי במצבי סיכון ומצוקה, וכן בקשר בין מצוקה, חוסן וסיכון לבין סטייה חברתית. 

במהלך הקורס ייבחנו היבטים מרכזיים בהסתגלותם של בני נוער בסיכון למערכת החינוך, תוך התמקדות בתפקודם החברתי, הרגשי וההתנהגותי. 

כמו כן, ייסקרו גישות מרכזיות להבנת ההגדרות והקשיים הייחודיים של בני נוער בסיכון המשולבים במערכת החינוך כמו גם המנותקים ממנה.


+  תרפיה במוזיקה | 72002300 | דר גוטפריד טלי | סמסטר ב | 14:20 - 15:40

| 72002300 | דר גוטפריד טלי | סמסטר ב | יום א | שעה 14:20 - 15:40
קוד קורס 72002300
מורה דר גוטפריד טלי
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

קורס זה פותח עבור הסטודנטים מרחב להתנסות במדיום המוסיקלי ככלי הבעתי. זוהי קבוצה שמאפשרת התבוננות עצמיתלמטרות לימודיות. בקבוצה זו נעשה שימוש במוסיקה ככלי טיפולי תוך התמקדות בחקר והבנה של תהליכים אישיים, בינאישיים וקבוצתיים. הסטודנטים יעברו מסע מוסיקלי אישי, במהלכו יציגו בכיתה את תעודת הזהות המוסיקלית שלהם, המשקפת אירועים משמעותיים בחייהם כפי שהם מובעים באמצעים סימבוליים. הקבוצה תתנהל על פי כללי האתיקה הנהוגים בטיפול באומנויות, ותאפשר מרחב מכבד לשיתוף, הכלה וצמיחה אישית, תוך קבלת משובים מחברי הקבוצה וממנחת הקורס.

במסגרת הקורס, המנחה מציעה תרגילים לקבוצה בהתאם למהלך המתפתח שלה. המפגשים מבוססים על התנסות. במהלך הקורס המשתתפים מכינים פרזנטציה מוזיקלית. מדובר ב-15 דקות של קטעי מוזיקה משמעותית בחיי הסטודנטים (חיה או מוקלטת)שהסטודנט/ית מכינ/ה בבית. הסטודנט משמיע ומציג את תעודת הזהות האישית שלו בפני הקבוצה. לאחר כל השמעה מחלקים חברי הקבוצה עם מכין הפרזנטציה את תחושותיהם. 

+  קליניקה בקריאה- קרית ארבע | 72003402 | | סמסטר ב | 14:20 - 15:40

| 72003402 | | סמסטר ב | יום א | שעה 14:20 - 15:40
קוד קורס 72003402
מורה
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
קורס זה הוא החלק המעשי הישיר, במקביל לקורס הוראת הקריאה. הסטודנטים יתנסו באבחון ראשוני והוראה מתקנת באופן ישיר של תלמיד המתקשה בקריאה, תוך ליווי התהליך בלמידה פרטנית וכיתתית. מטרת העבודה בקליניקה:    1. התנסות בהעברת אבחונים, בבניית תכנית עבודה אישית ובהוראת הקריאה לילדים המתקשים בתחומים אלה.2. תגבור תלמידים בעלי  צרכים מיוחדים בתחום הקריאה.

+  קליניקה בקריאה- אפרת וגוש עציון | 72003404 | גורדון שירה | סמסטר ב | 14:20 - 15:40

| 72003404 | גורדון שירה | סמסטר ב | יום א | שעה 14:20 - 15:40
קוד קורס 72003404
מורה גורדון שירה
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
קורס זה הוא החלק המעשי הישיר, במקביל לקורס הוראת הקריאה. הסטודנטים יתנסו באבחון ראשוני והוראה מתקנת באופן ישיר של תלמיד המתקשה בקריאה, תוך ליווי התהליך בלמידה פרטנית וכיתתית. מטרת העבודה בקליניקה:    1. התנסות בהעברת אבחונים, בבניית תכנית עבודה אישית ובהוראת הקריאה לילדים המתקשים בתחומים אלה.2. תגבור תלמידים בעלי  צרכים מיוחדים בתחום הקריאה.

+  קליניקה בקריאה- ירושלים | 72003405 | דוויק הדס | סמסטר ב | 14:20 - 15:40

| 72003405 | דוויק הדס | סמסטר ב | יום א | שעה 14:20 - 15:40
קוד קורס 72003405
מורה דוויק הדס
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
קורס זה הוא החלק המעשי הישיר, במקביל לקורס הוראת הקריאה. הסטודנטים יתנסו באבחון ראשוני והוראה מתקנת באופן ישיר של תלמיד המתקשה בקריאה, תוך ליווי התהליך בלמידה פרטנית וכיתתית. מטרת העבודה בקליניקה:    1. התנסות בהעברת אבחונים, בבניית תכנית עבודה אישית ובהוראת הקריאה לילדים המתקשים בתחומים אלה.2. תגבור תלמידים בעלי  צרכים מיוחדים בתחום הקריאה.

+  קליניקה בקריאה- בנימין | 72003406 | | סמסטר ב | 14:20 - 15:40

| 72003406 | | סמסטר ב | יום א | שעה 14:20 - 15:40
קוד קורס 72003406
מורה
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
קורס זה הוא החלק המעשי הישיר, במקביל לקורס הוראת הקריאה. הסטודנטים יתנסו באבחון ראשוני והוראה מתקנת באופן ישיר של תלמיד המתקשה בקריאה, תוך ליווי התהליך בלמידה פרטנית וכיתתית. מטרת העבודה בקליניקה:    1. התנסות בהעברת אבחונים, בבניית תכנית עבודה אישית ובהוראת הקריאה לילדים המתקשים בתחומים אלה.2. תגבור תלמידים בעלי  צרכים מיוחדים בתחום הקריאה.

+  קליניקה בקריאה- דרום | 72003407 | עטיה מירב | סמסטר ב | 14:20 - 15:40

| 72003407 | עטיה מירב | סמסטר ב | יום א | שעה 14:20 - 15:40
קוד קורס 72003407
מורה עטיה מירב
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
קורס זה הוא החלק המעשי הישיר, במקביל לקורס הוראת הקריאה. הסטודנטים יתנסו באבחון ראשוני והוראה מתקנת באופן ישיר של תלמיד המתקשה בקריאה, תוך ליווי התהליך בלמידה פרטנית וכיתתית. מטרת העבודה בקליניקה:    1. התנסות בהעברת אבחונים, בבניית תכנית עבודה אישית ובהוראת הקריאה לילדים המתקשים בתחומים אלה.2. תגבור תלמידים בעלי  צרכים מיוחדים בתחום הקריאה.

+  קליניקה בקריאה- תל אביב | 72003408 | מור-חיים חנה | סמסטר ב | 14:20 - 15:40

| 72003408 | מור-חיים חנה | סמסטר ב | יום א | שעה 14:20 - 15:40
קוד קורס 72003408
מורה מור-חיים חנה
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
קורס זה הוא החלק המעשי הישיר, במקביל לקורס הוראת הקריאה. הסטודנטים יתנסו באבחון ראשוני והוראה מתקנת באופן ישיר של תלמיד המתקשה בקריאה, תוך ליווי התהליך בלמידה פרטנית וכיתתית. מטרת העבודה בקליניקה:    1. התנסות בהעברת אבחונים, בבניית תכנית עבודה אישית ובהוראת הקריאה לילדים המתקשים בתחומים אלה.2. תגבור תלמידים בעלי  צרכים מיוחדים בתחום הקריאה.
קוד קורס 72003500
מורה דר פלמור הספל שושי
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הקורס יכלול עיון בסוגיות יסוד הקשורות בהורים המתמודדים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך. במהלך הקורס, נדון בדילמות ובמורכבות הקיימות בקשר עם ההורים הללו, והשלכותיהן על המפגש עם הילד בביהס. ההרצאות תתמקדנה בזיהוי ואבחון מגוון רחב של דפוסי הורות ומשמעותם, כמו גם המסע המפותל שעובר הורה המתבשר שילדו בעל צרכים מיוחדים, והצמיחה מן השבר. רכישת הידע התיאורטי והיישומי, תשולב בתרגול דרכי התערבות ותקשורת הרלוונטיים לשיח במערכת החינוך. ההרצאות תלווינה במפרט עשיר של הצגות מקרה, סרטים ואמצעי המחשה מגוונים, שיסייעו בהפנמת הנלמד

+  שפת הסימנים | 72021800 | כהן מקסים | סמסטר א | 16:00 - 17:20

| 72021800 | כהן מקסים | סמסטר א | יום א | שעה 16:00 - 17:20
קוד קורס 72021800
מורה כהן מקסים
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

נושאי הקורס:

.1 שפת הסימנים הישראלית.

.2 תרבות החירשים בישראל.

.3 רקע והיסטורית החירשים בישראל.

4. הכרת השפה ולימוד אוצר מילים

כל שיעור

קוד קורס 90022000
מורה דר ישי שלמה
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס מציאות החיים החדשה בה חיים כולנו - מציאות בה הטכנולוגיה משנה את סביבת החיים הקיומית של כולנו, משנה ומעצימה את אתגרי החינוך. גיל ההתבגרות תופס נפח עוצמתי ומשמעותי יותר. המסגרות המסורתיות: משפחה, מערכת החינוך, החברה הקהילתית והמחויבות הדתית מוצאות את עצמן מאותגרות מאוד במציאות זו. בעידן של שבירת הכלים, פוגשים המחכנכים כלים שבורים - בקורס נכיר את האור הבוקע מהכלים השבורים תוך הבנת האתגר החינוכי העכשווי לעומק. מתוך הבנה זו נגבש כיוונים חינוכיים שיאפשרו לנו לפתח את הליווי החינוכי המותאם למציאות החדשה.

+  מיינדפולנס ככלי בחינוך המיוחד | 72011400 | דר בר דוד אוהד | סמסטר ב | 16:00 - 17:20

| 72011400 | דר בר דוד אוהד | סמסטר ב | יום א | שעה 16:00 - 17:20
קוד קורס 72011400
מורה דר בר דוד אוהד
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

מיינדפולנס (קשיבות) מוגדר כתשומת לב לרגע הזה באופן מכוון ובלתי שיפוטי. בשנים האחרונות הולכת מיומנות זו ופושטת בציבורים רחבים,  ויישומים שלה משולבים במערכות רבות כולל טיפוליות, חינוכיות ומקצועיות. בקורס זה יינתן בסיס אקדמי ומעשי להיכרות עם המיינדפולנס, תוך שילוב תרגול והגברת מודעות ואיכויות הנלוות לתרגול במטרה להגברת יכולותיהם של המורה, ההורה והתלמיד.

כיוון שמדובר במיומנות נרכשת, הקורס מתקיים במתכונת סדנאית ודורש תרגול בשיעורים ובמהלך השבוע. המפגשים מתקיימים בישיבה בקבוצה, ועל מנת לאפשר ריכוז והפקת המקסימום מהתרגול לא יתאפשר שימוש במחשבים או טלפונים במהלכם או כניסה ויציאה במהלך המפגש (מלבד במקרים חריגים).


+  מניעת נשירה | 90012300 | דר ראוכברגר נירית | סמסטר ב | 16:00 - 17:20

| 90012300 | דר ראוכברגר נירית | סמסטר ב | יום א | שעה 16:00 - 17:20
קוד קורס 90012300
מורה דר ראוכברגר נירית
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

בשנים האחרונות אנו נדרשים להתמודדות עם תופעת נשירה סמויה וגלויה של תלמידים ממערכת החינוך. עליה במספר הנושרים מבית הספר מחייבת התייחסות רחבה וכוללת של תפקיד המורה המכיר את התלמיד מעבר להישגיו הלימודיים והחברתיים. מטרתו המרכזית של הקורס היא הכרות עם תהליך הנשירה, איתור אוכלוסיה על רצף הסיכון, כלים להתמודדות ן פיתוח תפיסה חינוכית הרואה במורה כלי מרכזי במעבר מסיכון לסיכוי וצמיחה.

+  אינטליגנציה רגשית | 90008000 | דר ישי שלמה | סמסטר א | 17:40 - 19:00

| 90008000 | דר ישי שלמה | סמסטר א | יום א | שעה 17:40 - 19:00
קוד קורס 90008000
מורה דר ישי שלמה
יום א
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס הקורס יעסוק בהכרת היסודות של האינטליגנציה הרגשית , ושימוש מושכל בתובנות אלו במערכת החינוך. הקורס יעסוק במושגים כללים של אינטליגנציה רגשית תוך הקבלת מושגים אלו למקורות הידע של התרבות היהודית. בנוסף להעצמה האישית של המחנך (-משתתפי הקורס) נעסוק בשאלה כיצד ניתן להעביר את התהליך לתלמידים. משתתפי הקורס יתרגלו תרגום של יסודות האינטליגנציה הרגשית לתהליך מעשי להעברה לתלמידים. הקורס הינו סדנאי – המשלב תהליך לימודי עם סדנה מעשית.

+  היבטים קוגנטיביים בעבודת המורה | 90015900 | דר ראוכברגר נירית | סמסטר ב | 17:40 - 19:00

| 90015900 | דר ראוכברגר נירית | סמסטר ב | יום א | שעה 17:40 - 19:00
קוד קורס 90015900
מורה דר ראוכברגר נירית
יום א
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס האיבר המרכזי המשמש ללמידה הוא המוח. ההכרות עם התודעה מהווה את הבסיס לשיפור מיומנויות הלמידה, קשב וזיכרון. מטרתו המרכזית של הקורס היא להכיר את תהליכי חשיבה, תפיסה קשב וזיכרון בדגש על עבודת המורה ותפקידו בקידום תהליכי למידה. הכרות המורה את המערכות הפנימיות של התודעה, ההבנה כיצד הן פועלות עשויה לשפר במידה ניכרת את ההוראה ותהליכי הלמידה.

+  מבוא לתורת ההוראה בחינוך המיוחד | 72001800 | שוורץ יעל | שנתי | 17:40 - 19:00

| 72001800 | שוורץ יעל | סמסטר ש | יום א | שעה 17:40 - 19:00
קוד קורס 72001800
מורה שוורץ יעל
יום א
סמסטר ש
מיקום
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס

מטרת הקורס להקנות ידע ומיומנות בכתיבת מטרות אישיות וכיתתיות עבור תלמידם בעלי צרכים מיוחדים. כתיבת המטרות הן בהלימה לתוכניות הליבה של משרד החינוך ועל כן נלמד מהן תוכניות הליבה וכיצד לגזור מהן מטרות. כתיבת המטרות הנה החלק הראשון אך המשמעותי ביותר הוא ישום המטרות ובניית מערך שיעור מיטבי.

+  סמינריון בחינוך- חנמ | 72008504 | דר קאים זאב | שנתי | 17:40 - 19:00

| 72008504 | דר קאים זאב | סמסטר ש | יום א | שעה 17:40 - 19:00
קוד קורס 72008504
מורה דר קאים זאב
יום א
סמסטר ש
מיקום
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 2
תיאור קורס
בקורס זה כל סטודנט יתנסה  באופן עצמאי בשאלת מחקר המעניין אותו מתחום החינוך המיוחד, ותערוך עליה מחקר כמותי / איכותני / עיוני. במהלך הקורס נרכוש וניישם כלים בכתיבה אקדמית, לרבות: חיפוש ביבליוגרפי, אינטגרציה בין מקורות אקדמיים, כושר תכנון מחקר וביצועו, חשיבה ביקורתית וכתיבה המשלבת מיומנויות חקר.

קורסים ביום ה

 
קוד קורס 72020101
מורה דר וקסמן מישל
יום ה
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס מטרת הקורס להכיר גישות שונות המתייחסות לתחום הקשב והריכוז: שינויים היסטוריים בתפיסת ההפרעה, אטיולוגיה, תסמינים, דרכי איתור ואבחון של תחום הקשב ודרכי הטיפול בו . נפתח הבנה לגבי השלכותיה של הפרעת קשב וריכוז על מערכות חיים שונות: התחום האקדמי, המשפחה, החברה ותחום הרגש. נפתח הבנה לגבי השלכותיה של הפרעת קשב וריכוז על במעגל החיים מהילדות לבגרות. נבין את מודעות לרב-מימדיות של ההפרעה, הבעיתיות הכרוכה בכך והקומורבידיות הנלווית לה. נלמד דרכי לאיתור והערכה של ההפרעה ודרכי שיפור תפקודם של ליקויי קשב וריכוז בכיתה, בלימודים, בחברה וחיי משפחה.

+  פיתוח חשיבה ויצירתיות בלמידה | 90030900 | דר סמט ברוריה | סמסטר ב | 09:00 - 10:20

| 90030900 | דר סמט ברוריה | סמסטר ב | יום ה | שעה 09:00 - 10:20
קוד קורס 90030900
מורה דר סמט ברוריה
יום ה
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 09:00
שעת סיום 10:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הקורס יקנה ללומדי כלים לפיתוח רמות חשיבה גבוהות בשיעור. הקורס יישא אופי סדנאי של תרגול המיומנויות השונות בתהליך הלמידה. דגש מיוחד יינתן לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות כאמצעי לפיתוח יצירתיות אצל התלמידים. .
קוד קורס 72012100
מורה ויינשטיין לוי
יום ה
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
ללמוד וללמד על אינטימיות, התבגרות ויחסים בין גברים ונשים זוהי מטלה מורכבת. להכיר בסכנות הקיימות ולפתח חוסן ומוגנות אצל תלמידים זה פיקוח נפש. לעשות את כל הנל עם תלמידי החינוך המיוחד, המתמודדים עם כל הנל בנוסף על ההתמודדויות היום יומיות שלהם זה כבר חיוני. בקורס זה נרכוש כלים להיות מסוגלים לדבר על זה כראוי ובאופן מותאם.

+  חינוך ופוליטיקה | 90026700 | דר פויכטונגר דודי | סמסטר ב | 10:35 - 11:55

| 90026700 | דר פויכטונגר דודי | סמסטר ב | יום ה | שעה 10:35 - 11:55
קוד קורס 90026700
מורה דר פויכטונגר דודי
יום ה
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס מהו חינוך פוליטי? מה ההבדל בין חינוך פוליטי לחינוך אידיאולוגי? האם ראוי להכניס פוליטיקה או אידיאולוגיה לשיעור?
שאלות אלו ואחרות מציבות דילמות חינוכיות לא-פשוטות בפניו של המורה - בשיעורי חינוך, אזרחות ובכלל במסדרונות בית הספר.
בקורס זה ננסה לבחון את הסוגיות האלו מנקודות מבט שונות פדגוגיות וחינוכיות - בהקשר הרחב התיאורטי, ובהקשרים קונקרטיים במרחב החינוכי. 
קוד קורס 90029700
מורה רוס אברהם
יום ה
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 10:35
שעת סיום 11:55
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
בקורס נדון במספר דילמות כגון שיעורי בית כן או לא, הוראה דיפרנציאלית, הוראה לפי אינטיליגנציות מרובות וכו בנוסף נלמד - איך להיות מחנך גם כשאתה רק מורה מקצועי - איך לבנות סוציוגראמה כדי להבין את המרקם החברתי בכיתה - איך להשתמש בלוח ולצייר עליו בצורה נכונה - איך לשמור על משמעת בכיתה - איך לזהות ולעצור תלמידים שרוצים להעתיק - איך לחזק את הזיכרון אצל התלמידים ואצלנו חלק מהשיעורים יועברו כסדנאות. - איך לחזק את הזיכרון אצל התלמידים ואצלנו
קוד קורס 72011500
מורה ויינשטיין לוי
יום ה
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 12:10
שעת סיום 13:30
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס איך העולם נראה מבעד למוגבלות? מה חווה אדם שחי את חייו עם מוגבלות? איך מסתכלים בעומק על אדם החיים עם מוגבלות ומבינים שהוא הרבה יותר מהמוגבלות שלו? איך רואים את האדם עצמו מבלי לטשטש את הלקות? ההתמודדות של ילד עם לקות משפיעה על התנהלותו בעולם, בכל המרחבים שבהם הוא חי, בהפסקות, בבית, ובשיעורים. 
בקורס זה ירכשו כלים, חוייתיים, בין אישיים ומחקריים להיפתח לחווית החיים של הילד השלם.

+  חינוך לצפייה ביקורתית | 90008600 | קלר ציפי | סמסטר א | 14:20 - 15:40

| 90008600 | קלר ציפי | סמסטר א | יום ה | שעה 14:20 - 15:40
קוד קורס 90008600
מורה קלר ציפי
יום ה
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

הבנת הקשר בין צורה ותוכן שפה הקולנועית. מתן כלים לניתוח ביקורתי ולשימוש בסרטים בכיתה . הכרת התפיסות התרבותיות העומדות בבסיס היצירה הקולנועית בסוגות השונות.

+  הורים מורים ומה שביניהם | 90012402 | דר רוזנברג שירה | סמסטר א | 14:20 - 15:40

| 90012402 | דר רוזנברג שירה | סמסטר א | יום ה | שעה 14:20 - 15:40
קוד קורס 90012402
מורה דר רוזנברג שירה
יום ה
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
המפגש בין הורים למורים הוא נושא המעסיק מורים רבים ואף מטריד ומרתיע חלק מן המורים הצעירים והמועמדים להוראה. אחת מהמטרות המרכזיות של הקורס היא להעניק כלים למפגש הזה, כך שיהיה מוצלח ככל הניתן. לקורס שני חלקים בהם נעסוק במקביל. החלק האחד עוסק בנושא הקשר בין הורים לבית הספר במישור התיאורטי עיוני. נסקור את ההתלבטויות והגישות התיאורטיות השונות לגבי מידת המעורבות הרצויה של הורים בבית הספר וכן את התמורות שחלו בתחום זה. החלק השני עוסק בתהליכי תקשורת בין הורים למורים. נפתח את המודעות למנגנונים ותהליכים נפשיים המתרחשים בשיחה בין הורה למורה, תוך הקשבה אמפתית לכל הצדדים. לצד הלימוד העיוני של תהליכים אלה, נתרגל אותם באמצעות סימולציות של מפגש בין הורה למורה. הדגש הוא על מתן כלים מעשיים לתקשורת אופטימלית בין הורה למורה ויצירת בן ברית לשיתוף פעולה מוצלח בחינוך הילד.
קוד קורס 90027600
מורה בוכהולץ אילן
יום ה
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 14:20
שעת סיום 15:40
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
נפגוש גישות טיפוליות פסיכולוגיות מגוונות ונעמוד על מושגים ועקרונות שמייחדים אותם. נכיר את הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי ,טיפול נרטיבי ואימון כשדגש יינתן להיכרות עם שיטות הטיפול הפסיכודינמיות. נחתום בהצעה לעבודה נפשית רוחנית עם טקסטים יהודיים. במהלך הקורס נתרגם מושגים ועקרונות להתנסויות אישיות ובינאישיות בקבוצה ונציע יישומים אפשריים לעבודה חינוכית.

קוד קורס 90011500
מורה קנאי אבי
יום ה
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
הקורס מתמודד עם אחד האתגרים המהשמעותיים בשדה החינוך בזמננו. בתחילה נעשית סקירה ווהבהרה של המונחים מודרניות ופוסט מודרניות על משמעויותיהם הפילוסופיות והתרבותיות.כמו כן מוצגים תחומי מחויבות שונים בחייו של אדם בוגר. בתוך כך מוצג המתח שבין מודרניות לבין מחויבות שהופך לכמעט סתירה בין פוסטמודרניות לבין מחויבות. מוצג המתח בין מחויבות לבין התחברות ומוצג המושג נאמנות. האם יש הבדל בין מחויבות לבין נאמנות? האם ניתן להתחבר לנאמנות? שאלה זו נבחנת על רקע תיאוריות פסיכולוגיות על התפתחותם הבריאה של בני אדם. האם ניתן לבסס ולחנך למחויבות בעולם פוסטמודרני? הקורס מציג מספר אסטרטגיות שונות להתמודדות עם שאלה זו.
קוד קורס 90013500
מורה בוכהולץ אילן
יום ה
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 16:00
שעת סיום 17:20
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס

סדנא דינאמית בה נשכלל את מיומנויות התקשורת הבינאישית ונרכוש כלים בסיסיים לניהול שיחה אישית עם תלמידים. בסדנא נתנסה בסימולציות של שיחות אישיות ונכיר כלים המסוגלים לקדם
~שיחה אישית משמעותית. מושגים ורעיונות מהשדה הפסיכולוגי ישמשו להעשרה והעמקה.
~ההשתתפות בסדנא כרוכה בחשיפה אישית בקבוצה ומעורבות פעילה.

קוד קורס 90008503
מורה דר אדלר אלחנן
יום ה
סמסטר א
מיקום
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
בקורס זה נלמד על חלק מן הקשיים הרגשיים השכיחים ביותר איתם תלמידים מתמודדים, כגון חרדות, הפרעות במצב הרוח, והקשיים הרגשיים הכרוכים בהפרעת קשב. הקורס יציע בסיס תיאורטי להבנת קשיים אלה, וכלים ראשוניים להתמודדות איתם.  הקורס גם יקנה כלים בסיסיים לזיהוי הפרעות אלה, וידע לאיזה גורם מקצועי יש להפנות תלמידים עם קשיים משמעותיים.

+  כלים להנגשה- התאמה והעשרה | 72014100 | דמסקי אודליה | סמסטר ב | 17:40 - 19:00

| 72014100 | דמסקי אודליה | סמסטר ב | יום ה | שעה 17:40 - 19:00
קוד קורס 72014100
מורה דמסקי אודליה
יום ה
סמסטר ב
מיקום
שעת התחלה 17:40
שעת סיום 19:00
נקודות זיכוי 1
תיאור קורס
בעבודה עם תלמידים עם צרכים מיוחדים (לקות התפתחותית או לקות למידה )  -יש להתאים את  הלמידה לרמתו של כל תלמיד ושל הכיתה בכללותה, תוך התייחסות למאפייני התלמידים . בקורס זה  נלמד להתבונן על  הסביבה להבין את השלכותיה על התלמידים בכיתה  .נכיר  ונלמד מגוון אפשרויות להנגשה סביבתית  לצד אפשרויות של התאמה בתכנית הלימודים  :הנגשה בסביבה המיידית והרחבה  , פישוט לשוני, התאמות והנגשות טכנולוגיות , שימוש במשחק ומשחוק לקידום הלמידה בקורס נעסוק בידע תיאורטי לצד התנסות סדנאית יישומית בפועל  בפישוט לשוני וכן  עם אייפדים. כמו כן ישנה חובת השתתפות בסיור באלין כחלק מחובות הקורס (וכתחליף לשיעור אחד בפועל במהלך הסמסטר)  .הסיור יתקיים באחד מימי ג בחופשת סמסטר  א.