שנת הלימודים תשפ"ב
קורסים מקוונים
+  כיוונים במחשבת חזל- מקוון | 490200 | דר פיינטוך יונתן | סמסטר א
+  מבית המקדש לבית המדרש- מקוון | 400700 | דר בירנבוים חנן | סמסטר א
הקורס יעסוק בחברה היהודית בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד ויתמקד בתיאור האירועים ההיסטוריים העיקריים שהתרחשו בתקופה זו ובניתוח משמעותם החברתית והדתית, תוך עיון במקורות ראשוניים וסקירה של ממצאים ארכיאולוגיים
+  פרקי גמרא- לימוד מונחה במסכת עז חלק א- מקוון | 28017100 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר א
הקורס זה עוסק בלימוד מונחה של סוגיות התלמוד במסכת עבודה זרה. מטרת הקורס הנה לימוד והיכרות עם דרך הלימוד הרב-תחומית והרב-גונית. הגמרא היא חיבור רב-תחומי, והיא נוגעת בכל תחומי החיים ורבדי הנפש. יש בה הלכה ואגדה, עבודת ה וקיום מצוותיו, פילוסופיה ומוסר, היסטוריה, חברה ותרבות, ועוד. בדרך הלימוד הזו נפגוש ברב-תחומיות זו. נבקש להצביע על זיקות בין רעיונות הגותיים, משפטיים וחברתיים המונחים ביסוד המחשבה ההלכתית לבין מימושם בהלכה המשנאית, במומ התלמודי ובספרות הפרשנות והפסיקה התלויה במקורות התלמודיים.
+  מבוא לספרי הגאונים והראשונים | 28000301 | הרב לייטר ינון | שנתי
+  מבוא לתורה שבעל פה | 28000100 | דר פיינטוך יונתן | שנתי
+  סיפור האגדה בתלמוד הבבלי: העיצוב הספרותי וההקשר ההלכתי- מקוון | 490300 | דר פיינטוך יונתן | שנתי
קורסים מרוכזים
 +  הדרכה ביבליוגרפית בתושבע- מרוכז- היכל שלמה מיתרים | 28000401 | דר אליצור תהילה | סמסטר א
+  מבוא לתורה שבעל פה- מרוכז- היכל שלמה מיתרים | 28000102 | דר מאלי הלל | סמסטר א
הקורס יעמוד על השתלשלות התורה שבעל פה, מתקופת המקרא ועד לתקופת הגאונים, תוך היכרות יסודית עם ספרות התורה שבעל פה - מדרשי ההלכה, המשנה והתוספתא, התלמודים ומדרשי האגדה. בשיעור ילובנו שאלות יסוד הקשורות בנושא, כגון: מהותם של מדרשי ההלכה ויחסם לפשוטו של מקרא, היחס בין התלמודים ובין המשנה, היחס לאגדה וכדומה. הקורס מחולק לשישה פרקים: א. השתלשלות התורה שבעל פה תקופת המקרא ועד חורבן הבית השני. ב. מדרשי ההלכה. ג. המשנה. ד. התלמודים. ה. מדרשי האגדה. ו. הגאונים.
~
+  הדרכה ביבליוגרפית בתושבע- ניסן- מרוכז ומקוון | 28000400 | הרב לייטר ינון | סמסטר ב
+  הדרכה ביבליוגרפית בתושבע- קיץ- מרוכז ומקוון | 28000402 | הרב לייטר ינון | קיץ
החוג לתושב"ע
קורסים ביום א
 +  המידות שהתורה נדרשת בהן- דרכי מדרש ההלכה | 28017500 | דר שמאע אברהם | סמסטר א | 09:00 - 10:20
השיעור יעסוק בדרכי הדרש הקלסיות המכונות בברייתא שבראשהספרא המידות שהתורה נדרשת בהן. נבחן את משמען, את התפתחותן, אתההבדלים שבין בתי המדרש בנוגע אליהן, את מידת המחויבות לדרוש דווקא על פיהן, ועוד.מהי גזרה שווה? ומה ההבדל בין גזרה שווה קדומה למאוחרת? מהו בניין אב? האם יש הבדלבין בניין אב מכתוב אחד לבניין אב משניים או שלושה כתובים? ומה מידת נוכחותן שלהמידות הללו בספרות חזל בכלל ובמדרשי התנאים בפרט?
+  לשון חכמים | 32000200 | דר יעקב דורון | סמסטר א | 09:00 - 10:20
הקורס יעסוק בנושאי היסוד בתחום לשון חזל: השוואתה ללשון המקרא, השכבות השונות המרכיבות אותה, הראיות להיותה לשון חיה ומה השפעתה על
+  אברך את השם- ברכות הנהנין בספרות חזל | 28010300 | דר שמאע אברהם | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
הקורס יעסוק בברכות הנהנין, מתהליכי גיבושן בעולמם של התנאיםועד לספרות האמוראים. בשיעור נעסוק בערש יצירתו של טופס הברכה, זיקותיו אל המקראואל ספרות בית שני, תהליך עיצובן של ברכות הנהנין והברכות האחרונות בעולמם שלהתנאים$$ תהליכים מרכזיים בעולמותיהם של אמוראי בבל וארץ ישראל, תוך שימת לבלהבדלים בין שני המרחבים הללו.
+  סמינריון בתושבע- מדרשי תנחומא- היבטים צורניים, ספרותיים ומחקריים | 28008600 | דר קהלני עזרא | שנתי | 09:00 - 10:20
+  סוגיות בתלמוד הירושלמי- מסכת שביעית | 28003800 | הרב לייטר ינון | סמסטר א | 10:35 - 11:55
+  דרכי הוראת המשנה וההלכה | 90000000 | דר לנדאו גלעד | סמסטר א | 10:35 - 11:55
קורס זה מטרתו לחשוף את הסטודנטים לשיטות שונות כיצד להתכונן לשיעורי משנה והלכה, וכיצד ללמד את התלמידים כך שהם ידעו, יבינו, יזדהו עם הנלמד, יפנימו אותו ויהיו מסוגלים ללמוד בעצמם משנה והלכה. הקורס הוא יותר מעשי (ופחות תיאורטי) ועל כן הוא מורכב פחות מהרצאות ויותר מתירגול של הסטודנטים והשתתפותם הפעילה בזמן השיעור.
+  עולמות נפגשים: סוגיות מקבילות בתלמוד הירושלמי והבבלי | 28004000 | הרב לייטר ינון | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
מה ניתן ללמוד מהסוגיות המקבילות בבבלי ובירושלמי על לימוד התורה במשך הדורות? מדוע חלק ממקבילות אלו דומות למדי בעוד שאחרות שונות? מה מהות הקשר בין מרכזי התורה בארץ ישראל ובבל? האם חלק מההבדלים בין הסוגיות נובעים מתפיסות פרשניות שונות או מגורמים אחרים? נדון על שאלות אלו במהלך הקורס תוך שילוב לימוד בחברותא.
+  דרכי הוראת המשנה וההלכה | 90000001 | רוסט אהוד | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
+  סמינריון בתושבע- ודבק באשתו: סוגיות בענייני קידושין ונישואין בספרות חזל וההלכה | 28018100 | דר שמאע אברהם | שנתי | 10:35 - 11:55
הקורסיעסוק בסוגיות נבחרות מתחום הנישואין, כגון דרכי הנישואין, והיאך זה נתגבשו שלושהדרכים לכך, האם קיים פער בין דרך הנישואין במקרא לבין הדרך ההלכתית שבתורה שבעלפה, מה בין הנישואין כתופעה אנושית תרבותית כללית לבין הנישואין הדתיים$$ כיצד ומתיצמחה הכתובה, ומה בינה ובין המוהר המקראי$$ מה בין הנישואין כמעשה קניינן אישי לביןנוכחותם במרחב הציבורי$$ ריבוי נשים לאורך ההיסטוריה היהודית, תהליך גיבושו של טקסהנישואין והברכות, ועוד. מהם התהליכים המרכזיים שהתחוללו בתהליך הגירושין, מעמדםשל הייבום והחליצה והתמורות שחלו בהם. יידונו אף סוגיות שהתעוררו בעת החדשה ואףהעכשווית, כגון מתן טבעת מהכלה לחתן, ברכות על ידי נשים ועוד.
הקורסהוא סמינריוני, ומכוון לעיון מעמיק יחסית, תוך פיתוח יכולות ורכישת כלים להבחנהבין טקסטים מתקופות שונות ומאזורים שונים, בין גלוי בטקסט לבין סמוי בו, בין ודאילמשוער, בין הנחיה הלכתית לבין עדות היסטורית, ועוד. תלמידים שיחפצו בכך יוכלולכתוב עבודה סמינריונית בתורה שבעל פה במסגרת קורס זה. תלמידים שיבחרו ללמוד אתהקורס בלא לכתוב עבודה סמינריונית, יכתבו מטלת סיום רגילה.
+  קריאת שמע מהמקדש לבית- עיון בסוגיות הבבלי והירושלמי בפרק ראשון בברכות | 28012000 | הרב דר ליכטנשטיין מאיר | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  דרכים בהוראת הגמרא | 90000400 | הרב דומוביץ עמירם | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  מבוא לספרות האגדה והמדרש | 28000200 | הרב דר ליכטנשטיין מאיר | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  דרכים בהוראת הגמרא | 90000401 | הרב דומוביץ עמירם | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  סמינריון בתושבע- על התפילה: סוגיות בגמרא ובתלמוד הירושלמי בענייני תפילה | 28018600 | הרב לייטר ינון | שנתי | 12:10 - 13:30
+  חסידים וחסידות בספרות חזל | 28005400 | דר גאולה עמוס | סמסטר א | 14:20 - 15:40
ביןהנושאים שיידונו בקורס:
- המושג חסיד ותופעת החסידות בתקופות השונות (המקרא, הבית השני, חזל, חסידות אשכנז, חסידות הבעשט ותלמידיו).
- חסידים ונביאים (אליהו ואלישע).
- משנת חסידים ומאפייניה.
- החסיד וההלכה.
- תפילתם של חסידים.
- בין חסיד לחכם.
- התמודדות החסיד עם היצר.
- החסיד והנס.
- חסידים וסגפנות.
- אליהו
+  דרכי הוראת משנה, הלכה וגמרא- תוכנית מצטיינים | 90026200 | שלזינגר נועם | סמסטר א | 14:20 - 15:40
+  הבית האדם והסוכה- עיון והקשבה בסוגיות במסכת סוכה | 28012800 | הרב קליין שמעון | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
האדם והמרחב בו הוא נתון - ערכים ותובנות$$ קריאה מחויבת ומקשיבה לכתוב ולהנחות היסוד המשוקעות בו$$ מה בין פשוטו של מקרא לבין מדרש החכמים$$ היכרות עם מושגי יסוד ועקרונות בתורה שבעל פה$$ היכרות עם המושג סוגיית מבוא$$ מבנה ותהליך בסוגיות הגמרא$$ הוויות חיים בגמרא.
+  מחשיבה להפנמה בהוראת גמרא- תוכנית מצטיינים | 28018700 | דר ליפשיץ אורי | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
הוראת הגמרא כוללת היבטים שונים ומגוונים, של מיומנויותלמידה וחשיבה ברמה גבוהה.
במהלך הקורס נלמד מבחר סוגיות , ונתנסה במגוון כלים שיסייעו בידינו לנוע מהחשיבה אל ההפנמה, ולאפשר לנו כמלמדי גמרא להביא את לבהסוגיה אל לב התלמידים.
+  מקרקוב לוילנא: תרבות, הלכה וחברה באשכנז ופולין בעת החדשה המוקדמת, 1500-1800- תוכנית עד הנה | 13007200 | קרויזר רפאל | סמסטר א | 16:00 - 17:20
+  מבוא לתורה שבעל פה | 28000101 | הרב בזק אמנון | שנתי | 16:00 - 17:20
+  סמינריון בתושבע- פרטים וכללים: עיון בדרכי המשגה בתלמוד | 28011400 | פרופ פוקס עוזי | שנתי | 16:00 - 17:20
+  מבוא לספרות האגדה והמדרש | 28000202 | דר גאולה עמוס | סמסטר א | 17:40 - 19:00
מטרת הקורס היא היכרות עם ספרות האגדה של חזל, על הקשרה התרבותי וההיסטורי, רבדיה, חיבוריה העיקריים, הסוגות הספרותיות המשמשות בה ודרכי לימודן.
בין השאלות שבהן נדון: היכן, איך ומתי כונסו האגדות והמדרשים? מהם הסוגים השונים של ספרות האגדה? מה הניע את חזל ליצור סיפורים, משלים ומימרות חכמה? במה שונה עולמם של חכמים מעולמם של קבוצות שונות בתקופתם ובתקופות שקדמו להם? כיצד יש ללמוד מדרשים הסותרים את פשטי המקראות ואיך לפענח אגדות תמוהות? ובכלל: מהי חשיבותה והשפעתה של האגדה.
+  שאלות ותשובות ושאלות ללא תשובות | 28011900 | הרב ברין שלמה | סמסטר א | 17:40 - 19:00
+  מבוא לספרות האגדה והמדרש | 28000201 | פרופ פוקס עוזי | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
היכן, איך ומתי כונסו האגדות והמדרשים? למה חזל ספרו וכתבו סיפורים ואגדות? איך להבין מדרשים הסותרים את פשטי המקראות? איך לפענח אגדות תמוהות? בקיצור: מהי אגדה, מה חשיבותה והשפעתה? על כל אלה נענה בקורס לאור הפרשנות הקלאסית והפרשנות המודרנית