שנת הלימודים תשפ"א
קורסים מקוונים
 +  כיוונים במחשבת חזל | 490200 | הרב דר פיינטוך יונתן | סמסטר א
+  עולמה של התפילה מהמקרא ועד חזל:היסטוריה, מבנה ומשמעות | 602500 | דר ספראי אורי | סמסטר א
קשה להפריז בחשיבות המפעל החזלי והאופן שבו הם כוננו מחדש את חיי העם היהודי כעם שהתפילה היא לב פעילותו: מה תולעת אין כוחה אלא בפיה, כך אין להם לישראל אלא התפילה.
מתוך עולם התפילה העשיר של חזל, בקורס זה נתמקד באופן שבו עיצבו חזל את עולם התפילה היהודי אשר במוקדו קריאת שמע ותפילת העמידה.
+  חינוך ורב תרבותיות | 603200 | דר לוין אריאל | סמסטר ב
+  מועדי ישראל: מקרא, חזל ומחשבת ישראל | 602600 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב
+  דרכי העיצוב בסיפור המקראי | 390300 | פרופ גרוסמן יונתן | קיץ
+  עיונים בס שופטים | 390100 | פרופ יעקבס יהונתן | קיץ
+  הפרשנות החסידית למקרא | 590000 | הרב דר אלדר איתמר | שנתי
+  מלכים, נביאים אחרונים, ומקורות חיצוניים | 301200 | דר מרקוס יוסף | שנתי
מסלול לימודים הוראת התנ"ך ופרשנותו
קורסים ביום א
 +  ניסיון מבחנים- מהוראה להפנמה א | 603802 | הרבנית דר כהן שרית | סמסטר א | 09:00 - 10:20
קורסים ביום ג
 +  שיבת ציון – חלום ונסיקה, שבר וקריסה | 305400 | הרב דר אליצור יוסי | סמסטר א | 09:00 - 10:20
+  ספר דברים – התורה והלבב | 306000 | דר חדד אליעזר | סמסטר א | 09:00 - 10:20
בקורסנלמד פרשיות נבחרות בספר דברים תוך שימת לב לענייני מבנה, סגנון וניתוח ספרותי. נתמקדבנאום הראשון והשני של משה מבניהםומטרותיהם. נשים לב לשיטות הפרשנים ודברי חזל בנושאים אלה. נעמוד על אופיוהמיוחד של הספר ונתמודד עם בעיית הכפילויות והסתירות בין הספר לבין שאר החומשים עלפי שיטתו של הרב מרדכי ברויאר. הנושאים שידונו: חטא המרגלים והמעפילים, ייחודם שלעשרת הדברות וייחסם לשאר המצוות משמעותו של מעשה העגל ומצוות נבחרות.
+  השיח היהודי ואתגר הפמניזם | 600901 | דר ברנר איתמר | סמסטר א | 09:00 - 10:20
+  נבואה ופרשנותה במשנת הרמבם | 504600 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
הנבואהתפסה מקום מרכזי בהגותו של הרמבם. בצעירותו חשב לחבר עליה ספר, ובסופו שלדבר החליט לשקע אותו בספר מורה הנבוכים.
הקורסיעסוק בצדדים השונים של הנבואה בהגותו של הרמבם: תהליך הנבואה, נבואת משה,היחס בין נבואה והלכה, הבנת דברי הנביאים וסגנונם, ואפשרותה של חזרת הנבואה.
+  יחזקאל - בין רצינות לליצנות ובין פורענות לנחמה | 301400 | הרב דר אליצור יוסי | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
הקורס יבקש להציג את יחזקאל מזווית פחותמוכרת, שנראית במבט ראשון כאוקסימורון: נביא שייעודו המרכזי הוא נחמה אך לשם כךהוא נדרש להרחיב ולחדד את הפורענות. נביא שבלי גוזמא, האחריות שהוטלה על כתפיו הייתהכבדה (כמעט) יותר מכל נביא אחר בתולדות ישראל, אך מתנהג כליצן חצר פרובוקטיבי.
בפן התוכני יעסוק הקורס בלימוד חלקים מספריחזקאל, בארבעה רבדים: הבנת הנבואות מצד עצמן, השוואה לנבואות מקבילות בזמן, הבנתההקשר ההיסטורי של הנבואות, וחשיפת המבט הייחודית של יחזקאל. כל זאת במגמה לקבלתמונה בהירה ומאורגנת של הנבואות ושל המאורעות בסוף ימי הבית הראשון.
בפן המתודולוגי יבקש הקורס להעניק כליםומיומנויות לחקירה, ניתוח ועיבוד של נבואות, במספר רבדים, עם דגש לפשט, פרשנותפנים-מקראית ומקורות היסטוריים. יכולת למקם נבואות בהקשרן ההיסטורי והכרונולוגי,ויצירת אינטראקציה בינן לבין מקורות מקבילים, פנים-מקראיים וחוץ-מקראיים, על מנתלהגיע להבנה מעמיקה של הנבואות והקשרן.
+  מגילת איכה כשירה מקראית | 304801 | דר ציגלר יעל | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
+  שיבת ציון – חלום ונסיקה, שבר וקריסה | 305401 | הרב דר אליצור יוסי | סמסטר א | 10:35 - 11:55
סוגיות מרכזיות בתקופה שיודגשו: חלום הגאולה ושברו, העליות השונות לארץ, קדושה ראשונה ושנייה, בעיות כרונולוגיה, חיתוך הנבואה וחיתום התנך, ועוד
+  ספר דברים – התורה והלבב | 306001 | דר חדד אליעזר | סמסטר א | 10:35 - 11:55
בקורסנלמד פרשיות נבחרות בספר דברים תוך שימת לב לענייני מבנה, סגנון וניתוח ספרותי. נתמקדבנאום הראשון והשני של משה מבניהםומטרותיהם. נשים לב לשיטות הפרשנים ודברי חזל בנושאים אלה. נעמוד על אופיוהמיוחד של הספר ונתמודד עם בעיית הכפילויות והסתירות בין הספר לבין שאר החומשים עלפי שיטתו של הרב מרדכי ברויאר. הנושאים שידונו: חטא המרגלים והמעפילים, ייחודם שלעשרת הדברות וייחסם לשאר המצוות משמעותו של מעשה העגל ומצוות נבחרות.
+  נבואה ופרשנותה במשנת הרמבם | 504601 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
הנבואהתפסה מקום מרכזי בהגותו של הרמבם. בצעירותו חשב לחבר עליה ספר, ובסופו שלדבר החליט לשקע אותו בספר מורה הנבוכים.
הקורסיעסוק בצדדים השונים של הנבואה בהגותו של הרמבם: תהליך הנבואה, נבואת משה,היחס בין נבואה והלכה, הבנת דברי הנביאים וסגנונם, ואפשרותה של חזרת הנבואה.
+  מגילת איכה כשירה מקראית | 304800 | דר ציגלר יעל | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
+  מעבדות לחרות - נצחיות במבחן הזמן | 308400 | דר חדד אליעזר | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
הקורסיעסוק בתפיסת העבדות ומתוך כך ביחס לחירות במקרא, בחזל ובמחשבת ישראל. ננתחאת העולה מפשוטו של מקרא בפרשיות העבדות ובסיפורי המקרא, נתייחס לאופן שבו נדרשופרשיות אלו על ידי מדרשי ההלכה ונעמדו על דעות של הוגים יהודיים בשאלה האם יש מקוםלביטולה של העבדות לאור השינויים שחלו במרוצת הדורות בעמדות המוסריות ביחס אליה.
+  הגות יהודית לנוכח השואה ומשמעותה לעולם החינוך | 503900 | פרופ רייזר דניאל | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  הגות יהודית: ממודרניזם לפוסט מודרניזם | 503801 | דר ברנר איתמר | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  סדנה לכתיבת עבודת גמר | 399700 | הרב דר שמאע אברהם | שנתי | 12:10 - 13:30
+  סדנה לכתיבת עבודת גמר | 399701 | דר פרגון יושי | שנתי | 12:10 - 13:30
+  מקורות לתולדות החינוך היהודי - א | 600100 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר א | 14:20 - 15:40
+  בין השיטין - עיונים בינתחומיים במדעי היהדות | 201100 | דר גאולה עמוס | סמסטר א | 14:20 - 15:40
+  מקורות לתולדות החינוך היהודי - ב | 601800 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
+  ללמוד בחבורה- מיומנויות הנחיית חבורת לימוד | 300400 | בוכהולץ אילן | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
בסדנא זונרכוש תובנות וכלים מעשיים שיאפשרו לנו המורים ליצור תהליך למידה משתף חוויתיוסדנאי במקצועות הקודש.
בסדנא דינאמיתזו נחשף לתהליכים קבוצתיים ונרכוש הבנות ראשוניות אודות קבוצה וכלים להנחייתה.
נתנסה בקריאהדיאלוגית: מיומנות קריאת טקסט הכוללת שיקוף של הכתוב, הפנמת נקודת המבט שלו, מעבראל נקודת המבט של הלומד, ועריכת דו שיח בין נקודות המבט השונות. המשתתפים יתנסובקריאה דיאלוגית בפסוקי תנך, במדרשי חזל, ובכתבים חסידיים. במהלךהסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישייםהרלוונטיים לעולם החינוך.
ההשתתפותבסדנא כרוכה בשיתוף אישי בקבוצה ובמעורבות פעילה.
+  ספר דברי הימים ומקבילותיו | 302100 | דר אליצור ברכי | סמסטר א | 16:00 - 17:20
הקורס יעסוק בקווי היחוד של התאור ההיסטורי של תולדותעמי מבראשית ועד ימי שיבת ציון בספר דברי הימים. נעמוד על תקופת חיבורו,ונבקש להבין את מטרת החיבור והשכתוב ההיסטורי של תולדות עמי לאור הכרתמאפייני הקהילה היהודית בימי שיבת ציון. במהלך השיעורים נעסוק בארועים ובדמויותמתקופת המלוכה ועד הגלות, כגון: דמותו של שאול, דמותו של דוד, פילוג הממלכה, ממלכתשלמה, חורבן ישראל ועוד. נשווה בין תאורם בספרי נביאים ראשונים, לבין תיאורם בדבריהימים, וננסה להתחקות אחר גורמי ההבדלים, מתוך הבנת המגמות השונות של שני סוגיהחיבורים.
+  וחלומות השוא ידברו? על חלום ופשרו במקרא | 301501 | דר גולן נעמה | סמסטר א | 16:00 - 17:20
תופעת החלומות מעסיקה את האדם עוד משחרהאנושות. מהו חלום? מהמשמעותו?הם מדובר בנבואהחיצונית הניתנת לאדם או בביטוי של נפש החולם? האם עוסק החלום בעבר או בעתיד? האם כדאי לספר את החלום? כיצד ניתן לפתור את החלום ולהבין את משמעותו? מה חלקו של פותר החלומות? האםניתן לשנות את החלום? מה תפקידםשל משחקי המילים בחלומות?
במהלך קורס זה נקרא קריאה צמודה בסיפורי חלומותבמקרא החל מחלומות יוסף (בראשית לז) ועד לחלומות שפותר דניאל לנבוכדנצר. דרךהקריאה בסיפורים אלו נעמוד על דרכי האפיון של הסיפור המקראי ונשפוך אור עלחידת החלומות אשר מעסיקה את נפש האדם מאז ועולם.
+  בוטל - הוראה לשם הבנה | 308501 | כסלו שלומית | סמסטר א | 16:00 - 17:20
קורס זה מיועד למורים שמוכנים ורוצים להתבונן בהוראה שלהם ולחדש.
הנחת היסוד של הקורס היא כי פדגוגיה טובה יוצרת הבנה ומאפשרת יצירת משמעות.
הקורס מתמקד בעקרונות פדגוגים מהותיים כמו: משוב,ביצוע, פומביות (ועוד נוספים) עקרונות שסוללים דרך עבור המורה לייצר בכיתתו מרחב של הבנה של השראה ושל יצירת משמעות. הקורס מלווה בתיאורה פדגוגית, בניתוח סרטי הוראה ובתרגול בתוך כיתת הלימוד. כמו כן, כל משתתף בקורס מצלם את עצמו מלמד בשיעור, ומקבל על כך משוב אישי. הלמידה בקורס מחלחלת לעבודת המורה בכיתה ומאפשרת שינוי ממקום גבוה, כמו שכתב אחד הסטודנטים: הקורס עשה מהפכה בהוראה שלי, מהפכה שחיכיתי לה כנראה הרבה זמן... הקורס הזה הוא כמו אויר לנשימה בשבילי... פותח לי דלת שלא ידעתי על קיומה, והיה תענוג ללמוד
+  מהוראה להפנמה א | 603801 | דר הר שפי סיון | סמסטר א | 16:00 - 17:20
+  נוער במצבי סיכון ונשירה: יישומים למחנך הכיתה | 309501 | פרופ רומי שלמה | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים,בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתייםועברייניים. בחלק השני של הקורס ידונואספקטים של הכשרה, מניעה, חינוך וטיפול וכן שיקום של נערים ונערות אלו בתחוםהחינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם ומקומו החשוב של מחנך הכתהבתהליכים אלה.
+  הגות יהודית: ממודרניזם לפוסט מודרניזם | 503800 | דר ברנר איתמר | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
+  תורת ארץ ישראל של רמבן | 301301 | פרופ יעקבס יהונתן | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
+  וחלומות השוא ידברו? על חלום ופשרו במקרא | 301500 | דר גולן נעמה | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
תופעת החלומות מעסיקה את האדם עוד משחרהאנושות. מהו חלום? מהמשמעותו?הם מדובר בנבואהחיצונית הניתנת לאדם או בביטוי של נפש החולם? האם עוסק החלום בעבר או בעתיד? האם כדאי לספר את החלום? כיצד ניתן לפתור את החלום ולהבין את משמעותו? מה חלקו של פותר החלומות? האםניתן לשנות את החלום? מה תפקידםשל משחקי המילים בחלומות?
במהלך קורס זה נקרא קריאה צמודה בסיפורי חלומותבמקרא החל מחלומות יוסף (בראשית לז) ועד לחלומות שפותר דניאל לנבוכדנצר. דרךהקריאה בסיפורים אלו נעמוד על דרכי האפיון של הסיפור המקראי ונשפוך אור עלחידת החלומות אשר מעסיקה את נפש האדם מאז ועולם.
+  מהוראה להפנמה ב | 603901 | ברוש רעות | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
+  השיח היהודי ואתגר הפמניזם | 600900 | דר ברנר איתמר | סמסטר א | 17:40 - 19:00
+  חידות בראשית ועיונים בינתחומיים | 302300 | דר גאולה עמוס | סמסטר א | 17:40 - 19:00
+  הוראה לשם הבנה | 308500 | כסלו שלומית | סמסטר א | 17:40 - 19:00
קורס זה מיועד למורים שמוכנים ורוצים להתבונן בהוראה שלהם ולחדש.
הנחת היסוד של הקורס היא כי פדגוגיה טובה יוצרת הבנה ומאפשרת יצירת משמעות.
+  קריאה דיאלוגית במדרש ובאגדה : היבטים פרשניים וחינוכיים | 502401 | דר כהן אביעזר | סמסטר א | 17:40 - 19:00
+  להנחות חבורה - מיומנויות הנחיית קבוצות בעבודת המורה א | 202600 | דר יעקבס אחינעם | סמסטר א | 17:40 - 19:00
בסדנא נרכוש ידע, הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד יינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
~מהלך הסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעולם החינוך.
+  חינוך ופוסטמודרניזם | 601700 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
קורס זה מבקש להפגיש את הלומדים עם היסודות הפילוסופיים של הפוסטמודרניזם ועם אמירותיו לגבי שדה החינוך. הקורס מבוסס על קריאה ועיון בדברי ליוטר וגירו ומלווה בדיון בכיתה. לקראת סופו של הקורס נדון גם בהקשרים בין חינוך פוסטמודרני לבין החינוך הדתי, על בסיס כתביו של הרב שגר.
+  תורת ארץ ישראל של רמבן | 301300 | פרופ יעקבס יהונתן | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
+  קריאה דיאלוגית במדרש ובאגדה : היבטים פרשניים וחינוכיים | 502400 | דר כהן אביעזר | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
+  להנחות חבורה - מיומנויות הנחיית קבוצות בעבודת המורה ב | 202700 | זינגר ישי | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
בסדנא נרכוש ידע, הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד יינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
~מהלך הסדנא ניפגש עם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעולם החינוך.
+  קולנוע בבית המדרש - סוגיות פרשניות | 200701 | דר ריבלין יובל | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
+  להנחות חבורה - מיומנויות הנחיית קבוצות בעבודת המורה | 603700 | בוכהולץ אילן | שנתי | 17:40 - 19:00
בסדנא השנתית נרכוש ידע הבנות וכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרותהחינוכיות בהן אנו פועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסותביחסים ובתהליכים בקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד ינתן למיומנויות הנחיית חבורות לימוד.
מהלך הסדנאניפגש עם נושאים אישיים ובינאישייםהרלוונטיים לעולם החינוך.
+  הפיוט - עולם של גשרים | 201000 | הרב דר שמאע אברהם | סמסטר א | 19:10 - 20:30
+  מהוראה להפנמה א | 603800 | זינגר ישי | סמסטר א | 19:10 - 20:30
בתוך התוכנית מהוראה להפנמה, סדנת הכתיבה הינה מרחב ליצירה ולהתגלות הלב שבכתיבה. מטרתה הראשונה התנסותית וחווייתית, ומטרתה הנוספת - הקניית כלים להוראה מסוג זה. נבקש לפתח את הרגישות כלפי הטקסט הכתוב, ליצור היכרות מעמיקה עם עולמה של הכתיבה, להתנסות בצורות כתיבה שונות, להקנות כלים וגמישות בעבודה על טקסט, וכאמור ובנוסף -לעמוד מתוך מבט מושכל על אפשרויות שונות של המורה להתנעת כתיבה, התבוננות וביטוי, וצורות שיתוף ומשוב מגוונות.
+  קולנוע בבית המדרש - סוגיות פרשניות | 200700 | דר ריבלין יובל | סמסטר ב | 19:10 - 20:30
+  מהוראה להפנמה ב | 603900 | כסלו שלומית | סמסטר ב | 19:10 - 20:30
בשיעור זה נתבונן יחד על הקשרים שניתן למצוא בין עולם האומנות והיצירה לבין מעשה ההוראה. וזאת תוך למידה סדנאית וחווייתית והתנסות בערוצי יצירה והבעה מגוונים