שאלות לחזרה (דף כ"ג ע"ב - כ"ח ע"א)

דף כ"ג ע"ב:

‎367. הגדרת כלי - אנפוריא", ומשמעותה.

‎368. ביחס לכלי אהפוריא אומר ר"ש בן אלעזר במשנה ... אין חייב להכיז..." למאי נ"מ? (הסבר היטב השאלה, וענה)?

‎369. מסכת, פוריא ואושפיזא. הסבר היטב כל אחד מהם לפי הפירושים השונים האפשריים, ועמוד על המבנה המשותף שביניהם.

דף כ"ד ע"א:

‎370. כיצד קשור סיפורו של מר זוטרא חסידא לענייננו?

‎371. "ומודה ר"ש בן אלעזר וכו'..." מה ניתן לדייק וללמוד מלשון זו של הגמ' ביחס לדעת רבנן בנידון, וכיצד ניתן להוכיח זאת?

‎372. מתי מתי יהא חייב להכריז, אף אם ימצא כלים חדשים שלא שבעתן העין, ומדוע?

‎373. עלינו לומר כי "מחרוזות" ו"כיכרות" הכוונה דווקא ליחידים, בעוד ש"ציבורי מעות" ו"ציבורי פירות" הכוונה לרבים. מדוע, וכיצד ניתן להסביר החילוק?

‎374. "וכן היה ר"ש בן אלעזר אומר - המציל מן הארי וכו'... מפני שהבעלים מתיאשין מהן". מדוע יש צורך בטעם "מפני הבעלים וכו'..." ביחס לזוטו של ים ולשלוליתו של נהר? הסבר היטב השאלה, וענה!

‎375. סכם באורח מסודר חמש השאלות ששואלת הגמ' בעקבות הצגת דין זה של רשב"א.

‎376. אם אכן אמר רשב"א דין זה רק ביחס לרוב כנענים - מדוע יש צורך בטעם - "מפני שהבעלים וכו'..."? הסבר היטב השאלה, וענה!

‎377. "או דלמא - אפילו ברוב ישראל נמי אמר". כיצד ניתן להעלות בכלל ה"א כזו? גם כאן - הסבר הקושי והצג המענה עליו.

‎378. מה מבקשת הגמ' ללמוד מן הברייתא "המוצא מעות בביכ"נ וכו'...", וכיצד, ומדוע אין הדבר עולה בידה?

‎379. מה מקום נכרים בבתי-כנסיות ומדרשות שלנו, ומדוע למרות נוכחותם לא יוגדר המקום כ"רוב ישראל מצויין שם"?

‎380. מה מבקשת הגמ' ללמוד מן הברייתא: "מצא בה אבידה וכו'...", ומדוע אין הדבר עולה בידה?

‎381. האם ספקה של הגמ' ביחס למחלוקת רבנן על רשב"א הוא גם ברוב ישראל? הסבר השאלה, וענה.

‎382. הסבר היטב תוד"ה "מאן" (שאלה ותירוץ).

‎383. הסבר היטב תוד"ה "ותפשוט" (שאלה ותירוץ).

‎384. בטמון באשפה שאינה עשויה לפנות ונמלך עליה לפנותה; הסבר מדוע:

א- רשאי המוצא לגעת בו?

ב- עליו להכריז ואינו רשאי לסמוך על ייאוש בעלים?

דף כ"ד ע"ב:

‎385. "מה מבקשת הגמ' ללמוד מן הברייתא "מצא חבית יין בעיר שרובה כנענים וכו'...", כיצד, אין הדבר עולה בידה?

‎386. בברייתא הנ"ל: "מותרת משום מציאה". הצג שתי נ"מ מכך.

‎387. מהם שני הדברים המאפיינים. ומייחדים את נהר בירן משאר נהרות שבבבל, ומהן הנ"מ מכך?

‎388. "לבתר תריסר ירחי שתא". כיצד יש להבין לפי רש"י וכיצד לפי תוס'?

‎389. א- מדוע אין תוס' מקבל פירושו של רש"י?

ב- איזו שאלה נוספת ניתן לשאול על פירש"י?

ג- כיצד ניתן ליישב הקושיות הנ"ל?

‎390. הצג שלוש דרגות שונות של "לפנים משורת הדין", ועמוד על הגדרותיהן השונות, ועל הנ"מ ביניהן (למד היטב הדוגמאות לכל אחת מהן).

‎391. "ההוא דיו דשקיל וכו'... אתא לקמיה דאביי וכו'...". למאי נ"מ אם נגוס כאן אכן אביי או רב? (עמוד גם על החילוק בהבנת התירוץ "בעומד ורואה").

‎392. הרי שאבדו לו גדייו וכו'..."

א- מה הדין?

ב- האם דווקא ב"אבדו"?

‎393. "נראין דברי רבי יהודה כשמצאן באשפה". באיזה סוג אשפה, ומדוע עלינו להעמיד דווקא כך?

‎394. עמוד על החילוק ביחסים שבין רבי אמי לרבי אסי, לבין אלו שבינו לבין רבי אבא, ועל משמעות ידיעה זו.

דף כ"ה ע"א:

‎395. מה מדייקת הגמ' מדברי המשנה: "מצא פירות בכלי וכו'...", ומה מקשה היא על כך?

‎396. כיצד מבין הר"ח קושיית הגמ'?

‎397. הסבר תירוצו של רב זביד לפי רש"י.

‎398. מדוע אין תוס' מקבל הסבר זה, וכיצד מסביר הוא?

‎399. מהי הנ"מ בין פירושו של רש"י לזה של תוס'?

‎400. תאר בקצרה גם שלושת התירוצים האחרים.

‎401. א- באיזה אופן מנסה הגמ' לדייק מן המשנה שמניין הוי סימן, ומדוע אין הדבר עולה בידה?

ב- באיזה אופן מנסה הוא לדייק שמקום הוי סימן, ומדוע גם זה בלתי אפשרי?

‎402. מה טעם מנסה הגמ' ללמוד שמנין הוי סימן דווקא כאן? הסבר פשר השאלה, והשב.

‎403. "והוא שעשויין כמגדלין". מה יש בכוח הצורה - כמגדלין, לברר?

‎404. איזו סברא ניתן להעלות, ע"מ לחלק להכריז דווקא על שלושה מטבעות (ולא על שניים), בין אם מניין הוי סימן לבין אם מקום הוי סימן?

‎405. איזו ראיה ניתן להביא, לכאורה, לחילוק דלעיל, ומדוע אין הדבר אפשרי בכל-זאת?

‎406. "מצא מעות מפוזרות - הרי אלו שלו, עשויין כמגדלים וכו'..." הצבע על הסתירה הפנימית, כביכול, בדברי הברייתא והסבר אותה, והצג דרך הגמ' ליישבה.

‎407. כיצד ניתן היה להקשות בדרך דומה גם על המשנה עצמה, ומדוע אין הגמ' אכן, עושה זאת?

‎408. "א"ר חנינא לא שנו וכו'..." כיצד מבינה הגמ' בס"ד דברי ר"ח, מה קשה לה על כך, וכיצד מבינה למסקנה?

‎409. מה מביא את הגמ' לשאלתה: " מאי מכריז"? ומהי תשובתה?

‎410. הרהורים סביב תשובת הגמ' - "טבעי מכריז".

‎411. הסבר שאלותיו של ר' ירמיה, ופשיטתן.

דף כ"ה ע"ב:

‎412. "כאבני בית קוליס" - מהו? באר:

א- פשר השם.

ב- הצורה.

ג- הדין.

‎413. "נירונית". שני פירושים.

‎414. "אין סימן למטבע". למאי נ"מ?

‎415. א- מה טעם "אין סימן למטבע"?

ב- מדוע אין טעם זה גם לעניינים אחרים? (באר השאלה ותשובתה).

‎416. במשנה: "מצא אחר הגפה וכו'..." דון בשני עניינים סגנוניים הנוגעים לרישא של המשנה.

‎417. "אחר הגפה וכו'..." הוא מקום שמשתמר קצת. הסבר היטב: מדוע עלינו להעמיד דווקא כך, ולא ניתן יהיה להבין המשנה במקום שאינו משתמר כלל?

‎418. על שום מה (בין לרבא ובין לרבה), נקטה המשנה דווקא גוזלות?

‎419. בשני תנאים הכרחיים לתיאור מצב הגוזלים נוקטת הגמ'. מה הם התנאים, ומה הכרח יש בהם להבנת המשנה?

‎420. כיצד נוצר כאן מצב של "ספק הינוח", ומהו אכן הדין במקרה כזה?

‎421. "ואם נטל לא יחזיר". הצג והסבר עקרונות שיטות - רש"י, רמב"ן ורשב"א (יש מפרשים בתוס'), תוס' ורמב"ם בהסבר דין זה.

‎422. הסבר הראיה לי"מ מן הירושלמי, וכיצד מתמודד עמה תוס' לשיטתו.

‎423. בעקבות מה, ועל מה בדיוק שואלת הגמ' השאלה: "...אטו מה אמורים מצנעי וכו'..."?

דף כ"ו ע"א:

‎424. "...דשתיך טפי". הסבר היטב התירוץ. האם ניתן לומר שיסוד "ייאוש" הוא הפועל כאן? הסבר היטב.

‎425. "מצא הגל או בכותל ישן - הרי אלו שלו". מדוע לא נאמר שהקונה בעה"ב מדין חצר? הסבר השאלה, וענה לפחות בשני תירוצים.

‎426. "בכותל חדש - מחציו ולחוץ וכו'...". באיזה סוג חפץ דנה המשנה, ומדוע עלינו לומר דווקא כך?

‎427. "בכותל חדש - מחציו ולחוץ הרי אלו שלו". על קביעה זו ניצן לערער משלושה כיוונים שונים. באר הקושיות והאוקימתא אותה יש להעמיד לשם תירוצן.

‎428. אם היה כותל ממולא מהן:

א- מה הדין?

ב- מאיזה כלל הלכתי יוצא הוא?

ג- מה החידוש בדין זה?

‎429. באר הדין ונמק:

א- מעות שנמצאו לפני סוחרי בהמה.

ב- מעות שנמצאו בהר הבית ברגל.

ג- מעות שנמצאו בירושלים.

‎430. מהי מטרת הגמ' בהביאה המשנה דלעיל?

‎431. כיצד ניתן להבין, אכן, מדוע בבית שמשכירו לאחרים - הרי אלו שלו?

‎432. "בתוך הבית הרי אלו שלו". לאיזה סוג חפצים מוגבל דין זה, ומדוע?

‎433. "וניזל בתר בתרא". מי הוא ה"בתרא"? הצג הדעות השונות, והסבר מה טעם לא מקבל כל אחד דעת משנהו.

‎434. היחס בין רוב לחזקה. דון בנושא במסגרת הסוגיא.

‎435. באר בפירוט דיני הכניסה להר הבית עם מעות חולין ועם מעות מעשר.

‎436. שני סוגי כיבוד שווקי ירושלים והנ"מ בין שניהם להלכה.

‎437. מהי הסברא העומדת מאחורי תירוצו של ריש-לקיש משום בר-קפרא: "כגון שעשאו פונדק וכו'..." - בתחילה, מהי הסברא לאור הסברו של ר' נחמן, ולמאי נ"מ?

‎438. "לשלושה עובדי כוכבים". האם דווקא שלושה? פרט ונמק!

‎439. תוד"ה: "אפילו תימא וכו'...". הסבר שאלת תוס' ושני תירוציו, ועמוד על הנ"מ ביניהם.

דף כ"ו ע"ב:

‎440. הסבר, עקרונית, החילוק המביא לידי כך שבנפל משניים, לרב נחמן - חייב להחזיר, ובנפל משלושה - אינו חייב להחזיר.

‎441. כיצד יש להבין הסיבה לכך שבנפל משניים אין המאבד מתייאש, לפי רש"י, וכיצד לפי תוס', ומדוע אין תוס' מקבל דעת רש"י?

‎442. כיצד מסביר - מגביל רבא את דינו של רב נחמן (שתי האפשרויות!) ומדוע?

‎443. מה מביא אותנו לסבור, לדעת התוס', כי - "שותפי נינהו"?

‎444. יצד ניתן היה, לכאורה, לסבור כי דין "נפל משלושה" יהיה כדין "נפל משניים", ומדוע אין הדבר אפשרי? (‎X2)

‎445. "לא תגזול", "השב תשיבם" ו-"לא תוכל להתעלם". כיצד יכול אדם לעבור בעת ובעונה אחת על כל שלוש העבירות הנ"ל?

‎446. "ואע"ג דחזרה ... מתנה הוא דיהיב ליה ואיסורא דעבד עבד". על איזה איסור מדובר, ומדוע יש להסביר דווקא כך?

‎447. באיזו מציאות עובר אדם על "השב תשיבם" בלבד, ומדוע?

‎448. באיזו מציאות עובר אדם על "לא תוכל להתעלם" בלבד, ומדוע?

‎449. מה בין כובש שכר שכיר לבין שנטלה לפני ייאוש ע"מ להחזירה, ולאחר ייאוש נתכוון לגזלה? הסבר היטב השאלה וענה.

‎450. לאו כל האמור לעיל - סכם תנאי ועקרונות המעבר על:

א- "לא תגזול".

ב- "השב תשיבם".

ג- "לא תוכל להתעלם".

‎451. "...האי מאן דחזי וכו'..." מה מחדש לנו רבא בדין זה, ומדוע?

‎452. איזה חילוק ניתן למצוא בין המקרה הנ"ל לבין "זוטו של ים" וכיו"ב, ומדוע?

‎453. "מצא בחנות הרי אלו שלו". הסבר היטב השאלה, וענה (‎X2).

א- האם גם בדבר שיש בו סימן?

ב- מדוע לא יהא החפץ שייך לבעל החנות?

‎454. "אמר רבי אלעזר - אפילו מונחין על גבי שולחן". הסבר היטב דינו זה ש רבי אלעזר, ועמוד על המביא אותו למסקנה זו.

‎455. מהי ה"סתירה", כביכול, בין הרישא לסיפא, וכיצד ניתן ליישבה?

‎456. מדוע לא נראה לרש"י לגרוס "צרוכין" בדבי רבי אלעזר, וכיצד מיישב התוס' גרסא זו?

דף כ"ז ע"א:

‎257. "הלוקח פירות מחברו וכו'...". באיזו אוקימתא מעמידה הגמ' מקרה זה, ומדוע הכרח הוא? (האם המדובר גם בשיש סימן? נמק!)

‎458. כיצד תוסבר העובדה שבלוקח מבעה"ב - חייב להחזיר, ומה מכריחנו להעמיד דווקא כך?

‎459. הצג שתי סיבות לכך, שאין להעמיד ב"לוקח מן התגר" - שהלוקח הוא הוא התגר.

‎460. הסבר: "יש בה סימנים ויש לה תובעין", לפי רש"י ולפי תוס'.

‎461. שני מקורות לייאוש כגורם מדאורייתא במסגרת אבידה.

‎462. הסבר בהרחבה סוד הקשר, לדעת תוס', בין סימנים לתובעים.

‎463. הסבר הצריכותא בפירוט התורה - שור, חמור ושמלה.

‎464. כיצד דוחה הגמ' האפשרות לומר ש"שה לגיזותיו"? (שני הסברים).

‎465. כיצד מסביר הר"י כהן שבתוס' אופן דחיה זו, ומה מאלצו להסביר דווקא כך?

‎466. "חמור דיבור לר' יהודה". באר, ועמוד על קשר עניין זה לסוגיתנו.

‎467. עמוד על שתי ההצעות הנוספות שמעלה הגמ' לביאור הצורך ב"שה", ועל אופן דחייתן.

‎468. "שור דאפילו לגיזת זנבו", מהי השאלה שיש לשאול על "צריכותא" זו, וכיצד ניתן ליישבה?

(‎X2).

‎469. מדוע יש צורך בלימודים ל"פרט לאבידה שאין בה ש"פ"? הסבר השאלה, וענה.

‎470. הצג ובאר אופני לימוד זה ע"י רבנן וע"י ר' והודה.

‎471. "מאי בינייהו"? - מסקנות.

‎472. "סימנין דאורייתא או דרבנן"? הסבר היטב ספיקה של הגמ', והגדר על איזה סוג סימנים מדובר, ומה הכרח לומר כך דווקא.

דף כ"ז ע"ב:

‎473. הסבר היטב הנ"מ שמעלה הגמ' (עמוד במיוחד על החילוק האפשרי בתקנת חכמים בין ממונא לאיסורא, ומשמעותו).

‎474. הסבר היטב: "מדוע לא ניתן ללמוד מדרשת "אף השמלה הייתה וכו'..."?

‎475. "ת"ש חמור בסימני אוכף". עמוד על מחלוקת רש"י ותוס' ביחס למקור לימוד זה (מדוע אין תוס' מקבל דעת רש"י?)

‎476. א- מה וכיצד ניסתה הגמ' להוכיח מדרשת- "עד דרוש אחיך וכו'..."?

ב- מדוע הסתבר לגמ' יותר להעמיד הדרשה דווקא בסימנים?

‎477. "ת"ש: אין מעידין אלא על פרצוף הפנים וכו'...".

א- מה וכיתד מנסה הגמ' להוכיח מכאן?

ב- כיצד דוחה היא ההוכחה?

‎478. מדוע אין חוששיו לשאלה ב-

א- אוכף.

ב- כיס וארנקי.

ג- טבעת.

‎479. מה מבקשת הגמ' להראות בהביאה הברייתא: "מצאו קשור בכיס וכו'..."?

‎480. כיצד ניתן היה, לכאורה, להראות מברייתא זו שסימנים דאורייתא, ומדוע אין, אכן, הדבר אפשרי?

‎481. עמוד על בעיה צדדית המתעוררת לעניין "כיס וארנקי משום דמסמני", ועל הדרכים לפתרונה.

‎482. כיצד מנסה הגמ' לתלות שאלתנו לעניין סימנים במח' תנאים, ומה הן שלוש הדרכים בהן דוחה הגמ' העמדה זו?

‎483. תוד"ה: "דרשהו", הסבר השאלה ושני התירוצים.

‎484. "מצאו קשור בכיס וכו'..." מי הוא המוצא, ולמאי נ"מ?

‎485. "...דניתא ליה למוצא אבידה, דנהר בסימנין וכו'...", מה תפקיד סברא זו במהלך הגמ', ומדוע נדחית היא?

‎486. איזו סברא מועלית במקום זו שנדחית?

‎487. "...ואנא יהיבנא סימנין מובהקין וכו'...". מדוע לא ניתן להבין, שהכוונה לסימנים מובהקים ממש, ולמה הכוונה אם-כן?

‎488. "אחד הלווה משלושה וכו'..." כיצד הבינה הגמ' העיקרון המנחה דברי רשב"ג במשנה בה"א וכיצד במסקנה ולמאי נ"מ?

דף כ"ח ע"א:

‎489. כיצד נדחית, בסופו של דבר סברת רבא לביאור "סימנין דרבנן", ומה היא, לכן, המסקנה המתבקשת?

‎490. איזו סברא ניתן היה להעלות לכך, שגם במצא תכריך של שטרות - ניחא ליה ללוה, מדוע אין לקבלה בכ"ז?

‎491. מהו המקור עליו מתבססת קביעת רבא ש"סימנין דאורייתא"?

‎492. על שום מה נוקט רבא בסגנון: "את"ל סימנין דאורייתא"?

‎493. מדוע אין בכוח הספק המתברר מתשובת השאלה הקודמת לדחות אמנם קביעת רבא ש"סימנין דאורייתא", ומה עדיפות יש להבנת הדרישה בסימנין דווקא?

‎494. "סימנין וסימנין - יניח". באר ונמק.

‎495. "סימנין ועדים יינתן לבעל העדים". עמוד על הברייתא הנלמדת בקביעה זו.

‎496. "סימנין וסימנין ועוד אחד וכו'...". האם יש בכ"ז משמעות מה לע"א כאן? (מח' הראשונים).

‎497. "מידת ארכו ומידת רחבו". למי ניתן, ומדוע?

‎498. א- "הוא אומר סימני הגט, והיא אומרת סימני הגט".

ב- "הוא אומר סימני החוט, והיא אומרת סימני החוט".

למי ניתן, ומדוע?

‎499. הוא אומר בתפיסה, והיא אומרת בתפיסה". למי ניתן, ומדוע?

‎500. לפנייך רשימת מושגים מקריים הלקוחים מן החומר הנלמד, עבור עליהם, ובחן מידת

שליטתך בעניינם ובביאורם!

א- כלי-אנפוריא.

ב- צורבא מרבנן.

ג- קיים ליה בגווייהו.

ד- מסכת.

ה- פורא.

ו- אושפיזא.

ז- כסא דכספא.

ח- זוטו של ים.

ט- סרטיא ופלטיא.

י- צרורין.

יא- טמון.

יב- אשפה העשויה ליפנות.

יג- אינשי דלא מעלי.

יד- לקנקנה.

טו- בירן.

טז- שוקא דבי דיסא.

יז- שוקא דגלדאי.

יח- צנייתא דבי בר מכיון.

יט- בשר שנתעלם מן העין.

כ- קיבולא דאזלי ביה אזלויי כ"א.

כא- דיו.

כב- דברי קבלה.

כג- הנהו שקולאי.

כד- נובא וכיתנא.

כה- דנאופירי.

כו- כ"ו אוגנן.

כז- משלחפי שלחופי.

כח- כשורה.

כט- שחצובה.

ל- כחולם.

לא- כאבני בית-קוליס.

לב- נירונית.

לג- גפה.

לד- גדר.

לה- מקישרון בכנפיהן.

לו- מדדין.

לז- רובי וכסי.

לח- סכיני והימניק.

לט- חמרא מכוסה בחפיסה.

מ- הכישה ונתחייב בה.

מא- מלמית.

מב- דשתיך.

מג- שנציה.

מד- שנמצאו בגומא.

מה- אחוליא אחליה.

מו- ארבלא.

מז- מתניתין בשיתיה.

מח- כובש שכר שכיר.

מט- איסמיה.

נ- לגיזת זנבו.

נא- חמור דיבור לר' יהודה.

נב- משמעות דורשין.

נג- פרוטיה שהוזלה.

נד- חגר.

נה- הפקר ב"ד הפקר.

נו- כדי נסבה.

נז- פרצוף הפנים עם החוטם.

נח- ארוך וגוץ.

נט- משום דמסמני.

ס- שומא

סא- בן-גילו.

סב- סימנין העשויין להשתנות לאחר מיתה.

סג- "וכי האדם עושה טובה לעצמו וכו'...".

סד- דרכי האמורי.

סה- סימנים מובהקים.

סו- עדי אריגה.

סז- מידת אורכו מידת רוחבו.

סח- סימני החוט.

סט- מידת גמי.

ע- חפיסה.