מכללת יעקב הרצוג להכשרת מורים

ליד ישיבת הר - עציון

עבודה על ספר במדבר

הנחיות ללומד.

א. עבודה זו אין מטרתה ללמדך את הספר אלא לעזור לך בלימודו. על כן התייחס אליה ככלי עזר בלבד.

ב. חלק ניכר מהשאלות מיועד להבנה בסיסית של המקראות, חלק אחר נועד להעמקה והרחבה. ברוב השאלות צוינו המקורות הנחוצים לתשובות. עיין בהם היטב לפני השיבך על השאלות. במקום בו לא צוינו מקורות העזר בשקול דעתך או במפרשים במקום.

ג. חלק מהשאלות חולקו לסעיפי משנה במטרה להקל עליך בהבנת השאלה ולעזור לך לדייק בתשובתך.

ד. "יגעת ומצאת - תאמין" על כן המנע מהשגת תשובות בדרך הקלה - ע"י שמיעה מחבר וכיוצ"ב.

ה. נסח תשובותיך בבהירות מספר התשובה בהתאם למספרה בשאלון

ו. יש לענות על כל השאלות שבעבודה

ז. שאלות לגבי העבודה יש להפנות למרכז לימודי התנ"ך במקום.

אנו מאחלים לך הצלחה מלאה,

צוות המכון.

שאלות מבנה (עיין בשאלות אלו כעת וענה עליהם בגמר העבודה)

‎1. חלק את הספר לחטיבותיו השונות וציין את הקשר בינהן.

‎2. יש הטוענים כי ספרי ויקרא ובמדבר מהוים שני המשכים מקבילים לסיומו של ספר שמות מ/לד-לח. ויקרא ממשיך את שמות מ/לד-לה, ובמדבר ממשיך את שמות מ/לו-לח.

הוכח טענה זו. (העזר ברשבם רמבן וא"ע לויקרא א/א ד"ה "ויקרא אל משה, ובבמדבר פרק ט). הסבר ע"פ זה עיקר תכנו של ספר במדבר.

השוה את הסברך להסבר הרמבן בהקדמתו לספר.

פרק א'

‎3. בחמישה מקומות בתורה נמנו ישראל: ‎1. בראשית מו. ‎2. שמות יב/לז. ‎3. שמות ל/יא-טז ‎4. במדבר א' ‎5. במדבר כו.

א. עיין רש"י במדבר א/א, שמות ל/טז, במדבר כה/יט. מהו הסברו של רש"י לריבוי המנינים?

ב. הצע הסבר אחר לשני המבינים הראשונים על סמך דברים י/כב.

האם העובדה שבמניו השני נזכר מספר מערך מסייעת להסבר זה?

ג. הצע הסבר אחר לשני המנינים האחרונים על סמך רמבן א/מה.

‎4. מה הקושי ביחס בין תוצאות המפקד בשמות לח ובמדבר א' (עיין רש"י שמות ל/טז)

מהו תירוצו של רש"י ומהו תירוץ הרמבן בשמות ל/ב? ציין את הקשיים לשתי השיטות.

פרק ב'

‎5. צייר תרשים של מחנה ישראל במדבר, מהי משמעות מבבה זה? העזר ברמבן פס ב'.

פ ר ק י ם ג-ד

‎6. ציין את שלשת בתי אבות הלויים, תפקידיהם ומקום חנייתן. מהו סדר דרגותיהם?

(עיין בכוזרי מאמר שני סעיף כו).

‎7. בפרק ג' פס' מ-נא מסופר על החלפת הבכורות בלויים.

א. מדוע הוחלפו הבכורות בלויים? (רש"י יב).

ב. מדוע ניתן כסף הפדויים לאהרן?

ג. מה הקושי - לפי האמור לעיל - בשמות יג/יג "וכל בכור אדם בבניך תפדה"?

ד. מהם תרוצי: רשבם (שמות יג/יג) רמבן (שמות יג/יא) וספורנו (במדבר ג/יג) לקושי זה? באר היטב את ההבדלים בין השיטות השונות וציין כמה קדושות יש לבכור לפי פרוש הספורנו.

פ ר ק ה'

‎8. במה דומה ובמה שונה מנחת סוטה. ממנחת חוטא (ויקרא, ה) ומדוע? (העזר ברמבן פס' טו).

‎9. א. עיין משנה סוטה א/א-ב. מהם התנאים לכך שאשה תוגדר כסוטה?

ב. עיין משבה סוטה ג/ב. באר מחלוקת ת"ק ור"ש, מה המקור בפסוקים לשתי השיטות?

‎10. עיין רמבן פס' יט מ "והנה אין בכל משפטי התורה", מה המיוחד בדין הסוטה לדעתו ואילו הלכות מתבארות לדעתו ע"פ זה?

פ ר ק ו'

‎11. א. תן שם לחלקים הבאים: א-ח, ט-יב, יג-כא.

ב. מהם שלשת איסורי הנזיר? האם ניתן לדייק מלשון הכתוב מהו האיסור העיקרי?

ג. מה טעם נאסר הנזיר בדברים אלו? (אב"ע ספורנו).

ד. ערוך הקבלה לשונית בין האמור בכה"ג לאמור בנזיר. מה משמעות הדבר?

‎12. עיין רש"י פס' יא.

א. מהי סברת ר"א הקפר?

ב. במה שונה עקרונית דעת ר"א הקפר מהדעות שציינת בשאלה הקודמת?

ג. הבא הוכחות מלשון הפסוקים נגד דעתו של ר"א הקפר.

ד. במה מסייע פס יד לר"א הקפר וכיצד מבארו הרמבן?

‎13. מה קשה לרמבן בנוסח פס כ"א (העזר בהערות הרב שוול) מה ההבדל בין תרוציו השונים ולאיזה מהם מסייעים הטעמים?

‎14. מהי הסתירה הקיימת לכאורה בין פס' כג לפס' כז? מה ניתן ללמוד מישוב הסתירה על תפקיד הכהנים בברכה? (השוה לדברים י/ח).

הראה כיצד מתאים נוסח הברכה למשתמע מפסוק כז.

פרק ז'

‎15. מדוע האריכה התורה בקרבן הנשיאים לדעת הרמבן?

פרק ח'

‎16. מהו המדרש בעזרתו מסביר רש"י סמיכות קרבנות הנשיאים להדלקת הנרות?

ב. כיצד מסביר הרמבן מדרש זה? מהם הוכחותיו?

‎17. מהי הסתירה בין פס כ"ד לפרק ד פס ג'? מהם התרוצים בספרי ובמפרשים? (רש"י אב"ע, רמבן).

פרק ט'

‎18. מה בין פסח ראשון לפסח שני? (רמבם הל' קרבן פסח י/טו).

פרק י'

‎19 .מהם תפקידי החצוצרות וכיצד מבדילים ביניהם?

ב. מה ההבדל בין תקיעה לתרועה לדעת הרמבן וכיצד מתאים הבדל זה לתפקידים השונים?

‎20. א. מהי הסתירה בין פס' כא לפס' לג?

ב. כיצד מיישבים זאת אבע רמבן וספורנו וכיצד מיישב זאת רש"י? (השוה לדברים י/א ורש"י שם, וראה אב"ע ורמבן שם).

ג. מהם הוכחות רש"י בדברים לשיטתו?

ד. כיצד מיישב זאת הרמבן בדברים? (וראה תוספתא סוטה פ"ז וירושלמי שקלים פ"ו הלכה א'. וראה סכום הענין במאמרו של ח. ברנר, "ויהי בנסע הארון" עלון שבות ‎98).

פרק יא

‎21. מה מחלוקת ר"ע ור"ש (ור"י) בספרי בביאור דברי משה בפס' כא-כב? כיצד מסביר רש"י את פקפוק משה לפי ר"ע וכיצד מסבירו א"ע ורמבן?

‎22. מה הקושי בענין שאלת הבשר משמות פרק טז? כיצד מיישבים זאת הרמבן (שמות טז/יב) ור' יוסף בכור שור? מה ההבדל העקרוני ביניהם?

פ ר ק יב

‎23. א. מה היה חטא מרים ע"פ הספרי?

ב. האם מסכים א"ע לפירוש זה?

ג. "כי אשה כשית לקח" מי אמר משפט זה לפי רש"י ולפי אבע?

ד. מדוע לא פירטה התורה את דברי מרים?

‎24. מהם ההבדלים בין נבואת משה לשאר הנביאים (רמבם יסודי התורה ז/ו). במה סותר המדרש בברכות לא: דבר זהו וכיצד מיישבו הרמבן?

פ ר ק יג

‎25. א. הסתירה בין יזמת שלוח המרגלים בבמדבר לבין דברים פרק א'?

ב. כיצד מיישבים זאת רש"י ואב"ע? כיצד מיישב זאת הרמבן? (שים לב כי ברמבן מופיעים שלשה תרוצים שונים).

‎26. שלשה חלקים לפרוש הרמבן בפס' ב. ‎1. מתחילתו עד "כי יודע היה בהם" ‎2. מ "והנראה בעיני בלשון הכתוב" עד "וראשי ב"י". ‎3. מ "והנראה אלי לפי פשט הכתוב" עד "ושאלו הם עצמם".

א. במה דן הרמבן בחלק הראשון ובמה נחלק עם רש"י?

ב. מהם קושיותיו והוכחותיו בחלק זה?

ג. במה דן הרמבן בחלקים האחרים ומה ההבדל ביניהם?

ד. סכם את מטרת שלוח המרגלים לפי הדעות השונות וראה בהקשר לכך מאמרו של הרב סולוביצ'יק "שנה בשנה" תשמ"א.

‎27. א. מה היה חטא המרגלים בפס' כו-לא (רמבן כז), ומה היה חטאם בפס' לב-לג (רמבן לב)?

ב. במה סותרים דברי המרגלים בפעם השניה את דבריהם בפעם הראשונה?

ג. כיצד מיישב סתירה זו הרמבן ומה דיוקו מלשון "ויוציאו דבת הארץ"?

ד. מי התנגד לדברי המרגלים בפעם הראשונה ומי התנגד בפעם השניה וכיצד?

‎28. פעמים מציין ה' את עונש העם בפרק י"ד: בפס' יא-כה ובפס' כו-לח. מי הוצא מן הכלל בפעם הראשונה, ומי בפעם השניה? מה הסיבה להבדל זה? (עיין אב"ע כד והשוה לתשובתך בשאלה הקודמת). באיזה מהפעמים נתייחד עונש מיוחד למרגלים ומדוע? (עיין רמבן טז, ורמבן לג/לב).

‎29. השוה את תפילת משה לתפילתו בעגל. מהו ההבדל העיקרי ביניהם ומהי סיבתו? (רמבן י"ז).

פ ר ק טו

‎30. א. סכם את פרטי מנחת נסכים והנסכים (לכבש, איל, שור).

ב. לאילו סוגי קרבנות מצרפים מנחת נסכים (רמבם מעשה הקרבנות ב/א-ד)

ג. מה בין מנחה רגילה למנחת נסכים?

ד. מדוע נזכר דין הנסכים כאן? (רמבן).

‎31.א. תן שם לחלקים הבאים: כב-כו. כז-כט. ל-לא.

ב. השוה את שני החלקים הראשונים לויקרא ד'. לאילו פסוקים בפרק זה מתאימים שני חלקים אלו, ומה הסתירה בין ויקרא לבמדבר בחלקים אלו?

ג. כיצד מתרץ סתירה זו האב"ע בויקרא ד/כא? (השוה לדבריו אצלנו פס' טז, כז).

מהו הבסיס הלשוני לתירוץ זה?

ד. כיצד דוחה הרמבן אצלנו (כ"ב) דיוק זה?

‎32. א. עיין ספרי במקום. מהו תרוץ הספרי לסתירה? (והשוה לרש"י).

ב. מה הקושי הלשוני ומה הקושי המציאותי בפרוש הספרי?

ג. כיצד מיישב הרמבן הנ"ל קשיים אלו?

‎33.א. מה בין משמעות המלה ציצית בפס לח למשמעותה בפס' לט לפי הרשבם?

ב. מה הקשר בין פרשת ציצית לפסקאות הקודמות?

ג. מה המלה המקשרת בין פרשת המרגלים לפרשת ציצית ומה משמעות הדבר?

ד. מצא דמיון לשוני ועניני בין פרשת ציצית לפרשת ציץ אהרן. (עיין מאמרו של ז. ברונר "הציץ והציצית", שמעתין גיליון ‎55 ותגובת ר' יואל בן נון בענין, גיליון ‎56-57 עמ' ‎88)

פ ר ק טז

‎34.מתוך פס' א-ג משמע כי קרח ועדתו נקהלו על משה ואהרן כאחד. אולם מהמשך הפרק משמע כי היו בהם קבוצות שובות עם טענות שונות.

א. עיין בפס' הבאים וציין איזו קבוצה מוזכרת בכל קטע ומהי טענתה: ד-יא, יב-טו, טז-יט, כג-לד, לה.

ציין במדויק את המקומות מהם אתה למד מהי הטענה והמחלוקת.

ב. איזה מבחן מציע משה לכל קבוצה ובמה מתאים המבחן לטענה?

ג. עיין אב"ע לד, מהם הדעות השונות בקשר לעונשו של קרח?

מהם הראיות הלשוניות והענייניות של כל דעה?

כיצד ניתן להסביר את שיטת חז"ל מבחינה רעיונית?

‎35. א. מתי היתה מחלוקת קרח ועדתו לפי אב"ע ולפי הרמבן (א') ומה היתה סיבתה? (וראה עוד אב"ע יז/כז).

ב. מי היו המשתתפים במחלוקת לדעת אבע ורמבן ולדעת ר"ח (ה')?

מהם הראיות לכל שיטה?

ג. כמי סובר רש"י?

פ ר ק יז

‎36. "כאשר דבר ה' ביד משה לו" מהם הפרושים השונים למשפט זה (רש"י אבע, רמבן רשבם)

ולמי מוסבת המלה "לו" לפי כל פירוש?

פ ר ק יח

‎37. א. מנה את מתנות הכהונה המוזכרות בפרק וציין את דיניהם העיקריים.

ב. ציין אילו מהמתנות נזכרו בפירוש ואילו נלמדו מריבוי (רש"י).

ג. עיין ספרי פיסקא קיט "אני חלקך ונחלתך" ומנה את ‎24 מתנות כהונה.

‎38. א. השוה פס' יח לדברים טו/יט-כג וציין את הסתירה בין הפסוקים.

ב. השוה פס' כא-כד לדברים יד/כב-כז וציין את הסתירה בניהם.

ג. עיין אב"ע דברים יב/יז, מהו תרוץ המכחישים המובאים בפרוש? (מדוע נקראו "מכחישים"?)

ד. מהו תרוץ האב"ע בפרק יב, והשוה לתרוץ רש"י בפרקים יד, טו,

פ ר ק יט

‎39. א. תן שמות לחלקים הבאים: א-י, יא-יג, יד-כב.

ב. מדוע מונין השטן ואומה"ע את ישראל במצוה זו לפו ספורנו ולפי רמבן? (השוה לרמבן ויקרא טז/ד)

ג. שתי דרגות טומאה נזכרות בפרקנו. מהם, מי בטמא בהם, וכיצד נטהרים מכל דרגה?

פרק כ'

‎40. א. סכם את הדעות השונות בענין חטא משה ואהרן (רש"י אבע, רמב"ם - פד' משמונה פרקים, רח - מופיע ברמבן, סכום הדעות מופיע באברבנאל).

ב. האם מקבל הרמבן את פרוש ר"ח?

ג. במה שונה באופן עקרוני דעת האברבנאל משאר המפרשים?

‎41. השוה פס' יד-כא לדברים ב/כו-כט מהי הסתירה וכיצד מיישבים אותה רש"י ואב"ע בדברים ב/כט, ורשבם דברים ב/ד (הבדל בין פרוש הרשב"ם לפרוש תלמידו).

פ ר ק כא

‎42. א. פרש: "דרך האתרים"

ב. "וישב ממנו שבי" מה הקושי הרעיוני בכך? (רמבן ד"ה "וישב ממנו שבי").

ג. כיצד פתרו קושי זה חז"ל (הובאו ברש"י ורמבן) וכיצד פתר זאת הרמבן?

‎43. א. השוה פס' א-ג לשופטים פרק א' פס יז וציין את הקושי בהשואה זו.

ב. מה בין האב"ע והרמבן בישוב סתירה זו?

ג. עיין באברבנאל, מהי תרעומתו על פרוש הרמבן?

ד. האם הכרחי להבין את הרמבן כפי שהבינו האברבנאל? הסבר.

‎44.עיין רמבן פס' יג.

א. מהו "ספר מלחמות ה'"? (מדוע אומר הרמבן כי מחבריו נקראו "מושלים"?)

ב. היכן מסתיים הציטוט של הכתוב מספר זה?

ג. לשם מה ציטט הכתוב ספר זה אצלנו?

ד. מצא מקומות נוספים בהם מוזכרים במקרא ספרים אחרים.

ה. כיצד פרש רש"י את המלה "בספר" ומה ההבדל העקרוני בינו לרמבן? (והשוה לרש"י יהושע י/יג, שמ"ב א/יא).

‎45. מה משמע מבקשת משה מסיחון ביחס למעמדה של ארץ סיחון כחלק מהארץ הקדושה והמובטחת?

מה דעת הרמבן בענין זה?

‎46. מה הנימוק הניתן בפס' כא לעצירת ישראל בגבול עמון?

במה סותר נימוק זה לדברים ב/יז-יט? כיצד מתרץ זאת רש"י אצלנו?

פ ר ק כב

‎47. "ויחר אף אלקים כי הולך הוא" (כב). מה הקושי במשפט זה, וכיצד מיישבים זאת רש"י אב"ע ורמבן. מה ההבדל בין רש"י ורמבן בהערכת התנהגותו של בלעם?

‎48. מהי מטרת פרשת האתון והמלאך לפי רש"י (כב) ורמבן (כג)?

פ ר ק י ם כג - כד

‎49.עיין ברמבן בפרושו לברכות בלעם וציין:

א. את עיקרה של כל ברכה.

ב. את ההתפתחות בין הברכות.

ג. במה נבדלת הברכה האחרונה מקודמותיה.

ד. באר את ההבדלים בתגובות בלק לאחר כל ברכה.

‎50. כיצד מתאים פס' יד בפרק כד לברכה הרביעית (רש"י)

מה בין רש"י לרמבן בפרוש הפסוק? רש"י מביא ראיה מפרק לא פס' טז. כיצד דוחה הרמבן ראיה זו בפרושו ל:כה/א ?

פ ר ק כה

‎51." והיתה לו... ברית כהנת עולם" כיצד מפרש ברכה זו רש"י וכיצד מפרשים אותה רשבם אע"ז ורמבן.

פ ר ק כו.

‎52.השוה את משפחות השבטים בפרק, לבראשית מו. ציין את ההבדלים והסבירם ע"פ רש"י ורמבן (אין צורך להתייחס למנין).

פ ר ק כז

‎53. עיין רמבן ט. מהו העקרון בהנחלת ירושה? איזה יורש לא נזכר בכתוב ומדוע?

פרקים כח-כט

‎54. א. ערוך טבלה המסכמת את הקרבנות בחול , שבת, ר"ח ומועדים (אין צורך לפרט מנחת נסכים), הפרד בין עולה לחטאת.

ב. במה שונים חול ושבת משאר הימים?

ג. במה נבדלים ר"ה וכפור מהשאר? למי שייך - לפי חלוקה זו - שמיני עצרת?

ד. במה נבדל סוכות מהאחרים? מדוע?

ה. ליוה"כ ולשבועות ישנה מערכת נוספת של קרבנות (ויקרא טז, ויקרא כג), מדוע לא נזכרו מערכות אלו אצלנו? (עיין רמבן כג/טו, ואב"ע במדבר כח/כו).

פרק ל

‎55. א. תן שם לחלקים הבאים: ג, ד-ו, ז-ט, י', יא-טז.

ב. מה ההבדל בין פס' ז-ט לפס' י-טז לפי רש"י (ז) ורשבם (יא)?

ג. עיין רמבם הל' נדרים ג/ו-ז. מה ההבדל העקרוני בין נדר ושבועה ומה הכפ"מ מכך?

ד. "התר נדרים פורחים באויר ואין להם על מה שיסמוכו" (משנה חגיגה א/ח).

הסבר משפט זה וציין את סיבת הדבר (רמבן פס' ב).

פ ר ק לא

‎56. עיין רמבן ו. במה טעו פנחס והשרים בהבנת דברי משה? השוה לשמואל א' פרק טו פס' יג, טו, יט, האם ניתן ללמוד משם מה גרם לטעות זו?

פ ר ק לב

‎57. "ויאמר משה לבני גד... ואתם תשבו פה" (ו).

א. האם טעה משה בהבנת דברי ראובן וגד? (עיין רמבן ב' ואברבנאל, ובפרושו של ר' יצחק עראמה .

ב. אלו שני תנאים קיבלו על עצמם בני ראובן וגד יתר על המתחייב? (רש"י כד)

ג. מדוע נזכר חצי שבט מנשה רק בשעת הנתינה (לג)? (רמבן).

פ ר ק לג

‎58. א. מה טעם כתיבת המסעות לפי רש"י ולפי רמבם מו"נ ג/נ? האם מסכים הרמבן לרמבם?

ב. מהי מחלוקת אב"ע ורמבן בפרוש "על פי ה'"? (פס' ב').

‎59. "והתנחלתם את הארץ בגורל... לרב תרבו נחלתו" (נד).

א. מה הסתירה בין שני משפטים אלו?

ב. עיין רש"י ורמבן בבראשית מח/ו, ובבמדבר כו/נד, מהי מחלוקתם בישוב הסתירה?

(סכום דעותיהם באברבנאל במדבר כו).

ג. מהי דעת האברבנאל?

פ ר ק לה

‎60. כיצד מתרץ רש"י את הסתירה בין פס ד' לפסי ה' וכיצד מתרץ זאת הרמבן?

‎61. א. מהם תפקידי עיר מקלט לפי פס יב ולפי פס' לב?

ב. מה ניתן ללמוד מכך לגבי אחריותו של הרוצח בשגגה?

ג. מדוע מתירה מיתת כה"ג את יציאת הרוצח? (רש"י, אבע).

פ ר ק לו

‎62. "וכל בת יורשת נחלה... לאחד ממשפחת מטה אביה תהיה לאשה" (ח').

א. במה הגבילו רבותינו (ב"ב קכ) דין זה?

ב. כיצד מנמק הרמבן הגבלה זו?