הטקס ההיסטורי של הכרזת המדינה במוזיאון תל-אביב נמשך... שלושים ושתים דקות בלבד, כלל נאום קצר אחד והשתתפו בו 350 מוזמנים.
באותו מעמד קרא דוד בן-גוריון, בתפקידו כראש מועצת העם, את מגילת העצמאות. על ניסוחה של מגילת העצמאות נכתב בין היתר: "מחברי המגילה טרחו לחשוף ולהביא את כל השורשים, שמהם צמחה המדינה ואת כל היסודות אשר עליהם היא וממוססת מבחינה רעיונית.. כל קטע במגילת העצמאות כולל בתוכו סוגיות שלמות בתולדות ישראל, שנרמזו רק ברמז קצר, אבל ברור...ניתוח מגילת העצמאות כולל בירור הקשר הנצחי בין עם ישראל לבין ארצו בכל הדורות" (בתוך המבוא לספר הוראת מגילת העצמאות בדרך הקישוט הפונקציונאלי, עמוד 4).
מיבנה מגילת העצמאות:
מגילת העצמאות נחלקת לחמישה סעיפים:
1) סעיפים: 10--1 : הנמקת זכויתינו לעצמאות;
2) סעיפים: 12--11: הכרזה על המדינה ומוסדותיה;
3) סעיפים: 14--13: עקרונות הניהול של המדינה)
4) סעיפים: 18--15: פניות אל גורמי חוץ שתים - לאומות המאוחדות, לערבים תושבי המדינה, לעמים השכנים ולעם היהודי בתפוצות;
5) סעיפים: 20-19: חתימת ההכרזה.
מטרות בלימוד הנושא:
1) רצף המאורעות ההיסטוריים של עם ישראל המוזכרים במצילה ובמה חשיבותם.
2) הקניית מושגים: עצמאות, הצהרה,
זכות - טבעית היסטורית, משפטית. חירות, שוויון, מדינה יהודית.
3) הכרת ניסוח מסמך מדיני בהשוואה למסמכים מדיניים של ארצות אחרות (לדוגמא: הצהרת העצמאות של ארצות-הברית משנת 1776).
רצוי מאוד לשלב את לימוד הנושא במסגרת שיעורי האזרחות הנלמדים בכיתה ז'. (המגילה נמצאת בספר: שיעורים באזרחות לתלמיד, הוצ' ת. ל., ע"ע 112--103).
הזמן המתאים ביותר ללימוד הנושא הוא סמןך ליום העצמאות, כשבפתיחה לנושא אפשר להיעזר בהאזנה לתקליט, או לסרט קול, הכולל את תוכן מגילת העצמאות, או בקריאת קטעים בכיתה ע"י המורה, מתוך הספר 32 דקות ראשונות מאת פנחס יורמן (הוצ' "מסדה"), או מעיתוני דפי תש"ח, שיצאו בשנת השלושים למדינה. נשאלת השאלה: האם ללמד את כל הסעיפים הנזכרים במגילה? כדאי להתרכז בלימוד הסעיפים 20--11 כי הסעיפים הראשונים כוללים מאורעות היסטוריים חשובים בעברו של עם ישראל; וניתן להניח, שהתלמידים למדו, או שמעו על מספר מאורעות מאלה שהוזכרו במגילה ולא כדאי להרהיב עליהם את הלימוד.
המורה ,יוכל להעזר בספר הוראת מגילת העצמאות בדרך הקישוט הפונקציונאלי מאת מרדכי נחשון, מרדכי פרידמן (עריכה וייעוץ דידאקטי - שלמה לוין; הוצ' ההסתדרות הציונית העולמית).
ההנחיות שבספר מסבירות ומבהירות במיוחד את הסעיפים הראשונים של המגילה, שעליהם לא הורחב הלימוד בכיתה. הפלאקאטים, הכרזות ועבודות הבנייה השונות יכולות להיעשות במסגרת עבודות בקבוצות בכיתה או בבית - וכך ייווצר בהדרגה בכיתה ויומחש לתלמידים הרצף ההיסטורי של עמנו.
העבודות על הסעיפים 20-11 יתבססו על שיחות בעל פה להבהרת הנושאים, המושגים והרעיונות העיקריים. על עבודות הכנה וסיכום המיועדות לכל התלמידים, אחרי הבהרת המושגים והנושאים בסעיפים אלה אפשר להכין מרכזי למידה על פי ההצעות, שאביא להלן.
הנושא: הצהרה והכרזה
1) היעזר במילון והסבר את המושגים:
א) הצהרה
ב) הכרזה.
2) אילו הצהרות אתה מכיר? כתוב בקצרה את תוכנן.
3) מדוק לדעתך, יש צורך במתן הצהרה או הכרזה?
4) היעזר במילון, העתק למחברתך את ההגדרות למלה "עצמאות".
5) כששאל דוד בן-גוריון, לאחר הכרזת המדינה: "מה נשמע בתל-אביב?", השיבו לו: "תל-אביב צהלה ושמחה". השיב ואמר: "בי אין צהלה, רק חרדה עמוקה כמו ביום ה29-בנובמבר 1947, כאשר הייתי אבל בין שמחים".
א) מדוע היה בן-גוריון עצוב?
ב) מה קרה לאחר ה29- בנובמבר 1947?
6) ברר אצל הוריך, או משפחתך, או שכניך, היכן היו ביום הכרזת המדינה, ה' באייר תש"ח? כיצד נודע להם הדבר? כיצד חגגו?
הנושא: זכויותינו להקמת המדינה (סעיפים: 10--1)
1) עיין במגילת העצמאות, סעיפים 10--1, וענה: מהם המאורעות ההיסטוריים שהתרחשו בעם ישראל והמוזכרים במגילה? כתוב את המאורעות לפי סדר התרחשותם.
2) מדוע, לדעתך, הוזכרו דווקא מאורעות אלה?
3) היעזר במילון והעתק למחברתך את ההגדרה המתאימה למלה "זכות".
א שים לב להגדרות הבאות:
זכות היסטורית מתבססת על מצב, שהיה קיים בעבר.
זכות משפטית מתבססת על החלטות של בית משפט, בית נבחרים, או של ארגון בינלאומי המוכר ע"י עמים.
זכות טבעית מתבססת על העובדה, שהיא מנת תלקם של רוב האנשים והחברות האנושיות, וזכות זו נראית 'בעינם כחיונית לקיומם.
השלם את הטבלה שלפניך, כתוב את מספר
הסעיף המופיע במגילת העצמאות, מתחת לכותרת המתאימה :
זכות היסטורית זכות משפטית זכות טבעית 5) מדוע, אם כן, מגיע לעם ישראל להיות עם עצמאי?
6) מצא (בין הסעיפים 10--1) את ההוכחה המתאימה ביותר והעתיקה למחברתך.
הנושא: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית"
מתוך חוק השבות, תש"י - 1950
"1) כל יהודי זכאי לעלות ארצה.
2) א) העליה תהיה לפי אשרת עולה.
ב) האשרה תינתן לכל יהודי, שהביע את רצונו להשתקע בישראל, חוץ אם נוכח שר הפנים, שהמבקש שעל נגד העם היהודי, או עלול לסכן את בריאות הציבור, או ביטחון המדינה.
3) יהודי שבא לישראל, ולאחר בואו הביע את רצונו להשתקע בה, רשאי בעודו בישראל לקבל תעודת עולה".
ענה על השאלות הבאות
1) מה פירוש המלה "שבות"? אלו מלים דומות מזכירה לך מלה זו?
2) "מדינת ישראל קמה לא רק בשביל עם ישראל, אלא בשביל העם היהודי".
א) למה הכוונה במלים "עם ישראל"?
ב) למה הכוונה במלים "העם היהודי"?
ג) מה הקשר בין משפט זה ובין חוק השבות?
הנושא: עלייה יהודית
1) א) השלם את הפרטים שלהלן:
ב) חלק את תשובתך לשני חלקים: עלייה יהודית לארץ לאחר קום המדינה (בשנים 1951-1948), עלייה לארץ בימינו.
1) מי הם העולים? מהיכן עלו/עולים?
2) הגורמים לעלייה.
3) האם נאבקו/נאבקים על עלייתם וכיצד?
4) איך עלו/עולים?
5) כיצד קיבלו/מקבלים אותם בישראל?
2) ברר אצל הוריך, משפחתיך, קרוביך, או שכניך - מהיכן עלו לארץ? ימיהם הראשונים בארץ, קליטתם וכו'.
הנושא: קיבוץ גלויות
קרא את הקטע שלפניך: "קיבוץ גלויות שבימינו" מאת דוד בן-גוריון (הקטע נמצא במקראות ישראל חדשות לכיתה ו' מאת נתן פרסקי עמ' 362).
1) הסבר: מה פירוש "קיבוץ גלויות"?
2) במה שונה קיבוץ גלויות שבימינו מבעבר?
3) במה שונה קיבוץ הגלויות במימדיו לאחר קום המדינה מדרך עלייתם של היהודים לארץ בכל הדורות? (לפני קום המדינה).
4) מה הקשר בין קיבוץ גלויות והקמת מדינת ישראל?
5) האם הסתיים קיבוץ הגלויות? הסבר תשובתך.
6) כיצד היית מציע לקלוט עולים בארץ?
הנושא: "מדינת ישראל תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה"
1) כיצד מנסה מדינת ישראל לשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה? - ענה לפי הסעיפים הבאים:
א) זכויות שוות ללמוד - חוק חינוך חובה.
ב) מתן עבודה -
ג) בחירות לכנסת -
ד) מתן שירותים והטבות לנזקקים -
ה) הקמת מפעלים, בתי חרושת -
ו) קידום התרבות והמדע -
ו) "לטובת כל תושביה" - מה פירוש?
הנושא: "מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות לכל אזרחיה ותשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות"
1) מי הם אזרחיה של מדינת ישראל (חוץ מהיהודים)?
2) מהם המקומות הקדושים של המיעוטים בישראל, וכיצד שומרת ישראל על המקומות הקדושים שלהם?
3) כיצד משתלבים המיעוטים בישראל בחיי המדינה?
4) ציין מספר כפרים, או אתרים השייכים למיעוטים בישראל.
הנושא: מדינת ישראל תהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות"
1) קרא בעיון רב את מגילת האומות המאוחדות והשווה אותה עם מגילת העצמאות לפי הסעיפים הבאים:
א) המיבנה: מצא את המלה המופיעה בשתי המגילות.
ב) מתן שוויון לכל האזרחים.
ג) אם מצאת סעיפים נוספים שווים בין שתי המגילות, כתוב אותם. ("מגילת האומות המאוחדות" בתוך ספרה של עו"ד שולמית אלוני אזרח ומדינתו, ע"ע 40-35).
הנושא: "אנו קוראים!"
1) השלם את הטבלה שלפניך, כתוב את מספר הסעיף המופיע במגילת העצמאות מתחת לכותרת המתאימה:
קריאות
לאום: לערבים בישראל: למדינות השונות: לעם היהודי בתפוצות:
2) מדוע, לדעתך, חשוב למדינת ישראל להתקבל למשפחת העמים?
3) כיצד הגיבו הערבים, תושבי מדינת ישראל, על קריאתנו לשלום?
4) "מדינת ישראל מוכנה לתרום את חלקה
במאמץ משותף לקידמת המזרח התיכון כולו". במה, לדעתך, יכולה מדינת ישראל לתרום את חלקה לקידמת המזרח התיכון?
5) מהי הקריאה לכל העם היהודי בתפוצות ומדוע?
הנושא: דת ישראל במגילת העצמאות
1) קרא בעיון את מגילת העצמאות והעתק למחברתך את המלים המתארות, או הרומזות על דת ישראל.
2) מהו הקשר בין עם ישראל ודת ישראל?
הנושא: השוואה בין מגילת העצמאות ובין הכרזת העצמאות של ארצות-הברית קרא בעיון את מגילת העצמאות ואת הכרזת העצמאות של ארצות-הברית והשווה ביניהן, לפי הסעיפים שלהלן:
א) ההסברים שמביאות כל אחת מהארצות להכרזת עצמאותם.
ב) כיצד תנהג כל אחת מהארצות, כשתהיה עצמאית?
ג) העתק למחברתך את המשפט האחרון מכל הכרזה - מה המשותף מבחינת הניסוח בין שתי ההכרזות?
("הכרזת העצמאות של ארצות-הברית" בתוך הספר דברי הימים - הזמן החדש, חלק א', מאת זיו ואטינגר, ע"ע 119--117).
לסיכום
כתוב חיבור "האזנתי להכרזת העצמאות" - התייחס בחיבורך להרגשותיך, מחשבותיך. או חיבור "הייתי נוכח באולם בשעת ההכרזה".
ביבליוגרפיה: שיעורים באזרחות - מדריך למורה, ת.ל. "מעלות" - הוצאת ספרים, ע"ע 63--59.
בתוך: החינוך, אדר א' תשמ"א, עמ' 114-117.