תכנית ייחודית במכללת הרצוג מעניקה תואר ראשון בחינוך מיוחד ותעודת הוראה באזרחות ומכשירה את הכוחות המקצועיים שנמצאים יום-יום בקו הראשון של הפנימיות והמסגרות הטיפוליות
במערכת החינוך החוץ-ביתי, בה מתחנכים ילדים ובני נוער הזקוקים לליווי מקצועי, רגשי ועמוק, נולד צורך ברור: להעניק למדריכים שעובדים בשטח מדי יום, הכשרה אקדמית שתתכתב עם המציאות שהם פוגשים. מתוך המענה הזה קמה "תכנית מפתח" מסלול לימודים לתואר ראשון במכללת הרצוג, שנבנה בשיתוף רשת "דעת" ועמותת "הרי ירושלים".
במקום עוד תואר כללי, מדובר בהכשרה ממוקדת ופורצת דרך למדריכי פנימיות ונוער בסיכון, עם התמחות בחינוך חוץ-ביתי, הוסטלים ומסגרות טיפוליות. התכנית משלבת תואר ראשון בחינוך מיוחד יחד עם תעודת הוראה באזרחות, ומעניקה לבוגרים סל כלים רחב, מקצועי וחברתי כאחד.
כשאקדמיה פוגשת את השטח
כבר השנה הצטרפו לתכנית 24 סטודנטים. כולם אנשי שטח ותיקים בפנימיות, הוסטלים או מסגרות טיפוליות. את התכנית מוביל ירון גנאור, ראש המסלול והרכז האקדמי, לצד דני לוריא, רכז הלימודים בשטח.
גנאור מסביר את ההיגיון שמאחורי תעודת ההוראה באזרחות:
"העבודה עם נוער בסיכון נוגעת עמוק בשאלות חברתיות. לקחת ילד מהבית ולהעביר אותו למסגרת חוץ-ביתית זו סוגיה אזרחית, מוסרית וחברתית מהמעלה הראשונה. מי אחראי עליו? איך מצמיחים אותו להיות בוגר מתפקד ולא נטל על החברה? זה מתחבר לאזרחות באופן טבעי."
לוריא מתאר את הלימודים כתהליך שמעצים את אנשי המקצוע:
"כל התכנים מותאמים לעבודה עם הנוער. אנחנו רוצים לשדרג את כוח האדם שבשטח. להיות מדריך פנימייה זו שליחות וצריך ללמוד אותה, להעמיק, לקבל כלים ולהבין את עולמם של הילדים. מעל הכול ללמוד יחד עם אנשים שחיים את אותו עולם, זו הפריה הדדית שאין לה תחליף."
אחד מהסטודנטים, יוסי, שמלווה כבר שנתיים את בני הנוער בגבעות מטעם מועצת בנימין, מספר:
"את הנפש שלהם אני מכיר, אבל כשאתה לומד את המקצוע בצורה מסודרת אתה צומח. קיבלתי כלים למשמעת, גבולות, סמכות ואמון. אלה היסודות בעבודה עם הנוער היום."
בסופו של דבר, גנאור מדגיש כי הלימודים הם גם מסע אישי של הסטודנט:
"מי שעובד עם נוער בסיכון עובר תהליך עם עצמו. לכן חשוב שגם המדריך יקבל ליווי טיפולי במסגרת עבודתו. בוגרי התכנית יוצאים אחרים. מחוזקים יותר, מדויקים יותר, ובעיקר מאמינים ביכולת שלהם להיות סוכני שינוי אמיתיים".