לימודי ניתוח התנהגות יישומי (ABA)

תוכנית הכשרה דו־שנתית בניתוח התנהגות יישומי (ABA)

בראשות: ד"ר נתלי רולידר אגילה, BCBA-D , הגב' הילה שפיצר, BCaBA

הכשרת מנתחי התנהגות מובילים ומקצועיים העומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר המקובלים בעולם.

למידה היברידית – שיעורים סינכרוניים בזום ומפגשים פרונטליים (שני המפגשים הראשונים יתקיימו פרונטלית, יתר השיעורים יהיו ברובם מקוונים, ביחס של 1:3).

תחום ניתוח ההתנהגות בישראל נמצא תחת הסדרה כמקצוע פארא־רפואי. בוגרי התוכנית יוכשרו על פי התקן שייקבע בתהליך ההסדרה ויוכלו להגיש מועמדות לקבלת הסמכה בישראל.

התוכנית מקנה תעודת גמר מטעם המכללה המוכרת על ידי משרד החינוך (לעומדים בכל דרישות התוכנית בהצלחה).

נתלי רולידר
ד"ר נתלי רולידר אגילה
הילה שפיצר
הגב' הילה שפיצר

תוכנית הלימודים כוללת התנסות קלינית בשלושה תחומי מיקוד:*

  • ניתוח וטיפול בילדים על הרצף האוטיסטי הקניית ידע מקיף על אודות הלקויות האורגניות; לימוד שיטות אבחון מתקדמות ועדכניות לאיתור מוקדם של הלקות, שיטות להקניית שפה; התמודדות יעילה עם קשיים התנהגותיים ורגשיים האופייניים לילדים הלוקים באוטיזם ובקשיים אורגניים מורכבים; אסטרטגיות לשילוב ילדים בסביבות חינוך רגילות; שיטות להנחיית צוותי חינוך והורים ליישום המלצות טיפוליות.
  • לקויות למידה ומערכת החינוך הרגילה הכשרה לבניית תוכניות התערבות לקידום ילדים ומבוגרים המאובחנים בלקויות למידה בשילוב עקרונות וכלים יישומיים של ניתוח התנהגות והוראה מותאמת; הכשרת הסטודנטים להבנה, ניתוח ויכולת התערבות יעילה בפתרון בעיות התנהגות ותפקוד של ילדים ומתבגרים הייחודיות לסביבה החינוכית, באמצעות הדרכה וייעוץ לצוותי החינוך והורי התלמידים; למידת כלים לניהול וניווט של כיתה (או גן) בגישת ניתוח התנהגות יישומי; הנחיית צוות חינוכי לטיפול בילדים בעלי קשיי התנהגות מורכבים, על רקע הפרעות קשב וריכוז; תוכניות התערבות מערכתיות לטיפול בתופעות של הצקה, בריונות ואלימות בסביבות חינוכיות.
  • קשיים התנהגותיים בהתפתחות תקינה – הקניית ידע מעמיק וייחודי בטיפול בקשיי התנהגות ותפקוד של ילדים בעלי התפתחות תקינה; אסטרטגיות חדשניות להתערבות יעילה וטיפול בקשיי התנהגות אופייניים של ילדים בסביבה הביתית; רכישת כלים מעשיים וידע קליני בתכנון ויישום תוכניות טיפול התנהגותיות המבוססות על עקרונות ניתוח ההתנהגות (להורים לילדים בעלי התפתחות תקינה המציגים קשיי התנהגות שונים בסביבה המשפחתית); לימוד דרכי אבחון ואיסוף הנתונים, זיהוי הגורמים האחראים לרמת ההתנהגות הנתונה, בניית תוכניות התערבות מותאמות, הצגת המלצות טיפוליות להורים וליווי המשפחות ביישום התוכנית.

* ייפתח בהתאם להרשמה.

פנו אלינו לקבלת מידע על לימודים והרשמה

פרטי תוכנית הלימודים 

שנה א – עקרונות יסוד בניתוח התנהגות, שיטות תצפית מדידה ומחקר בניתוח התנהגות, שיטות אבחון והערכה פונקציונלית, קריאה מדעית, מיקוד קליני (אוטיזם, לקויות למידה ומערכת החינוך הרגילה, קשיים התנהגותיים בהתפתחות תקינה).

שנה ב – מיקוד קליני (אוטיזם, לקויות למידה ומערכת החינוך הרגילה, קשיים התנהגותיים בהתפתחות תקינה), אתיקה והתנהלות מקצועית, הדרכה וניהול צוות ופרקטיקום.

*פרקטיקום – התנסות קלינית בשטח בהיקף של 500 שעות בליווי מנתחי התנהגות מנוסים ובהנחיה שבועית של צוות התוכנית. תוכנית הלימודים עומדת בדרישות Task list 5 של הלשכה הבין־לאומית לניתוח התנהגות.
– אנו מתחייבים לסייע למציאת פרקטיקום בסמוך למקום המגורים.

קורסים מרכזיים מתוך תוכנית הלימודים:

  • עקרונות יסוד בניתוח התנהגות
  • שיטות תצפית, מדידה ומחקר בניתוח התנהגות
  • שיטות אבחון והערכה פונקציונלית
  • אתיקה והתנהלות מקצועית
  • הדרכה, תמיכה וניהול של התערבות טיפולית בניתוח התנהגות

מבנה הלימודים:

הלימודים יתקיימו בימי שלישי בשעות אחר הצוהריים 15:00-21:00. לעיתים הלימודים בזום- בתיאום מראש יהיו עד 21:30

שני המפגשים הראשונים יתקיימו פרונטלית בקמפוס 'היכל שלמה' בירושלים. יתר השיעורים יהיו ברובם מקוונים ביחס של 1:3.

היקף התוכנית:

שנה א – 200 שעות
שנה ב – 165 שעות + 500 שעות פרקטיקום ושעות הדרכה.

משך הלימודים: תוכנית דו־שנתית (4 סמסטרים), כ־365 שעות אקדמיות.

קהל היעד:

אנשי חינוך והוראה, אנשי טיפול, בעלי מקצוע פארא־רפואיים, אנשי ניהול, אקדמאים המעוניינים בהסבה ובהשתלבות במקצוע מתפתח בסביבה חינוכית מגוונת.

התכנית מתאימה גם לסטודנטים בשנת הלימודים האחרונה במקביל ללימודי התואר הראשון.

גמולי השתלמות:

  • עד 60 שעות גמול הוראה בכל אחת משנות הלימודים, בכפוף לתנאי משרד החינוך. (מותנה במספר המורים בתוכנית)
  • מוכר לשנת שבתון

על הצוות המוביל:

  • ד"ר נתלי רולידר אגילה – מנתחת התנהגות מוסמכת מטעם ארגון המוסמכים העולמי (BACB), בעלת ניסיון קליני ומחקרי ומהמובילות בתחום בישראל ובעלת תואר דוקטור בפסיכולוגיה עם התמחות בניתוח התנהגות. ד"ר רולידר אגילה התמחתה באבחון ובטיפול בילדים ובמתבגרים עם קשיי תפקוד והתנהגות מורכבים במכון קנדי קריגר בבולטימור, מרילנד, ומאז צברה ניסיון קליני עשיר בטיפול בהפרעות התנהגות מורכבות ובהנחיית והדרכת הורים וצוותים.
  • הילה שפיצר – בוגרת תואר ראשון בהצטיינות בניהול וכלכלה מטעם האוניברסיטה הפתוחה ותואר שני בלימודי עבודה באוניברסיטת תל אביב. מנתחת התנהגות מוסמכת מטעם ארגון המוסמכים העולמי (BCaBA) מומחית בלקויות למידה, הוראה מותאמת ואסטרטגיות למידה מטעם מכללת ספיר. בעלת ניסיון בהדרכות הורים, בטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי ובשילוב ניתוח התנהגות והוראה מותאמת.

סגל התוכנית כולל צוות מובחר ומקצועי של מנתחי התנהגות מוסמכים מטעם ארגון המוסמכים  האמריקאי וכן מרצים אורחים מובילים בתחומם.

תאריך פתיחת הלימודים: יום שלישי, ל' תשרי תשפ"ג 25.10.22

ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ג נסגרה.

תנאי קבלה

  • תואר ראשון ומעלה בממוצע 80
  • יכולת קריאה בעברית ובאנגלית ברמה אקדמית
  • ראיון קבלה

תהליך ההרשמה

  1. תשלום דמי רישום בסך 250 ₪ 
  2. תעודות ומסמכים (קורות חיים, גיליונות ציונים, 2 המלצות אקדמיות או תעסוקתיות)
  3. ראיון קבלה
  4. מבדק באנגלית בסיסית

שכר לימוד

שנה א –  10,250 ₪ + 250 ₪ דמי הרשמה (100 ₪ ברישום מקוון)

שנה ב – 10,250 ₪

  • עד 10 תשלומים בכל שנת לימודים
  • במקרה של ביטול הרשמה לא יוחזרו דמי הרישום, כפי שמפורט בתקנון ההרשמה באתר

מבנה הלימודים:

הלימודים יתקיימו בימי שלישי בשעות אחר הצוהריים 15:00-21:00.
לעיתים הלימודים בזום- בתיאום מראש יהיו עד 21:30

שני המפגשים הראשונים יתקיימו פרונטלית בקמפוס 'היכל שלמה' בירושלים. יתר השיעורים יהיו ברובם מקוונים ביחס של 1:3.

היקף התוכנית:
שנה א – 200 שעות
שנה ב – 165 שעות + 500 שעות פרקטיקום ושעות הדרכה.

משך הלימודים: תוכנית דו־שנתית (4 סמסטרים), כ־365 שעות אקדמיות.

התנסות מעשית מודרכת בשדה (פרקטיקום*): 500 שעות (בסמוך למקום מגורי הסטודנט).

*הפרקטיקום (התנסות מעשית בשדה) יתקיים ביום נפרד, בדרך כלל בשעות הבוקר (8:00– 15:00).