קורסים מקוונים
 +  מתבגרים ומבוגרים עם הפרעות בספקטרום האוטיסטי | 9002500 | דר אלון רעיה | סמסטר א
+  אחת שאלתי: תורה, אקדמיה וחינוך- גישות ואתגרים | 202200 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר ב
+  מודלים חדשניים לשילוב תלמידים עם לקויות תקשורת ולקויות למידה | 9000700 | קינד עומר | סמסטר ב
+  מסע ההורות לילדים עם הפרעות למידה ולקויות מורכבות | 9004200 | דר אלון רעיה | סמסטר ב
+  מסע ההורות לילדים עם הפרעות למידה ולקויות מורכבות | 9004201 | | סמסטר ב
מסלול לימודים חינוך מיוחד
קורסים ביום ב
 +  טכניקות התערבות בפסיכולוגיה ויישומן בחינוך המיוחד | 9000901 | דר כהאן שמעון | סמסטר א | 09:00 - 10:20
פסיכולוגיה וחינוך הם מקצועות המקיימים דיאלוג המבוסס על ידע מחקרי שהצטבר לאורך השנים כל אחד בתחומו. הזרמים השונים בפסיכולוגיה הניבו לא מעט שיטות התערבות שנגזרו מתוך הבסיס התאורטי עליהם הם נשענים. במסגרת קורס זה נדון בטכניקות ההתערבות השונות שצמחו מתוך הזרמים השונים בפסיכולוגיה ונבחן את האפשרויות להשתמש בחלק מהטכניקות הללו במסגרת הכיתה. הזרם הדינמי, הזרם ההתנהגותי-קוגניטיבי והזרם האקזיסטנציאליסטי-הומניסטי הרימו כל אחד את תרומתו לשיפור תפקודו של הפרט. מטרת קורס זה היא לאפשר למורה היכרות בסיסית עם מושגים שצמחו מהתיאוריות השונות כדוגמת שיקוף, אמפתיה, שינוי חשיבה, יצירת משמעות, פסיכולוגיה חיובית ועוד תוך בחינת התאמתם לצורכי המורה במסגרת עבודתו עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ובכלל זה בעלי לקויות בתקשורת.
+  הפרעות קשב וריכוז כמרכיב קומורבידי ללקויות למידה | 9003001 | דר בר דוד אוהד | סמסטר א | 09:00 - 10:20
+  סטטיסטיקה בחינוך המיוחד | 9000100 | דר חסידה יהודית | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
+  מוח, קוגניציה ולקויות למידה | 9001000 | דר בר דוד אוהד | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
+  סדנת פרקטיקום - מלווה עבודה מעשית בתחום לקויות למידה | 9001800 | דר גבעון שרה | שנתי | 09:00 - 10:20
+  סדנת פרקטיקום - מלווה עבודה מעשית בתחום לקויות מורכבות | 9002201 | דר אלון רעיה | שנתי | 09:00 - 10:20
+  יישום מתקדם בשיטות מחקר איכותיות בחינוך המיוחד | 9000001 | דר פריד דינה | סמסטר א | 10:35 - 11:55
+  חידושים בהתאמת דרכי הערכה מסורתיות לתלמידים עם לקויות למידה | 9000600 | דר הלוי גיא | סמסטר א | 10:35 - 11:55
+  פסיכולוגיה חיובית ויישומה בחינוך המיוחד | 9003500 | דר כהאן שמעון | סמסטר א | 10:35 - 11:55
פסיכולוגיה חיובית מפנה את עיקר המשאבים לפיתוחחוזקותיו של האדם ופחות בתיקון הלקויות. בניגוד לתפיסה הקלאסית בפסיכולוגיה בההושם דגש על הבנת הגורמים שתרמו להתפתחותה של הפסיכופתולוגיה, הפסיכולוגיה החיוביתשמה לה למטרה לזהות ולטפח את כישוריו של האדם וליצור סביבה תומכת שתאפשר לו צמיחהובניית חוסן נפשי. תרומה מרכזית של הפסיכולוגיה החיובית היא בהצגת נתונים המבוססיםעל מחקרים אמפיריים שעוסקים באושר ובדרכים להעצימו. במסגרת קורס זה נדון במושגים מתוךהפסיכולוגיה החיובית ובין היתר נבחן כיצד ניתן לזהות את חוזקותיו של תלמיד מהחינוךהמיוחד מתוך מטרה לקדם את תפקודו במסגרת הכיתה ואף מחוצה לה. בנוסף נדון במושגיםועקרונות של הפסיכולוגיה החיובית כגון, צמיחה פוסט טראומטית, זרימה (Flow) ועוד.
+  היבטים אתיים וחוקיים בעבודה עם תלמידים בחינוך המיוחד | 9000300 | דר בלאו רבקה | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
במהלך הקורס נלמד מהי אתיקה,ומהי אתיקה מקצועית. נלמד להבחין בין חוק אתיקה ומוסר ולכוון להתנהגות הראויה.נכיר את חוק חובת דיווח ונרחיב בדילמות האתיות הנלוות אליו. נלמד דרכי כים לזיהויופתרון דילמות אתיות, ונתנסה בתקשורת פתוחה ומקרבת כדרך לפתרון דילמות. נבין כי פתרוןלשל דילמה הוא תמיד חלקי, כמו גם העולם הסובב אותנו.
+  מאפיינים טיפוליים ושילוב אומנויות בעבודה עם הפרעות קשב ולקויות למידה | 9001200 | דר פריד דינה | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
+  יישום מתקדם בשיטות מחקר איכותיות בחינוך המיוחד | 9000000 | דר גוטפריד טלי | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  הפרעות קשב וריכוז כמרכיב קומורבידי ללקויות למידה | 9003000 | דר בר דוד אוהד | סמסטר א | 12:10 - 13:30
הפרעת קשב והפרעת למידה ספציפית הן ההפרעות השכיחות ביותר במערכת החינוך. אחוז גדול מאד מהתלמידים במערכת החינוך, מתמודד עם שתי הפרעות אלו במקביל. התמודדות זו מהווה אתגר כפול ומשולש – לתלמיד, למוריו ולהוריו, ומדגישה את החשיבות בהכרת הפרעת הקשב, הבסיס המדעי להבנת הקושי ומקורותיו, דרכי אבחון ודרכי טיפול אפשריות.
+  לקויות למידה במתמטיקה- שם זמני | 9002300 | טרם נקבע . | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  מוח, קוגניציה ולקויות למידה | 9001001 | דר בר דוד אוהד | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  נוער במצבי סיכון ונשירה: יישומים לחינוך המיוחד | 9003300 | פרופ רומי שלמה | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים,בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתייםועברייניים. בחלק השני של הקורס ידונו יישומיםלחינוך המיוחד בדרכי הכשרת מורים ועובדיםייעודיים, מניעה, חינוך וטיפול וכן שיקום של נערים ונערות אלו בתחום החינוך הפורמליוהחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם.
+  שילוב מוזיקה בהוראת ילדים לקויי תקשורת | 9003900 | דר גוטפריד טלי | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  סטטיסטיקה בחינוך המיוחד | 9000101 | דר חסידה יהודית | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  קשיים התפתחותיים של ילדים עם לקויות למידה: השלכות על התנהגותם | 9000500 | דר וקסמן מישל | סמסטר א | 14:20 - 15:40
הקורס יעסוק בהבנת מגוון ליקויים התפתחותיים והשלכותיהם על ההתנהגותהחברתית במסגרת בית הספר ובמסגרת החיים המשפחתיים, הבנת דרכי טיפול והתמודדות עםהתנהגות שהיא תוצאה מליקויים התפתחותיים במסגרת בית הספר.
+  סדנה מלווה לכתיבת עבודת הגמר ב - חינוך מיוחד | 9003200 | דר אלימלך ורד | סמסטר א | 14:20 - 15:40
מטרת הסדנא היא ללוות את הסטודנט בכל שלבי כתיבת עבודתהגמר, במהלכה נכיר את חלקי המאמר המדעי ואת סוגי המחקר השונים . נבחר נושאלעבודה, נלמד כיצד עורכים סקירת ספרותבנושא הרחב תוך הגדרת נושא המחקר, השערות והחלטה על שיטת המחקר. נלווה את תהליך איסוףהנתונים, ניתוחם כתיבת הדיון והתקציר. לאורך הסדנא נעמיק ונחדד את הכתיבה.
+  סדנה מלווה לכתיבת עבודת הגמר ב - חינוך מיוחד | 9003201 | דר גוטפריד טלי | סמסטר א | 14:20 - 15:40
המחקר אותו תבצענה הוא מחקר פעולה . זהו מחקר הצומחמתוך העשייה, ומניב עשיה, מחקר מעגלי.
השתתפות במחקר שכזה היא הזמנה ליצירת שינויוללמידה. החוקרים במחקר זה הם אנשי המקצוע, אנשי המעשה.
תחילתו של המחקר בזיהוי של תחום בעבודה שמאתגראתכן , שאתן חשות בו אי נוחות, אי הבנה צורך בשינוי. אחרי הגדרת התחום, תנסחו אתשאלת המחקר, בהמשך תפנו אל ספרות המקצועית, מה נחקר ונכתב בנושא. מתוך הבנות אלהתעלו רעיונות לפתרון הקושי ובהמשך תכתבו תוכנית התערבות אותה תובילו ותתעדו. כלהמהלך ילווה בתהליכי משוב, של עמיתות ושלכן כלפי עצמכן.
ההתערבות תקדם אתכן למקום חדש, לתובנה ואולילשאלה נוספת. זו חוליה בשרשרת של למידה הנובעת מרצון לתיקון, כרוכה בהתמודדות עם אי נחת תוך תיעוד של פעולה, חקירהורפלקציה.
הצורך לתעד את הדברים ולהעלות אותם על הכתב כדווחמדעי , יקנה למחקר תוקף ומהימנות. ויאפשר פרסומו לטובת אנשי חינוך נוספים.
בסיומו של תהליך תדענה שהתפתחתן בתחום המקצועיוהאישי כאחד.
נושאיהקורס:
+  סדנה מלווה לכתיבת עבודת הגמר ב - חינוך מיוחד | 9003202 | דר וסרמן אגוזה | סמסטר א | 14:20 - 15:40
+  עבודה מיטבית בצוות רב-מקצועי, וייעול ההוראה השיתופית (Co-teaching) | 9000400 | דר פריד דינה | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
~
+  סמינריון שיטות מתקדמות להוראת התלמיד עם לקויות למידה | 9000800 | דר קטן פסיה | שנתי | 16:00 - 17:20
+  סמינריון היבטים שיקומיים בהתמודדות משפחתו של הילד עם לקויות מורכבות | 9002001 | פרופ נורית | שנתי | 16:00 - 17:20
להלן תיאור הקורס:
~בסמינריון זה נלמד כיצד לחקור בשיטת המחקר האיכותני בתחומי החנומ. נעמיק בידע אודות הלקויות המורכבות (מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים, התנהגותיים ותקשורתיים), ונחקור את התמודדות הילד והסביבה המשפחתית והבית-ספרית עם הלקות. נלמד לתכנן מהלך מחקר עפי שלבים: החל משלב בחירת .הנושא, שאלת המחקר, איסוף החומר, העברת ראיונות למשתתפים וניתוח ממצאים. בסיום הקורס כל סטודנט יגיש עבודה סמינריונית שחקר וכתב בעצמו ויציג פוסטר בהלימה לרקע התיאורטי ולממצאי המחקר.
~