שלוחה תואר שני
קורסים מקוונים
 +  מסע ההורות לילדים עם הפרעות למידה ולקויות מורכבות | 9004200 | דר אלון רעיה | סמסטר א
+  מתבגרים ומבוגרים עם הפרעות בספקטרום האוטיסטי | 9002500 | דר אלון רעיה | סמסטר א
+  אחת שאלתי: תורה, אקדמיה וחינוך- גישות ואתגרים | 202200 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר ב
מסלול לימודים חינוך מיוחד
קורסים ביום ב
 +  טכניקות התערבות בפסיכולוגיה ויישומן בחינוך המיוחד | 9000901 | דר כהאן שמעון | סמסטר א | 09:00 - 10:20
+  הפרעת קשב כמרכיב נלווה להפרעת למידה ספציפית | 9003001 | דר בר דוד אוהד | סמסטר א | 09:00 - 10:20
הפרעת קשב והפרעת למידה ספציפית הן ההפרעות השכיחות ביותר במערכת החינוך. אחוז גדול מאד מהתלמידים במערכת החינוך, מתמודד עם שתי הפרעות אלו במקביל. התמודדות זו מהווה אתגר כפול ומשולש – לתלמיד, למוריו ולהוריו, ומדגישה את החשיבות בהכרת הפרעת הקשב, הבסיס המדעי להבנת הקושי ומקורותיו, דרכי אבחון ודרכי טיפול אפשריות.
+  שילוב מוזיקה בהוראת ילדים לקויי תקשורת | 9003900 | דר גוטפריד טלי | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
+  סדנת פרקטיקום - מלווה עבודה מעשית בתחום לקויות למידה | 9001800 | דר גבעון שרה | שנתי | 09:00 - 10:20
+  סדנת פרקטיקום - מלווה עבודה מעשית בתחום לקויות מורכבות | 9002201 | דר אלון רעיה | שנתי | 09:00 - 10:20
~
~מטרת הקורס להוות מקום בו הסטודנט מוזמן להביא דוגמאות מהשטח בכלהקשור להכשרתו בחינוך המיוחד. התלמיד מקבל משוב ומענה מהמנחה ומיתר עמיתיוהמשתתפים בו. מטרת המפגשים לסייע לסטודנטלזהות את חוזקותיו ובעזרתן לפעול בצורה יעילה יותרבמסגרת הכיתה. הנחת העבודה היא שסטודנט שיהיה מודע לכישוריו, ער לנקודות החוזקשלתלמידיו ויאפשר להם להביא לידי ביטוי את כישוריהם הלימודיים והחברתיים במסגרתהפעילויות השונות בבית הספר. הסדנאות בקורס יאפשר מתן לכלים לעבודת צוותשיתופית עם סייעת, ושיפור תפקוד של מורה בחינוך המיוחד בתוך צוות רב-מקצועי, מתןדרכים להתמודדות עם מצבים הייחודיים לחינוך המיוחד, מטרה זו מבוססת על ההנחהכי הסיכוי לסייע לתלמידים עם לקויות למידה בתחומים השונים יגבר ככלשמערכת הקשרים בין אנשי הצוות תהיה טובה יותר והאינטראקציה בין אנשי הצוותלבין ההורים תהיה חיובית.
~
+  יישום מתקדם בשיטות מחקר איכותיות בחינוך המיוחד | 9000001 | דר גוטפריד טלי | סמסטר א | 10:35 - 11:55
+  מוח, קוגניציה והפרעת למידה ספציפית | 9001000 | דר בר דוד אוהד | סמסטר א | 10:35 - 11:55
+  פסיכולוגיה חיובית ויישומה בחינוך המיוחד | 9003500 | דר פלמור הספל שושי | סמסטר א | 10:35 - 11:55
פסיכולוגיה חיובית מפנה את עיקר המשאבים לפיתוח חוזקותיו של האדם ופחות בתיקון הלקויות. בניגוד לתפיסה הקלאסית בפסיכולוגיה בה הושם דגש על הבנת הגורמים שתרמו להתפתחותה של הפסיכופתולוגיה, הפסיכולוגיה החיובית שמה לה למטרה לזהות ולטפח את כישוריו של האדם וליצור סביבה תומכת שתאפשר לו צמיחה ובניית חוסן נפשי. תרומה מרכזית של הפסיכולוגיה החיובית היא בהצגת נתונים המבוססים על מחקרים אמפיריים שעוסקים באושר ובדרכים להעצימו. במסגרת קורס זה נדון במושגים מתוך הפסיכולוגיה החיובית ובין היתר נבחן כיצד ניתן לזהות את חוזקותיו של תלמיד מהחינוך המיוחד מתוך מטרה לקדם את תפקודו במסגרת הכיתה ואף מחוצה לה. בנוסף נדון במושגים ועקרונות של הפסיכולוגיה החיובית כגון, צמיחה פוסט טראומטית, זרימה (Flow) ועוד.
+  הפרעת קשב כמרכיב נלווה להפרעת למידה ספציפית | 9003000 | דר בר דוד אוהד | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
הפרעת קשב והפרעת למידה ספציפית הן ההפרעות השכיחות ביותר במערכת החינוך. אחוז גדול מאד מהתלמידים במערכת החינוך, מתמודד עם שתי הפרעות אלו במקביל. התמודדות זו מהווה אתגר כפול ומשולש – לתלמיד, למוריו ולהוריו, ומדגישה את החשיבות בהכרת הפרעת הקשב, הבסיס המדעי להבנת הקושי ומקורותיו, דרכי אבחון ודרכי טיפול אפשריות.
+  סדנת פרקטיקום- מלווה עבודה מעשית בתחום לקויות מורכבות א | 9002800 | דר גוטפריד טלי | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
+  יישום מתקדם בשיטות מחקר איכותיות בחינוך המיוחד | 9000000 | דר גוטפריד טלי | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  חידושים בהתאמת דרכי הערכה מסורתיות לתלמידים עם לקויות למידה | 9000600 | דר הלוי גיא | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  מאפיינים טיפוליים ושילוב אומנויות בעבודה עם הפרעות קשב ולקויות למידה | 9001200 | דר פריד דינה | סמסטר א | 12:10 - 13:30
~
+  מוח, קוגניציה והפרעת למידה ספציפית | 9001001 | דר בר דוד אוהד | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  נוער במצבי סיכון ונשירה: יישומים לחינוך המיוחד | 9003300 | פרופ רומי שלמה | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים,בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתייםועברייניים. בחלק השני של הקורס ידונו יישומיםלחינוך המיוחד בדרכי הכשרת מורים ועובדיםייעודיים, מניעה, חינוך וטיפול וכן שיקום של נערים ונערות אלו בתחום החינוך הפורמליוהחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם.
+  סטטיסטיקה בחינוך המיוחד | 9000101 | זריצקי רחל | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  עבודה מיטבית בצוות רב-מקצועי, וייעול ההוראה השיתופית (Co-teaching) | 9000400 | דר פריד דינה | סמסטר א | 14:20 - 15:40
~
+  סדנה מלווה לכתיבת עבודת הגמר ב | 9003200 | דר אלימלך ורד | סמסטר א | 14:20 - 15:40
מטרת הסדנא היא ללוות את הסטודנט בכל שלבי כתיבת עבודתהגמר, במהלכה נכיר את חלקי המאמר המדעי ואת סוגי המחקר השונים . נבחר נושאלעבודה, נלמד כיצד עורכים סקירת ספרותבנושא הרחב תוך הגדרת נושא המחקר, השערות והחלטה על שיטת המחקר. נלווה את תהליך איסוףהנתונים, ניתוחם כתיבת הדיון והתקציר. לאורך הסדנא נעמיק ונחדד את הכתיבה.
+  סדנה מלווה לכתיבת עבודת הגמר ב | 9003201 | דר גוטפריד טלי | סמסטר א | 14:20 - 15:40
המחקר אותו תבצענה הוא מחקר פעולה . זהו מחקר הצומחמתוך העשייה, ומניב עשיה, מחקר מעגלי.
השתתפות במחקר שכזה היא הזמנה ליצירת שינוי וללמידה. החוקרים במחקר זה הם אנשי המקצוע, אנשי המעשה.
הלמידה השנה תתקיים באופן הבא: קורס קיץ מרוכז ואינטנסיבי 18-21 ביולי, בסופו תיכתב הצעת המחקר ויחל תהליך הגשת ההצעה למדען הראשי במשרד החינוך. באופן זה, תוכלו להתחיל את המחקר עצמו עם קבלת האישור מהמדען הראשי (בתקווה - בספטמבר). במהלך סמסטר ב יתנהל המחקר עצמו, ניתוח הנתונים, וכתיבת עבודת הגמר עצמה.
תחילתו של המחקר בזיהוי של תחום בעבודה שמאתגר אתכן , שאתן חשות בו אי נוחות, אי הבנה צורך בשינוי. אחרי הגדרת התחום, תנסחו את שאלת המחקר, בהמשך תפנו אל ספרות המקצועית, מה נחקר ונכתב בנושא. מתוך הבנות אלה תעלו רעיונות לפתרון הקושי ובהמשך תכתבו תוכנית התערבות אותה תובילו ותתעדו. כל המהלך ילווה בתהליכי משוב, של עמיתות ושלכן כלפי עצמכן.
ההתערבות תקדם אתכן למקום חדש, לתובנה ואולי לשאלה נוספת. זו חוליה בשרשרת של למידה הנובעת מרצון לתיקון, כרוכה בהתמודדות עם אי נחת תוך תיעוד של פעולה, חקירה ורפלקציה.
הצורך לתעד את הדברים ולהעלות אותם על הכתב כדווח מדעי , יקנה למחקר תוקף ומהימנות. ויאפשר פרסומו לטובת אנשי חינוך נוספים.
בסיומו של תהליך תדענה שהתפתחתן בתחום המקצועי והאישי כאחד.
+  סדנה מלווה לכתיבת עבודת הגמר ב | 9003202 | דר וסרמן אגוזה | סמסטר א | 14:20 - 15:40
+  סדנה מלווה לכתיבת עבודת הגמר א | 9005000 | דר הלוי גיא | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
המחקר אותו תבצענה הוא מחקר פעולה . זהו מחקר הצומח מתוך העשייה, ומניב עשיה, מחקר מעגלי.
השתתפות במחקר שכזה היא הזמנה ליצירת שינוי וללמידה. החוקרים במחקר זה הם אנשי המקצוע, אנשי המעשה.
הלמידה השנה תתקיים באופן הבא: בסופו של סמסטר א, תיכתב הצעת המחקר ויחל תהליך הגשת ההצעה למדען הראשי במשרד החינוך. באופן זה, תוכלו להתחיל את המחקר עצמו עם קבלת האישור מהמדען הראשי (בתקווה - בספטמבר בתשפד). במהלך סמסטר א של שנת תשפד יתנהל המחקר עצמו, ניתוח הנתונים, וכתיבת עבודת הגמר עצמה.
תחילתו של המחקר בזיהוי של תחום בעבודה שמאתגר אתכן , שאתן חשות בו אי נוחות, אי הבנה צורך בשינוי. אחרי הגדרת התחום, תנסחו את שאלת המחקר, בהמשך תפנו אל ספרות המקצועית, מה נחקר ונכתב בנושא. מתוך הבנות אלה תעלו רעיונות לפתרון הקושי ובהמשך תכתבו תוכנית התערבות אותה תובילו ותתעדו. כל המהלך ילווה בתהליכי משוב, של עמיתות ושלכן כלפי עצמכן.
ההתערבות תקדם אתכן למקום חדש, לתובנה ואולי לשאלה נוספת. זו חוליה בשרשרת של למידה הנובעת מרצון לתיקון, כרוכה בהתמודדות עם אי נחת תוך תיעוד של פעולה, חקירה ורפלקציה.
הצורך לתעד את הדברים ולהעלות אותם על הכתב כדווח מדעי , יקנה למחקר תוקף ומהימנות. ויאפשר פרסומו לטובת אנשי חינוך נוספים.
+  סדנה מלווה לכתיבת עבודת הגמר א | 9005001 | דר וסרמן אגוזה | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
+  סמינריון שיטות מתקדמות להוראת התלמיד עם לקויות למידה | 9000800 | פרופ נורית | שנתי | 16:00 - 17:20
+  סמינריון היבטים שיקומיים בהתמודדות משפחתו של הילד עם לקויות מורכבות | 9002001 | דר קטן פסיה | שנתי | 16:00 - 17:20
להלן תיאור הקורס: