שנת הלימודים תשפ"ב
קורסים מקוונים
+  עיון משווה בפרשנות המקרא | 26011900 | דר רוזנברג ישי חי | סמסטר א
+  עיונים בספר במדבר | 26024300 | הרב דר אליצור יוסי | סמסטר א
+  מישועה לתקומה- לימוד תנך חדשני | 26024500 | הרב דר רייס יהושע | סמסטר ב
הקורס מישועה לתקומה - לימוד תנך חדשני הוא קורס ייחודי המשלב בין לימוד תוכן : פרקי עזרא ונחמיה ובין פדגוגיה וטכנולוגיה חדשנית. הקורס משתמש באפליקציית היינו כחולמים המיועדת לתלמידי חטיבת הביניים בבתי הספר של החמד. בדגש על פרקי עזרא ונחמיה. הסטודנטים לומדים, חווים ומתנסים בלמידה של התלמידים תוך הבנת הרקע העיוני והפדגוגי שעומד מאחורי הלמידה החדשנית. הקורס מתקיים בתקופה מקבילה ללמידת תלמידי בתי הספר מתוך שאיפה לשלב את הסטודנטים בבתי הספר כמתנסים בשטח לצד המורים בכיתות.
~מטרת הקורס להכשיר את הסטודנטים להוראה ולמידה של המאה עשרים ואחת המשלבת בין חדשנות טכנולוגיות ובין למידה רלוונטית וקיומית של פרקי התנך ולהכניסם להכשרה חדשנית בלמידה מרחוק, תוך מיצוי האפשרויות של הלמידה החדשנית הן בכלים הטכנולוגיים והן בהקשר הרלוונטי של פרקי המקרא לעולם התלמידים.
~
~
~
+  עיון משווה בפרשנות המקרא | 26011901 | דר רוזנברג ישי חי | סמסטר ב
+  עיונים במגילת רות | 26005800 | דר ציגלר יעל | סמסטר ב
קורסים מרוכזים
 +  הדרכה ביבליוגרפית בתנך- מרוכז ומקוון | 26000650 | דר פרגון יושי | קיץ
החוג לתנ"ך
קורסים ביום א
 +  פירוש רמבן על התורה | 26003150 | דר מרקוס יוסף | סמסטר א | 09:00 - 10:20
+  איוב ותורת הגמול: מקרא, חזל ופילוסופיה | 26018650 | הרב דר אליצור יוסי | סמסטר ב | 09:00 - 10:20
בגלל מורכבות הספר והקושי בהבנת הפסוקים,תוצא דרך לימוד המבוססת על הליכה מהמקיף אל הפרטים. בכל יחידת לימוד תוצג תחילההמסגרת הכללית, ולפעמים גם הטענה המרכזית, ורק אחכ העיסוק בפסוקים.
ארבע השאלות המרכזיות בהן נעסוק, והמשמשותצירי אורך בספר הן: צדיק ורע לו, רשע וטוב לו, טיבו של העולם, ומדוע ה לא עונהלאיוב.
+  האזרח והגר- סוגיות שבין תורה למדינה | 409000451 | דר חדד אליעזר | שנתי | 09:00 - 10:20
~
 $$
+  דמויות מקראיות בספרות חזל | 26003850 | דר אליצור ברכי | שנתי | 10:35 - 11:55
+  עיונים בספר במדבר | 26018450 | דר רוזנברג ישי חי | סמסטר א | 12:10 - 13:30
תאור הקורס והגדרת מטרותיו:
1. הסטודנטית תכיר את הסיפורים והחוקים בספר במדבר ותדע לנתחם כראוי.
2. הסטודנטית תדע לחלק את הספר לפי התקופות הכרונולוגיות הקיימות בו.
3. הסטודנטית תבין את הלשון, המבנה והסגנון של ספר במדבר.
4. הסטודנטית תכיר את הרקע התרבותי ואת העולם המסופר של ספר במדבר.
5. הסטודנטית תלמד כיצד להנחיל את המסרים העולים מן הספר לתלמידיה.
6. הסטודנטית תכיר היטב את הערכים הנלמדים מהכתובים באמצעות מיקוד בלשון הפרשנים.
7. הסטודנטית תכיר תופעות ספרותיות המתגלות הן במבנה הספר, הן במבנה פרשיותיו והן במבנה פרקיו.
8. הסטודנטית תכיר מאמרים ומחקרים התורמים להבנת הספר.
+  דילמות מוסריות בהערכת מעשים ודמויות בסיפור המקראי | 26008050 | דר לב רן צחי | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  עיונים בישעיהו: מהמשיח לחורבן- לאור המקרא, חזל והראשונים | 26026150 | הרב דר אליצור יוסי | סמסטר א | 14:20 - 15:40
לימוד שיטתי של נבואות ישעיהו בזיקההיסטורית-ריאלית, ובשלושה רבדים: הבנת הנבואות מצד עצמן$$ השוואה לנבואות מקבילותשל נביאים אחרים$$ חיפוש ההקשר ההיסטורי והכרונולוגי של הנבואות, מתוך מגמה להבחיןבין התקופות השונות שבהן נבא ישעיהו, ולהעמיד תמונה בהירה ומאורגנת של הנבואות ושלהמאורעות של התקופה בכללה. תשומת לב תינתן לפלח מיוחד במדרשי חזל, שיש בו קושקרוב למתודולוגיה הנל של פיצוח תוכן הנבואות מתוך ההקשר ההיסטוריוהכרונולוגי. חלק זה של הקורס יתמקד בתקופה של חזקיהו כפוטנציאל למשיח, ניסיונותיולממש זאת, והסיבות שבגללן המהלך נכשל ויהודה חרבה בידי אשור. כמו כן תהיה התייחסותלתקופת מנשה, ולנבואות הנחמה בהקשר ההיסטורי-ריאלי שלהן.
+  סיפורי שמואל ושאול | 26019150 | דר פרגון יושי | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
ספר שמואל מספר על כמה מן המהפכות הגדולות ביותר שעוברות על עם ישראל
המהפכות הללו, על עומקן התיאולוגי, מועברות לנו באמצעות סיפורי ספר שמואל. משום כך, קריאה עמוקה ומדוקדקת בסיפורים, היא האמצעי לעמוד על מלוא עמקן וחשיבותן של המהפכות הללו.
בקורס נציג עיון ספרותי ותיאולוגי בסיפורי עלי שמואל ושאול, בעזרת כלי הגישה הספרותית, ומתוך זיקה עמוקה למדרשי חזל, פרשנות המקרא הקדומה והחדשה וספרות המחקר הרלוונטית. במהלך הקורס ניתן דעתנו למקומו של ספר שמואל כנקודת מעבר בין ספר שופטים לספר מלכים, ונעמיק בשאלות יסוד של נבואה, הנהגה ושלטון שספר זה רצוף בהן. נדגיש גם את פוטנציאל ההצלחה שהיה גלום בכל דמות מנהיג בספר (תוך מבט רוחבי על מכלול סיפוריו),וגם את הסיבות לחוסר המימוש (או המימוש החלקי) של ההבטחה שהייתה גלומה בו.
+  דרכי הוראת תנך | 900142450 | דר אליצור ברכי | שנתי | 14:20 - 15:40
+  פסל, מסכה וצלם אלוקים– על המאבק באלילות במקרא ובספרות הבית השני | 26013650 | דר מאלי הלל | סמסטר א | 16:00 - 17:20
+  מבוא למקרא- א | 26014550 | הרב דר רייס יהושע | סמסטר א | 16:00 - 17:20
בקורס מבוא למקרא, נתוודע ונתמודד עם גישות מחקריות ומסורתיות בנוגעלסוגיות בסיסיות של לימוד תנך. במסגרת הקורס נדון במחלוקות סביבמאפייניהם של כד ספרים: מחבריהם, זמן חיבורים, ועריכתם. בהמשך נלמד עלהתהליך של הקנוניזציה של התנך. ננסה לברר כיצד נוצר תנך, מי החליטלהכניס את הספרים האלו ומתי, ומה היו הקריטריונים לכניסת ספרים לתנך. נלמדעל הספרים החיצונים ונראה אילו ספרים לא נכנסו לתנך וננסה לברר מדוע. נקדישיחידת לימוד לנוסח המסורה המוכר לנו כבר למעלה מאלף שנהונדבר על הבעיות של שמירת ומסירת כתב יד אמין לאורך דורות. נלמד על דרכם של בעלי המסורהשעמלו לשמר את נוסח המסורה, ועל כתבי היד החשובים שהם חיברו (כמו כתר ארם צובאוכתב יד לנינגרד). נקדיש שיעור אחד להתפתחות הכתב והכתיבה ונלמד על כתב עבריוכתב אשורי. נקדיש יחידת לימוד לנושא של תרגומי המקרא. בסוגיה זו נעיין בקשייםשל תרגום טקסט והפרשנויות הרבות שניתן להבחין בתרגומים השונים. נכיר את המאפייניםשל תרגום השבעים והתרגומים הארמיים השונים. נדון ביחס המורכב כלפי תרגומים וחשיבותםכעדי נוסח. נקדיש יחידה ללימוד על המזרח הקדום ומצרים העתיקה. נלמד כיצד הגילוייםמשפיעים על הבנתנו של התנך – הסיפורים, החוקים והרקע הכללי. נתמקד במיוחדבארכיאולוגיה של ארץ ישראל. נדון באסכולות השונות בנושא של הארכיאולוגיה שלהתנך ונחשף לדיונים הסוערים שקיימים היום. לאורך לימודינו של הקורס, נעסוקבשאלות אמוניות וחינוכיות המלוות את המורה הדתי בהוראת נושאים רגישים אלו.
+  מנהרות בבל לחורבות ירושלים: קריאה היסטורית בספרי שיבת ציון | 26010950 | דר מאלי הלל | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
מסעם של שבי ציון מנהרות בבל אל חורבות ירושליםכונן את תקוות השיבה לירושלים לאורך הדורות, וגיבוש הקהילה הירושלמית במאות ה6 וה5לפנהס כונן את יהדות הבית השני. בקורס נעיין בספרי שיבת ציון: עזרא ונחמיה,חגי, זכריה ומלאכי. נלמד את הרקע ההיסטורי לעליות הראשונות לירושלים, ונעקוב אחרמאמצי השיקום של העיר והקהילה. ניעזר במקורות חוץ-מקראיים ובעדויות הארכיאולוגיותכדי לקבל מבט רחב על תקופה דלה בחומר וזוהרת ברוח.
+  מבוא למקרא- ב | 26014650 | דר ציגלר יעל | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
בקורס מבוא למקרא, נתוודע ונתמודד עם גישות מחקריות ומסורתיות בנוגעלסוגיות בסיסיות של לימוד תנך. במסגרת הקורס נדון במחלוקות סביבמאפייניהם של כד ספרים: מחבריהם, זמן חיבורים, ועריכתם. בהמשך נלמד עלהתהליך של הקנוניזציה של התנך. ננסה לברר כיצד נוצר תנך, מי החליטלהכניס את הספרים האלו ומתי, ומה היו הקריטריונים לכניסת ספרים לתנך. נלמדעל הספרים החיצונים ונראה אילו ספרים לא נכנסו לתנך וננסה לברר מדוע. נקדישיחידת לימוד לנוסח המסורה המוכר לנו כבר למעלה מאלף שנהונדבר על הבעיות של שמירת ומסירת כתב יד אמין לאורך דורות. נלמד על דרכם של בעלי המסורהשעמלו לשמר את נוסח המסורה, ועל כתבי היד החשובים שהם חיברו (כמו כתר ארם צובאוכתב יד לנינגרד). נקדיש שיעור אחד להתפתחות הכתב והכתיבה ונלמד על כתב עבריוכתב אשורי. נקדיש יחידת לימוד לנושא של תרגומי המקרא. בסוגיה זו נעיין בקשייםשל תרגום טקסט והפרשנויות הרבות שניתן להבחין בתרגומים השונים. נכיר את המאפייניםשל תרגום השבעים והתרגומים הארמיים השונים. נדון ביחס המורכב כלפי תרגומים וחשיבותםכעדי נוסח. נקדיש יחידה ללימוד על המזרח הקדום ומצרים העתיקה. נלמד כיצד הגילוייםמשפיעים על הבנתנו של התנך – הסיפורים, החוקים והרקע הכללי. נתמקד במיוחדבארכיאולוגיה של ארץ ישראל. נדון באסכולות השונות בנושא של הארכיאולוגיה שלהתנך ונחשף לדיונים הסוערים שקיימים היום. לאורך לימודינו של הקורס, נעסוקבשאלות אמוניות וחינוכיות המלוות את המורה הדתי בהוראת נושאים רגישים אלו.
+  טעמי המקרא ככלי פרשני | 26007350 | דר גרוס מיכאל | סמסטר א | 17:30 - 18:50
+  התנך והמזרח הקדום | 26009950 | דר פרגון יושי | סמסטר ב | 17:30 - 18:50
אנחנו רגילים לחשוב על התנך כספר עתיק, ועל העם היהודי כעם הנצח. זוהי מחשבה מוצדקת במונחי ימינו, כי אנו מוקפים בדתות צעירות יותר, ובעמים שהופיעו רק במאות השנים האחרונות. אבל במונחי העולם הקדום, הישראלים היו עם צעיר ומוקף בתרבויות עתיקות, עשירות וגדולות ממנו בהרבה.
הפיתוי שאותן אמונות עתיקות וגדולות הציבו בפני עמנו הצעיר, הובילו את נביאי המקרא למאבק עיקש באמונות האליליות ובדרכי הפולחן הפגאניות. אבל האם ניתן להעמיד את כל הזיקה בין ישראל ובין העמים שסביבם על מאבק?
השוואת הספרות המקראית ליצירות שמקורן בעולם הקדום (בדגש על טקסטים שמקורם במסופוטמיה), תלמד אמנם על ההבדלים התהומיים, אבל גם על הרקע התרבותי-אמוני שהיה משותף לישראל ולכמה מן העמים הקדומים. מתוך עיון במקבילות, נלמד מה מן הקיים בעולם הקדום היה ראוי בעיני המקרא לשימור ולאימוץ, מה היה ראוי לתיקון, מה חייב מלחמה מרה, וכמובן מה חסר בעולם וחודש על ידי המקרא.
בקורס יידונו גם האתגרים שהציבו התגליות מן העולם הקדום לפתחם של חכמי ישראל, ויוצגו תגובות שונות שהוצעו על ידי החכמים, החל בשלילה מוחלטת של המשמעויות העולות מן הממצאים, וכלה באימוץ נלהב שלהם.
קורסים ביום ג
 +  סמינריון בתנך | 26022350 | דר גולן נעמה | שנתי | 09:00 - 10:20
קורס זה יוקד
במהלך קורס זה תכתובנה הסטודנטיותעבודה סמינריונית ועל כן אחת מהמטרות המרכזיות של קורס זה תהיה להקנות ללומדות בוכלים מחקריים אשר יסייעו בכתיבת העבודות.
+  פירוש רשי | 26007050 | דר גולן נעמה | סמסטר א | 10:35 - 11:55
פרשנות המקרא היהודית זכתה לתנופה משמעותיתבתקופת ימי הביניים. פרשני ימי הביניים המשיכו את דרכם הפרשנית של חזל,אולם, הם שכללו אותה ויצרו כלים פרשניים חדשים לפירוש המקרא. בתקופה זו נוצרהבצפון צרפת אסכולה חדשה, אשר כונתה לימים אסכולת הפשט. פרשני ימיהביניים הושפעו מהסביבה שבה חיו, והשפעה זו ניכרת בפירושיהם. בעוד הפרשנים שחיובארצות האסלאם ובספרד הושפעו מהתרבות המוסלמית וינקו ממנה רבות, הפרשנים שחיובמרכז אירופה הושפעו מהנצרות. אולם, בעוד שבארצות האיסלאם דיברו היהודים בערביתוהיו חלק בלתי נפרד מהתרבות הכללית, הרי שבצפון צרפת הגיבו היהודים בהסתגרות מפניהתרבות הנוצרית.
קורס זה מתמקד בפרשני צפון צרפת, רשיורשבם. חידושם הפרשני של אלו התאפיין בחתירה לפשוטו של מקרא. מגמה פרשנית זועמדה לעיתים בסתירה לפירושים המדרשיים של חזל, ועל כן, כל אחד מהם סלל לעצמודרך ייחודית בהתמודדות עם קונפליקט זה.
+  עיונים בספרי עזרא ונחמיה | 26026350 | ליפשיץ צופיה | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
+  עיונים בספר יהושע | 26022550 | דר ציגלר יעל | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  ירמיהו | 26013550 | דר משגב חגי | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
לימוד שיטתי של נבואות ירמיה בשלושה רבדים: הבנת הנבואות מצד עצמן$$ השוואה לנבואות מקבילות של נביאים אחרים$$ חיפוש ההקשר ההיסטורי והכרונולוגי של הנבואות, מתוך מגמה להבחין בין התקופות השונות שבהן נבא ירמיהו, ולהעמיד תמונה בהירה ומאורגנת של הנבואות ושל המאורעות בסוף בית ראשון.
~יורחבהדיון בסוגיות מרכזיות, כגון: שאלת הגמול$$ הקרבנות ובית ה$$ המשלים והמעשיםהסמליים בנבואה$$ הנביא וחייו כמשל ומופת$$ נביאי השקר$$ גאולה ותשובה.
+  מלכות דוד: מההמלכה להבטחת מלכות הנצח | 26011550 | הרב בזק אמנון | סמסטר א | 16:00 - 17:20
+  מלכות דוד: פרשת בת שבע והשלכותיה | 26011650 | הרב בזק אמנון | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
+  לומדים תנך ביחד א- עזרא, נחמיה ודברי הימים | 26023850 | הרב דר רייס יהושע | סמסטר א | 17:30 - 18:50
קורס זה הוא קורס חדש המשלב למידה עצמאית רציפה של הפרק היומי בתנך עם מפגש שבועי עיוני בחבורה לומדת בתוך מערכת השעות של החוג
~בחלקו הראשון של כל שיעור מעביר תלמיד אחד או שניים לכולם זווית סובייקטיבית שלו בפרקים הנידונים או בסוגיה מיוחדת המצויה בהם. ובחלקו השני מרחיב המרצה ומעשיר בסוגיות נוספות
~הלימוד מלווה בדף הנחיה שבועי שנשלח מראש לכל התלמידים
~הקורס פוטר את משתתפי הקורס הממלאים את מטלותיו מחובות עבודות השאלון
+  לומדים תנך ביחד ב- בראשית ושמות | 26023950 | הרב דר רייס יהושע | סמסטר ב | 17:30 - 18:50
~
~קורס זה הוא קורס חדש המשלב למידה עצמאית רציפה של הפרק היומי בתנך עם מפגש שבועי עיוני בחבורה לומדת בתוך מערכת השעות של החוג
~בחלקו הראשון של כל שיעור מעביר תלמיד אחד או שניים לכולם זווית סובייקטיבית שלו בפרקים הנידונים או בסוגיה מיוחדת המצויה בהם. ובחלקו השני מרחיב המרצה ומעשיר בסוגיות נוספות
~הלימוד מלווה בדף הנחיה שבועי שנשלח מראש לכל התלמידים
~הקורס פוטר את משתתפי הקורס הממלאים את מטלותיו מחובות עבודות השאלון