רשימת קורסים הפתוחים לשומעים חופשים בשנת הלימודים תשפ"ג בקמפוס היכל שלמה
קורסים מקוונים
 +  להבין דברי חכמים | 505400 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א | פתוח להרשמה
ישמספר סוגים של אגדות תמוהות, יש כאלו שאינן מתיישבות עם הטבע המוכר או ההגיון, כךלדוגמא מתואר עוג מלך הבשן בדברי חזל כמי שגובה קרסולו הוא 30 אמה.
ישאגדות שאינן הולמות את פשוטו של מקרא, למשל וה ברך את אברהם בכל... אחריםאומרים - בת הייתה לאברהם ובּכֹּל שמה.
ישנןמעשיות על שדים, על חכמים שעשו ניסים מופלאים ועוד.
אגדותכאלו מעוררות בלומד שאלות: האם חכמיםהתכוונו לדברים כפשטם? האמנם אמת היסטורית כאן? מדוע חזל יצרו את האגדה? האםחייבים להאמין בה? האם כאשר אנו מפרשים את האגדה בדרך אליגורית אנו מפרשים אותהנכון או אולי מעוותים את כוונתם של יוצרי האגדה?
שאלותאלו עולות כמובן גם כשאנו כמורים מלמדים תלמוד, או פרשת שבוע ונתקלים באגדה שמובאתברשי או במדרש. ותוהים כיצד עלינו לנהוג עם דברי אגדה?
בקורסננסה לעיין בגישותיהם של מספר ראשונים ואחרונים לשאלות אלו, נכיר עמדות שונות,וננסה לראות מה המשמעות החינוכית של עמדות אלו וכיצד ניתן ליישמן גם בהוראה.
+  מבית המקדש לבית המדרש | 400700 | דר בירנבוים חנן | סמסטר א | פתוח להרשמה
+  מליטא לירושלים: פרקים במחשבת המתנגדות והמוסר הליטאית | 501200 | דר גרין נעם | סמסטר א | פתוח להרשמה
+  מלכים, נביאים אחרונים, ומקורות חיצוניים | 306501 | דר מרקוס יוסף | סמסטר א | פתוח להרשמה
הקורסמתמקד בנבואות מתקופת חורבן שומרון ועד ראשית ימי יאשיהו (ישעיהו, תרי עשרוירמיהו) על רקע התיאור ההיסטורי של ספר מלכים והידיעות ההיסטורית העולות ממקורותחוץ מקראיים, תוך שימוש בכלי ניתוח ספרותיים, פילולוגיים, ארכיאולוגים ועוד.הלימוד המשולב של הנבואה הסיפורית יחד עם נבואות המשא עשו להאיר באור חדש את שני סוגי הנבואות ולהעמיק את הלימוד ואת ההבנה. במהלך הקורס יידרשו הסטודנטים לצפות בשיעוריו המצולמים של הרב יואל בן נון או לקרוא סיכום שלהם, ולהשוות את פירושיו והצעותיו למחקרים שונים שנכתבו באותו עניין. הציון בקורס ניתן על בסיס מטלה המופיעה בסיום כל שיעור ובהשאלות על החומר הנלמד (ההפניות לספרות מחקר משווה והמטלות נכתבו על ידי הרב דר יוסף מרקוס).
+  עולמה של התפילה מהמקרא ועד חזל: היסטוריה, מבנה ומשמעות | 602500 | דר ספראי אורי | סמסטר א | פתוח להרשמה
קשה להפריז בחשיבות המפעל החזלי והאופן שבו הם כוננו מחדש את חיי העם היהודי כעם שהתפילה היא לב פעילותו: מה תולעת אין כוחה אלא בפיה, כך אין להם לישראל אלא התפילה.
מתוך עולם התפילה העשיר של חזל, בקורס זה נתמקד באופן שבו עיצבו חזל את עולם התפילה היהודי אשר במוקדו קריאת שמע ותפילת העמידה.
+  פרקי גמרא-לימוד מונחה במסכת עז חלק א | 28017100 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר א | פתוח להרשמה
+  אחת שאלתי: תורה, אקדמיה וחינוך- גישות ואתגרים | 202200 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר ב | פתוח להרשמה
+  חינוך ורב תרבותיות | 603201 | דר לוין אריאל | סמסטר ב | פתוח להרשמה
+  מועדי ישראל: מקרא, חזל ומחשבת ישראל | 602601 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב | פתוח להרשמה
+  פרקי גמרא-לימוד מונחה במסכת עז חלק ב | 28017200 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר ב | פתוח להרשמה
+  עיונים בס שופטים | 390100 | פרופ יעקבס יהונתן | קיץ | פתוח להרשמה
+  הפרשנות החסידית למקרא | 590000 | הרב דר אלדר איתמר | שנתי | פתוח להרשמה
בסד
הקורס הבא מבקש לעשות הכלאה בין שניתחומי לימוד משיקים. תחום אחד הינו פרשנות המקרא ותחום שני הינו ההגותהחסידית. שאיפתנו בקורס זה, לנסות לרתום את התחומים אחד לשניולנצל את הזיקה שביניהם בכדי להעמיק גם בהבנת נושאי יסוד בחסידות וגם בהבנת הגישה הפרשניתשל אדמורי החסידות. לכל אלו, נשתדל להוסיף בכל פעם את ההיבט החינוכיהנגזר מתפיסה זו. המגמה לגעת בהיבט החינוכי, איננה חיצונית לעניין אלא היא היא מהותו.אדמורי החסידות בהעניקם אינטרפרטציה לפרשיות המקרא ולגיבוריהן, לא ראו עצמם כמפרשיהמקרא, אלא כמחנכים, מורי דרך. הפרשנות, מבחינה זו, שימשה כלי בידם להוראת דרכי עבודהומוסר לשומעי לקחם.בקורס זה, אני מבקש להיות נאמן לדרכי העברה זו שלאדמורי החסידות ולכן סדר הלימוד יהיה על פי הדרשות של האדמורים לפרשותהשבוע. מסיבה זו, קצב הלימוד של הקורס גם יהיה על פי פרשותהשבוע. וכך הערך המוסף של לימוד קורס זה, שתוכלו להביא לשולחן שבת, כל שבוע דרשהחסידית עמוקה ומשמעותית.
+  תפיסות וגישות מתקדמות בהוראת המתמטיקה – קורס סמינריוני | יום ד | 808100 | דר אליצור צורית | סמסטר א | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
דגש מיוחד יינתן בקורס לשילוב פתרון בעיות מתמטיות בשיעורי מתמטיקה.
+  הוראת נושאים מתקדמים במתמטיקה 1 | יום ד | 810100 | דר אליצור צורית | סמסטר א | 14:20 - 15:40| פתוח להרשמה
מטרת הקורס היא להעמיק ולהרחיב את הידע המתמטי ואת המיומנות הפדגוגית של מורים למתמטיקה, ולצייד אותם בכלים מגוונים להוראת נושאים שונים, תוך מתן מענה לקשיים ולאתגרים העולים בשטח.
עיקר הקורס יתמקד באנליזה, שהוא נושא מרכזי בלימודי המתמטיקה בתיכון בכל הרמות. נכיר את תכנית הלימודים, נציע דרכי הוראה לנושאים השונים, נתייחס לרמות חשיבה שונות, לקשיים ולטעויות, ולפיתוח הידע וההבנה של התלמיד. נעמיק בלימוד סוגים שונים של פונקציות: פולינומיאליות, שורש, רציונליות,טריגונומטריות, מעריכיות ולוגריתמיות. בכל הנושאים נשלב ככל שניתן בעיות יישומיות.
+  היסטוריה ופילוסופיה של המתמטיקה | יום ד | 807000 | דר שגב סטלה | סמסטר ב | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
+  תורה לשמה- בין דביקות ללימוד תורה בהגות האחרונים | יום ג | 405400 | הרב דר סמט נעם | סמסטר ב | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
+  ניהול קונפליקטים בעבודת המנהל | יום ד | 706600 | דר שמעוני-הרשקוביץ ליזי | סמסטר ב | 14:20 - 15:40| פתוח להרשמה
הכרת היבטים פרקטיים בתחומי הניהול,הארגון והמדיניות בעבודתו של המנהיג במערכות חינוך פורמאליות ובלתי פורמאליות.במסגרת
הקורס ישולבו סימולציות רלוונטיותלניהול קונפליקטים עם המארג הפנים וחוץ ארגוני וכן הרצאות אורח עם בעלי תפקידיםממערכת החינוך
הפורמאלית/בלתי פורמאלית.
+  חסידות כאן ועכשיו | יום ג | 403600 | דר ברנר איתמר | שנתי | - | פתוח להרשמה
+  הלך אחר חכמים-ראליה תלמודית במקורות ובשטח | יום | 503200 | דר לאוב עודד | קיץ | - | פתוח להרשמה
הקורס מבוסס על שלושה סיורים בהם נחבר בין הנוף והממצא הארכיאולוגי לבין המקורות וננסה להגיע לתובנות היסטוריות על תקופת המשנה והתלמוד בציר הזמן. נעסוק גם בעקרונות הסיור הלימודי בעקבות המקורות ובדרכי יישומו כמורים ומחנכים במערכת החינוך .
~1. ירושלים וחורבת אום אל עומדאן (מודיעין): ממקדש לחורבן - חכמים והחברה היהודית בירושלים$$ הסביבה הכפרית והתרבות החקלאית בספרות חזל$$
~2. חורבת עתרי וסוסיא: דור יבנה ובחינת תוצאות חורבן הבית, משאיפות גאולה לחורבן - הריאליה של מרד בר כוכבא ותוצאותיו. העיר התלמודית, עיירות הסמוכות לספר, התפשטות הנצרות,
~3. בעקבות חכמים וההנהגה בגליל: אושה - בית שערים - ציפורי $$ מרומי הפגאנית לביזנטיון הנוצרית.
~
+  מסע בעקבות התנך | יום ג | 302800 | הרב דר אליצור יוסי | שנתי | - | פתוח להרשמה
+  העצמה ופיתוח צוות | יום ד | 703800 | דר הופמן הודיה | סמסטר ב | 09:00 - 10:20| פתוח להרשמה
העצמה הוא מושג שכיח בכל סוגיהארגונים העסקיים, בתעשייה, בארגוני שירותים ואומץ כבר גם בארגון הבית ספרי. העצמת עובדים נחשבת למרכיב מרכזי בהשגת אפקטיביות ניהולית וארגונית ומאפשרת לחברי הארגון מימוש פוטנציאל אישי וצמיחה מקצועית. ניסיון בפיתוח צוותים מלמד כי לטכניקות שלהעצמה יש תפקיד חשוב בפיתוח ובשימור הצוות. הקורס בוחן תיאוריות של העצמה ופיתוח צוות. הסטודנט יתוודע לחשיבות של העצמת עובדים ופיתוחם כפרטים וכצוות. בנוסף,ירכוש הסטודנט כלים ומיומנויות לפיתוח הצוות והעצמתו ולשיפור האפקטיביות הארגונית בבית הספר וכן ישתתף בתרגיל קבוצתי במהלך הקורס.
+  מדרשי הלכה - סוגיות נבחרות | יום | 403000 | הרב פרופ הנשקה דוד | קיץ | - | פתוח להרשמה
קורס זה מיועד ליצור היכרות ויכולת לימוד בספרות מדרשי ההלכה:
~האסכולות השונות של מדרשי ההלכה, הרכבם וטיבם, פרשניהם וכלי העבודה המשמשים ללימודם. כל זאת, תוך לימוד סוגיות נבחרות ממקורותיהן.
~
+  השיח היהודי ואתגר הפמניזם | יום ג | 600900 | דר ברנר איתמר | סמסטר א | 09:00 - 10:20| פתוח להרשמה
+  קולנוע בבית המדרש- סוגיות פרשניות | יום ג | 200701 | דר ריבלין יובל | סמסטר ב | 17:40 - 19:00| פתוח להרשמה
מאז המצאת הקולנוע,הפכו המקורות היהודיים – המקרא ואגדות חזל – למקור השראה לסרטים רבים, את עקבותיהםניתן לאתר, באופן גלוי או סמוי, ברבות מן היצירות שנולדו לאורך המאה העשרים. לעיתיםהם מושא לחיקוי, לעיתים מושא לביקורת ופולמוס, ונוכחותם היא עדות למרכזיותה של היצירההמסורתית בתודעתו של היוצר המודרני. השיעור יתמקד בשפה המיוחדת שבחרו בה יוצרי קולנועותיאטרון להבעת הבנותיהם ותחושותיהם באשר למקורות המקראיים וספרות חזל וביצירותהמייצגות דרכים שונות להתמודדות אמנותית עם הטקסט המקורי.
+  נוער במצבי סיכון ונשירה: יישומים למחנך הכיתה | יום ג | 309500 | פרופ רומי שלמה | סמסטר ב | 16:00 - 17:20| פתוח להרשמה
הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים, בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתיים ועברייניים. בחלק השני של הקורס ידונו אספקטים של הכשרה, מניעה, חינוך וטיפול וכן שיקום של נערים ונערות אלו בתחום החינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם ומקומו החשוב של מחנך הכתה בתהליכים אלה
~
+  מקורות לתולדות החינוך היהודי - חינוך ומודרנה | יום ג | 601800 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב | 14:20 - 15:40| פתוח להרשמה
+  מנהיגות בבית הספר | יום ד | 702600 | דר מנדלביץ איריס | סמסטר ב | 09:00 - 10:20| פתוח להרשמה
+  מנהיגות בבית הספר | יום ד | 702601 | דר מנדלביץ איריס | סמסטר ב | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
מנהיגות היא אחת התופעות שקשהלפצח, כי היא כביכול מובנת מאליה וקשה מאוד להגדרה (פופר, 2007). ברמה העקרוניתמנהיגות היא היכולת להשפיע על התנהגותם של יחידים, קבוצה או ארגון שלם. הקורסיעסוק בתופעת המנהיגות, מיהו מנהיג ובמנהיגותו החינוכית של מנהל בית ספר, וכן, בסגנונות מנהיגות וסגנונותניהול, במטרה לסייע לסטודנטים בדרכים שונות לגבש דימוי של דפוס מנהיגות וסגנוןניהול המתאימים להשקפותיהם ולתפיסות עולמם.
- מנהיגות מהי, הגדרות, תיאוריות, מודלים של מנהיגות, דפוסי מנהיגות ותכונות המנהיג.
- ניהול מהו, הגדרות תיאוריות, סגנונות ניהול.
- ניהול ומנהיגות – יחסים בין שני מושגים.
4. ניהול ומנהיגות חינוכית, קשרים והשתמעויותלחיי בית-הספר.
5. המנהל כמנהיג פדגוגי תפקידו של מנהל ביתהספר בישראל.
6. פיתוח מנהיגות אישית וזהות חינוכית, החזוןהחינוכי האישי.
+  מקורות לתולדות החינוך היהודי - חינוך ומסורת | יום ג | 600100 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר א | 14:20 - 15:40| פתוח להרשמה
+  קולנוע בכיתה- סוגיות חינוכיות | יום | 200900 | דר ריבלין יובל | קיץ | - | פתוח להרשמה
+  מדיניות בגיל הרך | יום ד | 707200 | שילה יערה | סמסטר א | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
~בואי לקורס מדיניות בגיל הרך!
~בקורס נכיר מושגי מדיניות בכלל ומדיניות הגיל הרך בפרט, נלמד לכתוב נייר עמדה וכיצד להיות אקטיביסטיות $$ ולקחת אחריות על המרחב שבו אנו חיים.
~
+  נוער בסיכון: היבטים מערכתיים ובית ספריים | יום ד | 706301 | פרופ רומי שלמה | סמסטר א | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים, בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתיים ועברייניים. בחלק השני של הקורס ידונו היבטים מערכתיים ובית-ספריים בדרכי הכשרה, מניעה, חינוך וטיפול וכן בשיקום של נערים ונערות אלו בתחום החינוך פורמלי והחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם.
+  הפיוט - עולם של גשרים | יום ג | 201000 | דר שמאע אברהם | סמסטר א | 17:40 - 19:00| פתוח להרשמה
+  ספר דברים – התורה והלבב | יום ג | 306000 | דר חדד אליעזר | סמסטר א | 10:35 - 13:30| פתוח להרשמה
בקורסנלמד פרשיות נבחרות בספר דברים תוך שימת לב לענייני מבנה, סגנון וניתוח ספרותי. נתמקדבנאום הראשון והשני של משה מבניהםומטרותיהם. נשים לב לשיטות הפרשנים ודברי חזל בנושאים אלה. נעמוד על אופיוהמיוחד של הספר ונתמודד עם בעיית הכפילויות והסתירות בין הספר לבין שאר החומשים עלפי שיטתו של הרב מרדכי ברויאר. הנושאים שידונו: חטא המרגלים והמעפילים, ייחודם שלעשרת הדברות וייחסם לשאר המצוות משמעותו של מעשה העגל ומצוות נבחרות.
+  מחשבה יהודית בעידן הפוסטמודרני | יום ג | 503800 | דר ברנר איתמר | סמסטר א | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
המחשבה היהודית פעלה נוצרה לאורך כל הדורות מתוך מגע עם רוחות העולם. כיצד בא לידי ביטוי המפגש בין המחשבה היהודית לבין העידן הפוסטמודרני?
הקורס יעסוק בנקודות חיכוך בין המסורת היהודית לבין רוחות העולם בחמישים השנים האחרונות, בסוגיות כגון הערעור על מושגים מטפיזיים כמו אמת וקדושה, אפשרותן של אמונה וודאות דתית בעולם רב-תרבותי, דת ומוסר מול המחשבה הרלטביסטית ועוד. הקורס יערך במתכונת של מפגשים ארוכים, סדנאיים, אשר במוקדם קריאה במקורות של הוגים כגון הרב יונתן זקס, הרב שגר, הרב מנחם פרומן, אליעזר גולדמן, הרב אליעזר ברקוביץ, דוד הרטמן, ישעיהו ליבוביץ ועוד.
בקורס נשלב בין למידה פעילה ומגוונת לבין הרצאות, דיונים ושיח, מתוך מטרה להביא למפגש בלתי אמצעי עם השאלות הטורדות את עולם הרוח היהודי בעידן הנוכחי.
+  רבי נחמן מברסלב : בין פרשנות לפרשנות יתר | יום ג | 509001 | דר כהן אביעזר | סמסטר ב | 09:00 - 10:20| פתוח להרשמה
+  גלות וגאולה במחשבה היהודית | יום ג | 203500 | דר מרציאנו יוסי | סמסטר א | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
ברוךאתה ה גאל ישראל
מהי גאולה?
מושג הגאולה תופס מקום חשוב בחיי המאמין.
תפיסת הגאולה קשורה במישרין לתפיסת המצב הבעייתי שהיא עתידה לפתור: גלות, חורבן, גלות השכינה, ועוד, כלומר לחוסר הקיים במציאות העכשווית.
בקורס נלמד מקורות החל מהתנך וכלה בדברי חזל, ראשונים ואחרונים, העוסקים בשאלה מהי גאולה, ומה משמעותה הדתית בחיי המאמין. בדרך כלל מושג הגאולה כרוך במושגים נוספים כמו אחרית הימים, משיח, תורת הגמול, תיקון עולם, ננסה להבין את הזיקה בין המושגים הללו.
הלימוד בקורס יהיה במתכונת של בית מדרש שבו יש לימוד מונחה בחברותא ואחר כך לימוד של הקבוצה כולה.
+  החיפוש אחר הדיאלוג עם המוחלט בהגות החסידית | יום ג | 203600 | דר כהן אביעזר | סמסטר ב | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
מטרתהמפגשים תהיה לנסות ולחלץ מהמקורות החסידיים שפה, העשויה לאפשר לנו לבצע אתחולשל העולם הדתי המצוי. באמצעות מקורות אלה יתאפשר לנו לבחון מהו אמנם קיום רוחני,והאם ניתן להפוך את העמידה מול האלוהי לממשות, וזאת בשונה מאידיאולוגיה. לאמור,לייצר תודעה ואפשרות של ההוויה הדתית בו האדם מוצא עצמו עומד מול האלוהי, שומע אתהקריאה הקונקרטית אליו ומצליח להיענות לקריאה זו.
לאופיקיום זה יש ייצוג בולט בתורת איזביצה–לובלין, אבל לא נימנע מלעיין במורים חסידייםבולטים אחרים כגון הבעשט, רבי נחמן ורבי שמחה בונם מפשיסחה. לחיפוש דתי זהמקבילות במרחבים הגותיים בהגות האקזיסטנציאלית ובפרט בפילוסופיה הדיאלוגית שלמרטין בובר.
+  עם ירמיהו בסמטאות הגאופוליטיים של ירושלים | יום ג | 309700 | הרב דר אליצור יוסי | סמסטר ב | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
הקורס מבקש להתמקד בלימוד מתודולוגי של הנבואות והבנתן על בסיס הרקעההיסטורי והמצב הגיאופוליטי שבהן הן נאמרו במקור, תוך אבחנה בין התקופות השונותשבהן נבא הנביא, ובעקבות כך יכולת להעמיד תמונה בהירה ומאורגנת של תוכן הנבואותושל המאורעות בסוף בית ראשון.
מבחינה דידקטית הלימוד יתייחס לשלושה רבדים: הבנת הנבואות מצד עצמן$$ חיפושההקשר ההיסטורי והכרונולוגי של הנבואות$$ והשוואה לנבואות מקבילות של נביאים אחרים.
יורחב גם הדיון בסוגיות מרכזיות, כגון: שאלת הגמול$$ הקרבנות ובית ה$$המשלים והמעשים הסמליים בנבואה$$ הנביא וחייו כמשל ומופת$$ נביאי השקר$$ גאולהותשובה, וכו.
+  יציאת מצרים: מגלות לגאולה | יום ג | 309600 | דר ציגלר יעל | סמסטר א | 10:35 - 13:30| פתוח להרשמה
קורס זה עוסק באחד מהרעיונותהמרכזיים בתנך – גלות וגאולה – במטרה לבחון נושאים אלו לעומק ולרוחב. ננסהלהבין מדוע ההיסטוריה של ישראל כעם מתחילה בגלות (כפי שנאמר לאברהם בברית ביןהבתרים) ומהם היתרונות של הגלות. נקרא קריאה צמודה בעיקר של פרקי השעבוד ויציאתמצרים בספר שמות ונעיין במדרשים ובפרשנים. ננסה להבין את המסרים העולים מהמפגשהראשוני בין משה לבין העם במצרים ובין הקבה לבין משה בסנה. נעיין מחדשבסיפור עשר המכות ובגילויים הארכיאולוגיים כדי להבין את מטרת הסיפור ואת המסריםהנלמדים משהיית עם ישראל במצרים. בסוף, נעיין בשימוש שהתנך עושה בדימוייםולשונות של סיפור גלות וגאולת מצרים בספרי הנביאים ובספר תהלים. ננסה להבין כיצד ומדועהתנך מקביל בין הסיפור של גלות מצרים לבין סיפור גלות בבל. הקורס בנוי עלשילוב של לימוד פרונטלי ולימוד עצמי המועיל להעמקת הרעיונות.
+  מבוא לספרות האגדה והמדרש- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 28000203 | דר אליצור תהילה | סמסטר א | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
+  עקרונות החינוך המשלב- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 90022200 | הרמן תחיה | סמסטר א | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
+  מבית המקדש לבית המדרש- מקוון | יום | 400700 | דר בירנבוים חנן | סמסטר א | - | פתוח להרשמה
+  פרקי גמרא- לימוד מונחה במסכת עז חלק א- מקוון | יום | 28017100 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר א | - | פתוח להרשמה
הקורס זה עוסק בלימוד מונחה של סוגיות התלמוד במסכת עבודה זרה. מטרת הקורס הנה לימוד והיכרות עם דרך הלימוד הרב-תחומית והרב-גונית. הגמרא היא חיבור רב-תחומי, והיא נוגעת בכל תחומי החיים ורבדי הנפש. יש בה הלכה ואגדה, עבודת ה וקיום מצוותיו, פילוסופיה ומוסר, היסטוריה, חברה ותרבות, ועוד. בדרך הלימוד הזו נפגוש ברב-תחומיות זו. נבקש להצביע על זיקות בין רעיונות הגותיים, משפטיים וחברתיים המונחים ביסוד המחשבה ההלכתית לבין מימושם בהלכה המשנאית, במומ התלמודי ובספרות הפרשנות והפסיקה התלויה במקורות התלמודיים.
+  מבוא להיסטוריה של יוון- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 13000001 | דר בירנבוים חנן | סמסטר א | 16:00 - 17:20| פתוח להרשמה
הקורס יעסוק בתולדותיה של יוון החל מהתקופה הארכאית, ויתמקד בתיאור התרבות החומרית והרוחנית, התמורות הפוליטיות והחברתיות, עליית ערי הפולייס והתפתחות המשטר הדמוקרטי. כמו כן יידונו המאבקים בין פרס לבין יוון והמלחמות בין אתונה לבין ספרטה שהובילו לשקיעתה של יוון עד לכיבושה בידי המוקדונים
+  מבוא להיסטוריה של רומא- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 13000101 | דר בירנבוים חנן | סמסטר ב | 16:00 - 17:20| פתוח להרשמה
הקורס יתאר את צמיחתה של רומא מעיר לאימפריה ויתמקד בשינויים הפוליטיים והחברתיים שהתחוללו בה למן כינון הרפובליקה ועד לנפילת האימפריה הרומית המערבית במאה החמישית לספירה. נדון ביחסים שבין רומא לבין הפרובינקיות ובמאפייניה השונים של התרבות הרומאית באמצעות ניתוח של מגוון מקורות ראשוניים
+  מקורות היסטוריים ושימושם בהוראה- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 13006301 | דר אופיר שלהבת | סמסטר ב | 14:20 - 15:40| פתוח להרשמה
כתיבת ההיסטוריה היא ניסיון לשחזר את המציאותבעבר, ולכן היא מבוססת בראש ובראשונה על שימוש במקורות. לרשות ההיסטוריונים ומוריההיסטוריה עומד שפע רחב של מקורות, שביניהם מקורות ראשוניים ומשניים, מילולייםוחזותיים. במהלך הקורס נלמד לאתר מקורות, להפיק מהם מידע היסטורי ואף נלמד את העקרונותלשימוש מושכל במקורות במסגרת ההוראה.
+  מבוא להיסטוריה של עם ישראל בימי בית שני, משנה ותלמוד- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 13008301 | הרב דר סבתו דוד | שנתי | 09:00 - 10:20| פתוח להרשמה
במשך כאלף שנים, החל בעליית האימפריה הפרסית ובניית הבית השני, ועד הכיבוש המוסלמי וחתימת התלמוד, עבר העולם היהודי תמורות ותהליכי עיצוב עמוקים וסוערים. במהלך הקורס נבחן את האירועים המרכזיים שהתרחשו בתקופות אלה, ונאפיין את התהליכים השונים שעיצבו את הזהות היהודית במהלכן. נעמוד על הזיקות בין ההתפתחויות הפוליטיות לבין התמורות הרוחניות הפנימיות בעולם היהודי, ונכיר את הזרמים החברתיים והרוחניים שפעלו בהן. הקורס יהיה מבוסס בעיקר על קריאה משותפת בטקסטים מספרות בית שני ועל עיון היסטורי בספרות חזל.
+  חשיבה היסטורית- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 13006901 | דר אופיר שלהבת | סמסטר א | 14:20 - 15:40| פתוח להרשמה
היסטוריה היא תחום דעת עתיק שנים שבמרכזועומד סיפור (Story), וההיסטוריונים הם למעשה מספרי סיפורים. על מנת שנוכל להתחיל אתהעיסוק בהיסטוריה (ולאחר מכן גם נוכל ללמד אותה את התלמידים שלנו) חשוב שנברר ביחד:מהי היסטוריה? ממתי אפשר בעצם להתחיל לדבר קיומה? מהם הנושאים והסוגיות המעסיקיםאת ההיסטוריונים? ומאילו נקודות מבט ההיסטוריונים מתבוננים על ההתרחשות האנושית וכותביםאת הסיפור.
+  מבוא למחשבת ישראל- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 24020100 | דר כהן אביעזר | שנתי | 17:40 - 19:00| פתוח להרשמה
מחשבת ישראל היא לרוב דין וחשבון רפלקטיבי שעורכיםיהודים על תפיסת העולם שלהם. לרפלקסיה זו יש מרכיבים שונים, וביניהם תפיסת האל,תפיסת האדם, המשמעות של הפרקטיקה היהודית (ההלכה), תפיסת ההיסטוריה. בדרך כללהתבוננות מסוג זה מתעוררת כתגובה למשבר היסטורי, או מתוך מפגש עם תרבות אחרת.
הקורס יעסוק בעיקר במחשבה היהודית מהעת העתיקהועד לימינו, ויפרוס בפני הלומדים סוגיות עיקריות שעמן התמודדו ההוגים לאורך הדורות,והדיאלוג שנוצר בינם ובין הוגים והגות מחוץ לעולמם.
+  פרקי גמרא-לימוד מונחה במסכת עז חלק ב- מקוון | יום | 28017200 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר ב | - | פתוח להרשמה
+  מכינה בתלמוד- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 28011300 | דר אליצור תהילה | סמסטר ב | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
+  מוח, קוגניציה והפרעת למידה ספציפית | יום ב | 9001000 | דר בר דוד אוהד | סמסטר א | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
+  מוח, קוגניציה והפרעת למידה ספציפית | יום ב | 9001001 | דר בר דוד אוהד | סמסטר ב | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
+  מאפיינים טיפוליים ושילוב אומנויות בעבודה עם הפרעות קשב ולקויות למידה | יום ב | 9001200 | דר פריד דינה | סמסטר א | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
~
+  הפרעת קשב כמרכיב נלווה להפרעת למידה ספציפית | יום ב | 9003000 | דר בר דוד אוהד | סמסטר ב | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
הפרעת קשב והפרעת למידה ספציפית הן ההפרעות השכיחות ביותר במערכת החינוך. אחוז גדול מאד מהתלמידים במערכת החינוך, מתמודד עם שתי הפרעות אלו במקביל. התמודדות זו מהווה אתגר כפול ומשולש – לתלמיד, למוריו ולהוריו, ומדגישה את החשיבות בהכרת הפרעת הקשב, הבסיס המדעי להבנת הקושי ומקורותיו, דרכי אבחון ודרכי טיפול אפשריות.
+  פסיכולוגיה חיובית ויישומה בחינוך המיוחד | יום ב | 9003500 | דר פלמור הספל שושי | סמסטר א | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
פסיכולוגיה חיובית מפנה את עיקר המשאבים לפיתוח חוזקותיו של האדם ופחות בתיקון הלקויות. בניגוד לתפיסה הקלאסית בפסיכולוגיה בה הושם דגש על הבנת הגורמים שתרמו להתפתחותה של הפסיכופתולוגיה, הפסיכולוגיה החיובית שמה לה למטרה לזהות ולטפח את כישוריו של האדם וליצור סביבה תומכת שתאפשר לו צמיחה ובניית חוסן נפשי. תרומה מרכזית של הפסיכולוגיה החיובית היא בהצגת נתונים המבוססים על מחקרים אמפיריים שעוסקים באושר ובדרכים להעצימו. במסגרת קורס זה נדון במושגים מתוך הפסיכולוגיה החיובית ובין היתר נבחן כיצד ניתן לזהות את חוזקותיו של תלמיד מהחינוך המיוחד מתוך מטרה לקדם את תפקודו במסגרת הכיתה ואף מחוצה לה. בנוסף נדון במושגים ועקרונות של הפסיכולוגיה החיובית כגון, צמיחה פוסט טראומטית, זרימה (Flow) ועוד.
+  שילוב מוזיקה בהוראת ילדים לקויי תקשורת | יום ב | 9003900 | דר גוטפריד טלי | סמסטר ב | 09:00 - 10:20| פתוח להרשמה
+  התמודדות עם בעיות של תלמידים לקויי למידה במתמטיקה | יום ד | 815000 | דר גבעון שרה | סמסטר ב | 14:20 - 15:40| פתוח להרשמה
מטרת הקורס להביא בפני הסטודנטים מידע עדכני אודותהמחקר שהתאסף בשנים האחרונות בהקשר של לקויות למידה במתמטיקה, במהלך הקורס יחשפוהסטודנטים לגישות שונות במחקר העכשווי העוסקות בנושא קשיי למידה וליקויי למידה תוךהגדרה מחודשת להפרעת למידה במתמטיקה על כל השלכותיה, וההבדל בין דיסקלקוליה להפרעתלמידה ספציפית המתמטיקה. הסטודנטים יכירו תחומי תוכן בזיקה למדדים המשפיעים עללמידת מתמטיקה, ידע ולמפות את מאפייני הקשיים והלקויות במתמטיקה יבינו את הגורמיםלקשיי למידה והפרעת למידה ספציפית במתמטיקה. יוצגו כלים למיפוי המתקשים באמצעותם יבינוהסטודנטים את עקרונות דרכי התערבות לקידוםתלמידים עם לקויות למידה במתמטיקה. הסטודנטים יכירו כלים לאבחון דינאמי, המשולבבתהליכי הוראה המותאמים לשונות לומדים באמצעות שיח חשבוני ויתנסו בבניית תכנית התערבותלקידום תלמידים מתקשים במתמטיקה ברמה פרטנית וכיתתית. הקורס יתקיים במתכונת שלהרצאות, דיונים וסדנאות בניתוחי מקרה וניתוח שגיאות תלמידים. בתכני הקורס ישולבורקע תיאורטי עם התנסות מעשית. כמו כן הסטודנטים יחשפו למאמרים ומחקרים, ידרשולקרוא ולדווח על הקריאה וליישם את הידע התיאורטי בעת ניתוח מקרים ודיון בהם.
+  חסידות אשכנז: תורת הסוד ותורת המוסר האשכנזית בימי הביניים | יום ג | 511000 | דר אייזנמן אסתר | סמסטר ב | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
+  הגות יהודית מודרנית- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 24013900 | תל אור אליסף | סמסטר ב | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
עולם הסוד מלווה את המסורת היהודי מראשיתה. נבואה, דבקות, ספירות, שכינה, כוונות וייחודים הם רק חלק מאוצר מילים עשיר שהמסורת הקבלית עסקה בהן בהרחבה.
~לאורך הקורס נלמד על מגוון דמויות שנטלו חלק במסורת זו, נקרא ממגוון המקורות שהן יצרו, ונדון במשמעותם לחיינו שלנו.
+  ציונות ויהדות- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 24014100 | דר נחמן דוד | סמסטר ב | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
הציונות היא תנועת התחדשות יהודית כבירה. ההתנערות מהחיים הגלותיים ואתגר השיבה לחיים לאומיים בארץ עוררו פרץ של הגות על כל שאלות היסוד: מה פירוש להיות יהודי, מהי מדינה יהודית ומה דמותה הרצויה, מה נדרש ומה מצופה מן העם החוזר לציון. תקופת מעבר זו הציבה בפני היהודים אתגרים דומים לאלו שעמדו בפני דורות התנאים ועל כן מקומה של ההגות הציונית בתוך ארון הספרים היהודי כנדבך שעוצב בדורות השיבה לציון. זוהי שיחה ערה על ערכים ומוסר וטמונות בה כל שאלות היסוד הקשורות במציאות הישראלית. מטרת הקורס היא להכיר את ההוגים הציוניים הבולטים ואת משנותיהם בדגש על שאלת הזהות היהודית והתרבות היהודית בארצם של היהודים השבה לתחיה
+  תרבות יהודית ישראלית- יזמות בחינוך- היכל שלמה מיתרים | יום ג | 90029100 | דר דרמון מלכה תהילה | סמסטר א | 10:35 - 11:55| פתוח להרשמה
+  הפרעת קשב כמרכיב נלווה להפרעת למידה ספציפית | יום ב | 9003001 | דר בר דוד אוהד | סמסטר א | 09:00 - 10:20| פתוח להרשמה
הפרעת קשב והפרעת למידה ספציפית הן ההפרעות השכיחות ביותר במערכת החינוך. אחוז גדול מאד מהתלמידים במערכת החינוך, מתמודד עם שתי הפרעות אלו במקביל. התמודדות זו מהווה אתגר כפול ומשולש – לתלמיד, למוריו ולהוריו, ומדגישה את החשיבות בהכרת הפרעת הקשב, הבסיס המדעי להבנת הקושי ומקורותיו, דרכי אבחון ודרכי טיפול אפשריות.
+  פדגוגיה מתקדמת בהוראת מקצועות היהדות | יום ו | 202800 | דר לנדאו גלעד | סמסטר א | 10:00 - 11:20| פתוח להרשמה
+  הגות על הקצה: אמונה ומצווה בפילוסופיה היהודית במאה ה -20 | יום ו | 511100 | דר כהן אביעזר | סמסטר א | 08:30 - 09:50| פתוח להרשמה
השיעור יתאר את ההתמודדות של חלק מההוגים היהודים עם אתגר האמונה וקיום המצוות במאה ה-20. כל זאת בעולם שבו האמת האובייקטיבית התרופפה ועלתה והופיעה דמותו של האינדיבידואל והחיפוש הקיומי שלו, שלא לומר בהמשך הופעת המצב הפוסט-מודרני וההשלכות שהוא מביא עימו.
+  בין המוח והלב: עיונים במחשבת חבד | יום ו | 505000 | דר וקס רון | סמסטר ב | 10:00 - 11:20| פתוח להרשמה
+  היבטים אתיים וחוקיים בעבודה עם תלמידים בחינוך המיוחד | יום | 9000301 | | סמסטר א | - | פתוח להרשמה
+  תפיסות ערכיות בפרשנות התורה במאה ה- 19 | יום ו | 310100 | דר רוזנברג ישי חי | סמסטר א | 08:30 - 09:50| פתוח להרשמה
בשנות השלושים של המאה ה-19 עברה החברה היהודית באירופה שינויים מרחיקי לכת שרובם היו חלק בלתי נפרד מתהליך חברתי כלל עולמי. בשנת 1848, כחלק מהמהפכה השלטוניתשהתחוללה באירופה, הונהגה האמנציפציה בגרמניה, אולם רק בשנים 1871-1869, בד בבד עםהתגבשותה של הקיסרות הגרמנית, הוענקו ליהודים זכויות אזרח מלאות על פי חוק. שינוייםאלו הובילו להקמת התנועה הרפורמית, שתפיסותיה הציבו אתגר בפני היהדות החרדית. הוויכוח בין שני הקטבים בחברה היהודית נסב בעיקר על אורח החיים שראוי ליהודים לאמץ לנוכח הסיכויים והסיכונים שבאמנציפציה ובהשכלה. היהדות החרדית נחלצה להגן על נפש החינוך המסורתי ולהשיב מלחמה שערה. היא הגיבה בכתיבת יצירות משלה, והמטרה שעמדה לנגד עיניה, הייתה לעצור את רוחות הרפורמה.
בקורס נתמקד בפירושו של הרשרהירש - הרב שמשון בן רפאל הירש (1808-1888) גרמניה, אך נציץ גם לדבריהם של שלושהפרשנים נוספים מאותה התקופה:
המלבים-הרב מאיר ליבוש בן יחיאל מיכל וייסר (1879-1809).
הרביעקב צבי מֶקְלֶנְבּוּרג - גרמניה בעל הכתב והקבלה(1785-1865).
הנציב– הרב נפתלי צבי יהודה ברלין בעל העמק דבר (1893-1816).
הַפַּרְשָׁנִים הַנִּזְכָּרִים סָבְרוּ כִּי כּוֹחוֹ שֶׁל הָעֵט כְּכוֹחָהּ שֶׁל הַחֶרֶב, וּבְאֶמְצָעוּתוֹ נִתָּן לְהֵאָבֵק בָּרֶפוֹרְמָה.מִפֵּרוּשֵׁיהֶם בּוֹקַעַת וְעוֹלָה בַּת קוֹלָהּ שֶׁל הַתְּקוּפָה. בְּמַטְּרָתוֹשֶׁל קוּרְס זֶה לְהַדְגִּים אֶת הַתּוֹפָעָה, תּוֹךְ עִ
+  נסתלקה הנבואה: עיונים היסטוריים וספרותיים בספרי חגי, זכריה ומלאכי | יום ג | 306602 | דר מאלי הלל | סמסטר ב | 12:10 - 13:30| פתוח להרשמה
נסתלקה הנבואה: עיונים היסטוריים וספרותייםבספרי חגי זכריה ומלאכי-
הצהרת כורש, מסעם של שבי ציון מנהרות בבל לחורבות ירושלים ושיקום העיר ההרוסה מתוארים בספרי שיבת ציון כהתגשמות פלאית של הבטחה א-להית. אך מבעד לפסוקי המקרא ולשרידים הארכיאולוגים משתקפת תמונה של קהילה שבורה המתמודדת עם אתגרים פוליטיים, משפטיים, כלכליים וחברתיים. במהלך הקורס נלמד יחד, בקריאה איטית את פרקי הנבואה המנחמים, מעודדים ומוכיחים את קהילת ירושלים המשתקמת.
קריאתנו בפרקי הנבואה תהיה מגוונת, מחד ניגש אל כל פרק כאל יחידה ספרותית ונבקש להבין את דרכי העיצוב והמבע שבו, מאידך נשתדל להשתמש בקריאות אינטרטקסטואליות כדי לפענח את טיב השיחה בין נבואות חגי זכריה ומלאכי לבין הנביאים הראשונים שנבואותיהם מהדהדות בפרקים. בנוסף, נשתמש בעדויות היסטוריות, ממצא חוץ מקראי, ונתונים ארכיאולוגים וגיאוגרפים כדי להאיר את פשרן של הנבואות מתוך תקווה כי העיון הבין-תחומי בתקופה זו, הדלה בחומר ועשירה ברוח, יצייד אתכם לא רק בידע ותובנות הנוגעים לספרי שיבת ציון, אלא גם בכלי לימוד וברגישויות טקסטואליות חדשות. לצד העיון הקונקרטי בנבואות עצמן נבקש לחשוב במהלך הקורס באופן רחב על שאלת הנבואה והפסקת הנבואה בראשית ימי הבית השני.
+  התורה בספר דברי הימים | יום ו | 310200 | דר שמאע אברהם | סמסטר ב | 10:00 - 11:20| פתוח להרשמה
ספר דברי הימים הוא אחד מספרי המקרא המאוחריםביותר בתנך. ככזה הוא מגשר דומיננטי בין ספרות המקרא הקודמת לו, לביןהחיבורים שלאחריו, בואכה ספרות חזל. במידה רבה הוא אפוא בבחינת מדרשקדום של התורה, המטרים את עולמם הדרשני של חזל. התורה על חמשת חומשיהנוכחת אפוא בו מאוד. חלקים ממנה ממש מועתקים בדברי הימים, ומרתק לבחון את היחסיםהטקסטואליים ביניהם. מקראות בתורה שלכאורה מכחישים זה את זה, מתפרשיםונדרשים בו, ומרתק לבחון את היחס בין פשוטם בתורה לבין מדרשם בדברי הימים, ולביןמדרשם בספרות חזל. אירועים סיפוריים מספרי נביאים ראשונים מתוארים בדבריהימים תיאור מחודש מתוך זיקה לתורה, לסיפוריה ולחוקיה.
בשיעור זה יידונו סוגיות מרכזיותבספר דברי הימים, סוגיות שבהן משתקף שיח, מגלוי ועד סמוי, בין דברי הימים לביןהתורה.