שלוחה גברים
קורסים מקוונים חינוך מיוחד
+  אבחון וטיפול בשגיאות כתיב | 72001600 | ריגר מתניה | סמסטר א
+  דילמות אתיות והלכתיות בחינוך המיוחד | 72010600 | שרלו אלחנן | סמסטר א
+  הוראה מותאמת במתמטיקה | 72003600 | גולדשמידט מירה | סמסטר א
הסטודנטים יכירו גישות שונות להוראת החשבון בבית הספר ויגבשו אני מאמין בכל הקשור להוראת המקצוע מתוך הבנה של התפתחות החשיבה החשבונית והכרת שיטות שונות להוראת חשבון. הקורס יזמן מפגש עם חומר לימודי, יקנה יכולת ניתוח של מטרות הוראה בחשבון והכנת חומר לימודי מותאם. בקורס ינותחו מגוון קשיים קוגניטיביים המתבטאים בליקויים השונים ברכישת חשיבה כמותית אצל ילדים, וניתוח איכותי של כישלון בחשבון. נעמוד על שיטות שונות בטיפול ובשיקום יכולות הלמידה של תלמידים מתקשים בתחום זה.
~יש לשים לב!
~בקורס כלולים 3 שיעורי זום נוכחות חובה
~ וכן 12 מטלות.
~מטלת סיכום בסמסטר א ומבחן בסמסטר ב
~נלמד את כול מערכת המספרים השלמים
~שברים פשוט, שבר עשרוני ואחוזים.
~
~
+  הקניית מיומניות מחשב למורה בחינוך המיוחד | 72001400 | טלמור מוריה | סמסטר א
~.קורס הקניית מיומנויות מחשב לבעלי צרכים מיוחדים עוסק בהעמקת ההבנה והרחבת הידע אודות חשיבות השימוש בטכנולוגיה מסייעת לצורך הסרת חסמים בתהליכי ההוראה והלמידה בקורס זה תלמדו לעשות שימוש מושכל בכלים טכנולוגיים נגישים לצורך מתן מענה לפרט מתוך תפיסה של הוראה אוניברסלית ללמידה. תפיסה זו דוגלת בהתאמת הסביבה לתלמיד (ולא להפך) ומאמינה שהסרת חסמים תצמצם את תפיסת המוגבלות של הלומד. בקורס ילמדו כלים לבניית ספר דיגיטלי, קלוז מותאם פרט, מיפוי טקסט באופן מילולי (ריבוד) פיתוח שטף ודיוק בקריאה ועוד
~
+  התפתחות סנסו מוטורית וכתיבה | 72001500 | דמסקי אודליה | סמסטר א
+  נוירופדגוגיה | 90033600 | לרמן דינה | סמסטר א
איך נוכל ללמוד וללמד באופן יעיל יותר? מה מסיח את דעתנו, ולמה כל כך קשה לנו לשמור על קשב ומיקוד? מהו סוד המוטיבציה וכיצד משתמשים בו במסגרת חינוכית? עד כמה אמונה ביכולת, באמת יכולה לגרום לצמיחה של יכולות? מהם תפקודים ניהוליים, למה הם כל כך חשובים ואיך משפרים אותם? ומה כל זה קשור למוח האנושי?
אלו חלק מהשאלות שנדון בהם בקורס ייחודי זה, הניתן על ידי שתי מרצות, חוקרת מוח ומרפאה בעיסוק. הקורס מחבר בין ידע עדכני על המוח לבין כלים ותובנות יישומיות לחיי הסטודנטים כתלמידים וכמורים. מטרת הקורס הוא להכיר ולהבין תפקודי מוח כמו קשב,קליטת מידע, עיבוד מידע, למידה וזיכרון,ותפקודים ניהוליים מההיבט התיאורטי והיישומי. במהלך הקורס הסטודנטים יתנסו, יפתחו ויבחנו כלים ישימים למערכת החינוך בכלל ובחינוך מיוחד בפרט, תוך כדי הגברת המודעות של הסטודנט/ית בקשר לתפקודם בניהול עצמי, בצורות הלמידה ובמשמעות של הנוירופדגוגיה בחייהם.
+  פסיכולוגיה התנהגותית- תיאוריה ומעשה במניעה וטיפול בבעיות התנהגות | 72001000 | שוורץ יעל | סמסטר א
כל התנהגות הנה נלמדת ויכולה להשתנות.שינוי התנהגות הוא תהליך. התהליך יכול להיות ארוך אך פרותיו עשויים להיות מדהימיםלרווחת התנהגותו ונפשו של התלמיד. יצירת מוטיבציה והגברת תחושת המסוגלות של התלמידתאפשר שינוי התנהגותי. אחד הכלים המשמעותיים לשינוי התנהגות הנו ניהול התנהגותי. במהלךהקורס נלמד על דפוסי התנהגות וכיצד ניתן לנהל התנהגות. מה אחריות ובסמכות המורהומה באחריות ובסמכות השותפים- ההורים, התלמיד וכו.
+  קוגניציה וזיכרון | 72005200 | דר בר דוד אוהד | סמסטר א
קורסזה עוסק במושג הקוגניציה והזיכרון. במהלך הקורס תיערך היכרות עם תהליכיםקוגניטיביים בסיסיים ומרכזיים ותיאוריות המסבירות אותן, וכן מודלים מרכזיים בתחוםהזיכרון (מודל שלושת המאגרים, זיכרון עבודה עפי באדלי, זיכרון לטווח ארוך(גלוי וחבוי).
הקורסכולל תרגילים שחובה להגישם במהלך הסמסטר, ומבחן סיום.
+  שאלות יסוד בהוראה בחינוך המיוחד | 90002004 | גלינסקי אפרת | סמסטר א
הקורס מיועד לתלמידי שנה ג והוא מתואם עם קורס סדנא מלווה עבודה מעשית.
~ הקורס יתחלק לשלושה אשכולות$$ תכנון, הוראה והערכה. באשכול התכנון נעסוק בקביעת מטרות ויעדים לשיעור, ברמות הנדרשות מהתלמידים בתפקודים השונים. באשכול ההוראה נעסוק בדרכי הוראה ייחודיות לחינוך בכלל ולחינוך מיוחד בפרט$$ נכיר דרכים מגוונות להוראה בחינוך המיוחד. באשכול ההערכה נעסוק בדרכי הערכה ומשוב של תהליך ההוראה$$ הערכת הישגים, הערכת המורים ורפלקציה עצמית.
~
~במהלך הקורס יהיו מטלות מקוונות הכוללות בחנים קצרים, דיונים בפורום ומטלות הגשה קצרות.
+  שאלות יסוד בהוראה בחינוך המיוחד | 90002005 | ארביב ורד | סמסטר א
הקורס מיועד לתלמידי שנה ג והוא מתואם עם קורס סדנא מלווה עבודה מעשית.
~ הקורס יתחלק לשלושה אשכולות$$ תכנון, הוראה והערכה. באשכול התכנון נעסוק בקביעת מטרות ויעדים לשיעור, ברמות הנדרשות מהתלמידים בתפקודים השונים. באשכול ההוראה נעסוק בדרכי הוראה ייחודיות לחינוך בכלל ולחינוך מיוחד בפרט$$ נכיר דרכים מגוונות להוראה בחינוך המיוחד. באשכול ההערכה נעסוק בדרכי הערכה ומשוב של תהליך ההוראה$$ הערכת הישגים, הערכת המורים ורפלקציה עצמית.
~
~במהלך הקורס יהיו מטלות מקוונות הכוללות בחנים קצרים, דיונים בפורום ומטלות הגשה קצרות.
+  שילוב הילד עם הצרכים המיוחדים- הכלה והשתלבות | 90003401 | דוויק הדס | סמסטר א
+  ADHD היבטים מוחיים ומעשיים בהפרעות קשב וריכוז | 72020100 | סמט תומר | סמסטר ב
בקורס זה נלמד לעומק על הפרעת קשב (ADHD). בתחילה, נכיר סוגים שונים של קשב והגדרות שונות שניתנו להפרעת קשב. כמו כן, נעסוק במקור להפרעה, במאפייניה ובתסמיניה השונים. בהמשך, נעסוק באבחון וטיפול בהפרעת קשב: נלמד על דרכים לאבחן את ההפרעה ועל סוגי טיפול מגוונים. לאורך הקורס נשלב מושגים מתחום המוח על מנת לתאר ולהסביר את התסמינים הקליניים של ההפרעה וכמו כן, נקשר את החומר התאורטי לשדה החינוכי והמעשי הרלוונטי לנו כמורים. הקורס כולל צפייה בסרטונים, ניתוח תיאורי מקרה וקריאת סיפורים קצרים ומטרתו היא לגרום להבנה טובה יותר ילדים הצופים אל העולם מבעד למשקפי ADHD ולתת כלים מעשיים על מנת לתמוך ולקדם את אותם תלמידים. הציון בקורס ייקבע על פי מטלות שוטפות לאורך הסמסטר (רובן אמריקאיות).
+  דילמות אתיות והלכתיות בחינוך המיוחד | 72010601 | שרלו אלחנן | סמסטר ב
+  המשחק בחינוך המיוחד | 72003700 | דר פריד דינה | סמסטר ב
~
+  הקניית מיומניות מחשב למורה בחינוך המיוחד | 72001401 | טלמור מוריה | סמסטר ב
+  ליקויי שמיעה | 72005300 | סמט תומר | סמסטר ב
+  פסיכולוגיה התנהגותית- תיאוריה ומעשה במניעה וטיפול בבעיות התנהגות | 72001001 | גרנביץ יחיאל | סמסטר ב
כל התנהגות הנה נלמדת ויכולה להשתנות.שינוי התנהגות הוא תהליך. התהליך יכול להיות ארוך אך פרותיו עשויים להיות מדהימיםלרווחת התנהגותו ונפשו של התלמיד. יצירת מוטיבציה והגברת תחושת המסוגלות של התלמידתאפשר שינוי התנהגותי. אחד הכלים המשמעותיים לשינוי התנהגות הנו ניהול התנהגותי. במהלךהקורס נלמד על דפוסי התנהגות וכיצד ניתן לנהל התנהגות. מה אחריות ובסמכות המורהומה באחריות ובסמכות השותפים- ההורים, התלמיד וכו.
+  קשיים רגשיים והתנהגותיים בגילאי בית הספר | 90008501 | קרטן טל | סמסטר ב
הפסיכופתולוגיהעוסקת בהבנה, בטיפול ובמניעתם של הפרעות נפשיות. הפרעה נפשית עשויה להתבטא באופניםשונים ויש לה השלכות על תחומי החיים רבים. בקורס זה נעסוק בהשקפות השונות כלפיהפרעות נפשיות, בגורמים השונים להתפתחותם ודרכי הערכתם. מטרת הקורס לאפשרלסטודנט/ית הכרות בסיסית עם חלק מההפרעות הנפשיות אותם הוא/היא עשויים לפגושבמהלך עבודתה במסגרת החינוכית. בין היתר נדון בהפרעות כגון: הפרעת חרדה, הפרעותדחק פוסט טראומטית, דיכאון, סכיזופרניה והפרעות אישיות.
+  שאלות יסוד בהוראה בחינוך המיוחד | 90002002 | גלינסקי אפרת | סמסטר ב
הקורס מיועד לתלמידי שנה ג והוא מתואם עם קורס סדנא מלווה עבודה מעשית.
~ הקורס יתחלק לשלושה אשכולות$$ תכנון, הוראה והערכה. באשכול התכנון נעסוק בקביעת מטרות ויעדים לשיעור, ברמות הנדרשות מהתלמידים בתפקודים השונים. באשכול ההוראה נעסוק בדרכי הוראה ייחודיות לחינוך בכלל ולחינוך מיוחד בפרט$$ נכיר דרכים מגוונות להוראה בחינוך המיוחד. באשכול ההערכה נעסוק בדרכי הערכה ומשוב של תהליך ההוראה$$ הערכת הישגים, הערכת המורים ורפלקציה עצמית.
~
~במהלך הקורס יהיו מטלות מקוונות הכוללות בחנים קצרים, דיונים בפורום ומטלות הגשה קצרות.
+  שאלות יסוד בהוראה בחינוך המיוחד | 90002006 | ארביב ורד | סמסטר ב
הקורס מיועד לתלמידי שנה ג והוא מתואם עם קורס סדנא מלווה עבודה מעשית.
~ הקורס יתחלק לשלושה אשכולות$$ תכנון, הוראה והערכה. באשכול התכנון נעסוק בקביעת מטרות ויעדים לשיעור, ברמות הנדרשות מהתלמידים בתפקודים השונים. באשכול ההוראה נעסוק בדרכי הוראה ייחודיות לחינוך בכלל ולחינוך מיוחד בפרט$$ נכיר דרכים מגוונות להוראה בחינוך המיוחד. באשכול ההערכה נעסוק בדרכי הערכה ומשוב של תהליך ההוראה$$ הערכת הישגים, הערכת המורים ורפלקציה עצמית.
~
~במהלך הקורס יהיו מטלות מקוונות הכוללות בחנים קצרים, דיונים בפורום ומטלות הגשה קצרות.
קורסים ביום א
 +  מבוא לחינוך מיוחד וסיורים | 72005900 | גרנביץ יחיאל | שנתי | 09:00 - 10:20
מטרתהקורס היא פתיחת צוהר להיכרות עם עולמו של התלמיד בחינוך המיוחד ועם מושגיםמרכזיים במערכת החינוך המיוחד.
במסגרתהקורס, נכיר מושגים מרכזיים במערכת החינוך לילדי החינוך המיוחד וניחשף לעבודהבתחום החינוך המיוחד. הקורס ישים דגש על היכרות עם מגוון לקויות וקשיים (לרבות:אוטיזם, לקות למידה, קשיים מוטוריים מורכבים, מוגבלות שכלית התפתחותית, תסמונתדאון, בעיות נפשיות, בעיות התנהגות). כמו כן, הקורס יתייחס למערכתהטיפולית התומכת בילדי החינוך המיוחד, ולאופן בו היא פועלת.
בסמסטר א הקורס יכלול סיורים במוסדותלחינוך מיוחד, בהם ניתן יהיה לראות ולהכיר את העבודה בשטח ואת האוכלוסיות השונותשל החינוך המיוחד
+  ליקויים בתקשורת והספקטרום האוטיסטי | 72008800 | לרמן דינה | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
הקורס יפגיש את הסטודנטים עם האבחנה וההגדרה העדכנית של ASD מתוך ה – DSM V והתפתחות בהגדרה של האוטיזם. זה יסייע ללומד לזהות התנהגויות שונות של ילדים עם ASD ולפרש אותם בהתאם למאפיינים. הקורס יסקור חלק משיטות ההתערבות הקימות בישראל: TEACCH, DIR, ABA. זה יאפשר לסטודנט/ית להתנסות ולפתח אסטרטגיות וארגז כלים לכיתה.
+  אבחונים פסיכולוגיים ונוירופסיכולוגיים- הבנה ושימוש בחינוך מיוחד | 72001100 | דר כהאן שמעון | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
מטרת הקורס להקנות לסטודנט/ית הכרות עם העקרונות העומדים בבסיס האבחון הפסיכולוגי והנוירופסיכולוגי. במהלך הקורס יוצגו מבחנים מקטגוריות שונות והאופן בו הם בודקים את הפונקציות הנצרכות להבנת תפקודו של התלמיד במסגרת החינוך המיוחד. נעסוק במבחנים הבודקים יכולות קוגניטיביות כדוגמת קשב, תפיסה, זיכרון, תהליכי חשיבה גבוהה ועוד. בנוסף למבחני משכל נלמד על מבחנים השלכתיים שמטרתם לבדוק את מצבו הרגשי של התלמיד. בין היתר נדון ביתרונות ובמגבלות שיש לאבחונים השונים, בתרומתו של המורה להבנת מקור קשייו של התלמיד ובאפשרות של המורה לקדם את תפקודו של התלמיד לאור מסקנות האבחון.
+  התפתחות שפה | 72000800 | דר רוזנברג שירה | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  מיינדפולנס ככלי בחינוך המיוחד | 72011400 | דר בר דוד אוהד | סמסטר א | 12:10 - 13:30
מיינדפולנס (קשיבות) מוגדרת כתשומת לב לרגע הזה באופן מכוון ובלתי שיפוטי. בשנים האחרונות הולכת מיומנות זו ופושטת בציבורים רחבים, ויישומים שלה משולבים במערכות רבות כולל טיפוליות, חינוכיות ומקצועיות. בקורס זה יינתן בסיס אקדמי ומעשי להיכרות עם המיינדפולנס, תוך שילוב תרגול והגברת מודעות ואיכויות הנלוות לתרגול במטרה להגברת יכולותיהם של המורה, ההורה והתלמיד.
כיוון שמדובר במיומנות נרכשת, הקורס מתקיים במתכונת סדנאית ודורש תרגול בשיעורים ובמהלך השבוע. המפגשים מתקיימים בישיבה בקבוצה, ועל מנת לאפשר ריכוז והפקת המקסימום מהתרגול לא יתאפשר שימוש במחשבים או טלפונים במהלכם או כניסה ויציאה במהלך המפגש (מלבד במקרים חריגים).
+  שילוב הילד עם הצרכים המיוחדים- הכלה והשתלבות | 90003400 | דר וקסמן מישל | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
במסגרת הקורס נרכוש כלים מעשיים לשילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל.
נלמד על מאפייני התלמידים המשולבים ומערך הסיוע והתמיכה בהם.
בנוסף נכיר גישות ומודלים בתחום השילוב בארץ המבוססים על חוק ההכלה החדש. בקורס יתקיימו דיונים על הנושאים הנלמדים תוך התייחסות למטלות קריאה.
+  הוראת הקריאה | 72008300 | דר רוזנברג שירה | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  אסטרטגיות בהוראת מקצועות רבי מלל למתבגרים | 72012600 | דוויק הדס | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  סוגיות בהורות לילדים עם צרכים מיוחדים | 72020600 | דר פלמור הספל שושי | סמסטר א | 14:20 - 15:40
הקורס יכלול עיון בסוגיות יסוד הקשורות בהורים המתמודדים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך. במהלך הקורס, נדון בדילמות ובמורכבות הקיימות בקשר עם ההורים הללו, והשלכותיהן על המפגש עם הילד בביהס. ההרצאות תתמקדנה בזיהוי ואבחון מגוון רחב של דפוסי הורות ומשמעותם, כמו גם המסע המפותל שעובר הורה המתבשר שילדו בעל צרכים מיוחדים, והצמיחה מן השבר. רכישת הידע התיאורטי והיישומי, תשולב בתרגול דרכי התערבות ותקשורת הרלוונטיים לשיח במערכת החינוך. ההרצאות תלווינה במפרט עשיר של הצגות מקרה, סרטים ואמצעי המחשה מגוונים, שיסייעו בהפנמת הנלמד
+  קשיים רגשיים והתנהגותיים בגילאי בית הספר | 90008500 | דר כהאן שמעון | סמסטר א | 14:20 - 15:40
הפסיכופתולוגיה עוסקת בהבנה, בטיפול ובמניעתם של הפרעות נפשיות. הפרעה נפשית עשויה להתבטא באופנים שונים ויש לה השלכות על תחומי החיים רבים. בקורס זה נעסוק בהשקפות השונות כלפי הפרעות נפשיות, בגורמים השונים להתפתחותם ודרכי הערכתם. מטרת הקורס לאפשר לסטודנט/ית הכרות בסיסית עם חלק מההפרעות הנפשיות אותם הוא/היא עשויים לפגוש במהלך עבודתה במסגרת החינוכית. בין היתר נדון בהפרעות כגון: הפרעת חרדה, הפרעות דחק פוסט טראומטית, דיכאון, סכיזופרניה והפרעות אישיות.
+  קליניקה בקריאה | 72003400 | דוויק הדס | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
+  הוראת מקצועות הקודש לתלמידים עם לקות למידה | 72003901 | רבי בן ציון | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
+  הורים מורים ומה שביניהם | 90012400 | דר רוזנברג שירה | סמסטר א | 16:00 - 17:20
המפגש בין הורים למורים הוא נושא המעסיק מורים רבים ואף מטריד ומרתיע חלק מן המורים הצעירים והמועמדים להוראה. אחת מהמטרות המרכזיות של הקורס היא להעניק כלים למפגש הזה, כך שיהיה מוצלח ככל הניתן. לקורס שני חלקים בהם נעסוק במקביל. החלק האחד עוסק בנושא הקשר בין הורים לבית הספר במישור התיאורטי עיוני. נסקור את ההתלבטויות והגישות התיאורטיות השונות לגבי מידת המעורבות הרצויה של הורים בבית הספר וכן את התמורות שחלו בתחום זה. החלק השני עוסק בתהליכי תקשורת בין הורים למורים. נפתח את המודעות למנגנונים ותהליכים נפשיים המתרחשים בשיחה בין הורה למורה, תוך הקשבה אמפתית לכל הצדדים. לצד הלימוד העיוני של תהליכים אלה, נתרגל אותם באמצעות סימולציות של מפגש בין הורה למורה. הדגש הוא על מתן כלים מעשיים לתקשורת אופטימלית בין הורה למורה ויצירת בן ברית לשיתוף פעולה מוצלח בחינוך הילד.
+  תפקידו וזהותו המקצועית של איש החינוך | 72006700 | פרל תהילה | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
~בקורס זה נעבור תהליך של צמחיה אישית, גיבוש זהות מקצועית, ובניית תפיסת עולם חברתית-ערכית כמועמדים להוראה בחינוך המיוחד. יינתן דגש על ביסוס עמדות מטיבות ושינוי עמדות מגבילות מתוך הבנה כי עמדות המורה הם הגלגלים המניעים בעבודתו
+  ארגז כלים לפיתוח חשיבה יצירתית | 72009900 | קורניץ מיכל | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
+  חווית החיים של תלמידים עם צרכים מיוחדים מעבר לכיתה | 72011500 | ויינשטיין לוי | סמסטר א | 17:40 - 19:00
+  דרכי הוראה בחינוך המיוחד | 72001800 | שוורץ יעל | שנתי | 17:40 - 19:00
מטרת הקורס להקנות ידע ומיומנות בכתיבת מטרות אישיות וכיתתיות עבור תלמידם בעלי צרכים מיוחדים. כתיבת המטרות הן בהלימה לתוכניות הליבה של משרד החינוך ועל כן נלמד מהן תוכניות הליבה וכיצד לגזור מהן מטרות. כתיבת המטרות הנה החלק הראשון אך המשמעותי ביותר הוא ישום המטרות ובניית מערך שיעור מיטבי.