רום

ד"ר ברכי אליצור – ראש תוכנית רום
brachi@herzog.ac.il

ד"ר חנה ריקלין – מובילת רום – פיתוח חוץ

ריקי גרינווד– מזכירת התוכנית
regev@herzog.ac.il
טלפון במשרד:073-3704134

מעגלי ההכשרה בתוכנית הייחודית של תלמידי רג"ב מכוונים לפיתוח אישיותי וזהותי של פרח ההוראה, להרחבת כלי ההוראה חדשים לצד מסורתיים ולליווי ההתפתחות האקדמית. המעגלים יזינו זה את זה במטרה משותפת של פיתוח מורים בעלי זהות מקצועית חזקה, ותודעת שליחות עמוקה של חשיבות המקצוע לריפוי מערכת החינוך בישראל.

תוכנית רום (רג"ב לשעבר) היא התוכנית המובילה בישראל למצטיינים בלימודי החינוך וההוראה שמטרתה לגייס סטודנטים בעלי יכולות גבוהות ולהכשירם להיות מורים מובילים, מחנכים מצוינים ומנהיגים חינוכיים. התוכנית מאפשרת לסטודנטים מצטיינים לסיים תואר ראשון (B.Ed) במשך 3 שנות לימוד בלבד ובסבסוד מלא וליהנות מהטבות נוספות הכוללות מלגת קיום שנתית, שכר מוגדל בתקופת הסטאז' ותוכנית רצף לתואר השני.

משתתפי התוכנית זוכים לליווי ולהעצמה אישית, אקדמית ומקצועית לאורך כל שנות לימודי התואר.

בתקופה הנוכחית עם התעצמותו של המשבר הגדול במערכת החינוך, חוסרי המורים והירידה הדראסטית בכמות הפונים ללימודי הוראה, הצורך בגיוס מורים מצטיינים הפך לאקוטי. בעידן של פיחות במעמד המורה, אנו נדרשים לחזק את הבחירה של הסטודנטים שלנו במקצוע החינוך, על ידי הבנת חשיבותו בבניית דור העתיד של מדינת ישראל.

תוכנית רום במכללת הרצוג שמה דגש על פיתוח זהות מקצועית ותודעת שליחות עמוקה של הסטודנטים הלומדים בה, באופן שיחזק את גאוות היחידה, ויכניס למערכת החינוך מורים חדורי תודעת שליחות, המכירים באתגרי המערכת, ונכונים להתמודד עמם.

מטרות התוכנית הן:

  • לפתח מנהיגות ערכית חינוכית
  • לייצר זהות מקצועית ואופקי קריירה בחינוך
  • לייצר מפגש עם החברה הישראלית ולהיחשף לגיוון ולרב-תרבותיות
  • היכרות עם מערכת החינוך ואוריינות מערכתית
  • לפתח כלי חדשנות, טכנו-פדגוגיה ו AI
  רג

תנאי מקדים: ממוצע בגרות של 102

  • מטלת כתיבה על אתגר חינוכי על פי הנחיות שיינתנו על ידי ראש התוכנית במכללה.
  • מכתב סנגור
  • ראיון אישי עם ראש התוכנית.
  • מבחן מסיל"ה במכון מופ"ת
  • לאחר הקבלה לתוכנית: מפגש קבוצתי עם ראש התוכנית להיכרות עם אופי התוכנית המכללתית – חובות וזכויות
  

זכויות:

סיום תעודת הוראה ב- 3 שנים.

פטור משכר לימוד באמצעות הלוואה מותנית ומענק.

קורסי העשרה ייחודיים.

ליווי וסיוע בהשמה.

התחייבויות:

הוראה במשך 3 שנים. בשנת הסטאז' – היקף של 1/3 משרה ובשנתיים הבאות –  בהיקף של 2/3 משרה.

שמירה על ממוצע של 90 לפחות בכל שנת לימודים.

ציון 85 לפחות בהכשרה מעשית

מעורבות חברתית קהילתית – 40 שעות בכל אחת משנות הלימודים:

השתתפות בכנסים ארציים; ימי עיון; סיורים מכללתיים.

השתתפות בקורסי התוכנית הייחודית של המכללה על פי החלוקה הבאה:

 שנה א' – מנהיגותש"ששנה ב' – מערכת החינוך בישראלש"ששנה ג' – יוזמות ואימפקטש"שסה"כ
ארציקורס חובה (ליבה) בנושא מנהיגות – סמסטר א'1קורס חובה (ליבה) בנושא מע' החינוך בישראל – סמסטר א'1קורס ארצי בינ"ל מקוון13
 סמינר בחירה בנושא מנהיגות – סמסטר ב'1סמינר בחירה בנושא מע' החינוך בישראל – סמסטר ב'1קורס בחירה בנושא יזמות13
 פעילות במרחב הארצי וכנס לכל שנתון (קבוצות, עניין, קבוצות פיצוח, מפגשים מקוונים וכד')ללא ש"ש 
סה"כ 2 2 26
מכללתיתהליכי למידה מגוונים (קורסים, סיורים, ריטריטים, מנטורינג, שת"פ וכד')88
 התנסות ייחודית ופיתוח מיזם אישי66
סה"כ מכללתי  14
סה"כ      20
  

רכזת השמה – ד"ר ברכי אליצור
brachi@herzog.ac.il

תלמידי רום זוכים לליווי מיוחד של רכזת ההשמה עד לשלב מציאת מקום עבודה, וכן במהלך שנת הסטאז', וזאת בנוסף מפגשי הכנה מגוונים של אגף ההתמחות, המציע שלל מפגשים בנושאים הרלוונטיים למורים החדשים.

במפגשים האישיים המתקיימים עם יועצת ההשמה, מתקיימות שיחות על רמת הזהות המקצועית של הסטודנטים, על הגורמים המאתגרים את הזהות, ועל החוויות שמחזקות אותה. במהלך השנה מתקיים מעקב לבדיקת שינויים בעקבות השיח וההמלצות.

במפגשים הקבוצתיים אנחנו עוסקים בכמה נושאים:

  • הפרמטרים החשובים לבחירת מקום עבודה, מבחינת מרכיבי האישיות ומדרג של מרכיבים טכניים כגון מקום, סוג אוכלוסייה, גיל, מקצוע וכיו"ב.
  • כיצד נערכים לראיון עבודה
  • סימולציות של ראיונות

כל אחד מהנושאים הללו עובר תהליך של עיבוד גם במפגשים האישיים.

יועצת ההשמה מעבירה לסטודנטים הודעות על מקומות עבודה אפשריים, מבררת איתם את מידת התאמתן של המסגרות לדפוסי אישיותם ולערכיהם ומיידעת את הסטודנטים על נוהלי משרד החינוך ועל דרכי תקשורת עם גורמים במערכת שיכולים לתמוך במהלך השתלבותם בשדה ההוראה. יועצת ההשמה מציגה לפני הסטודנטים תכנים מעניינים ושימושיים שעשויים להעשיר את כישורי ההוראה שלהם.

במהלך כל שנות לימודיהם במכללה, ילוו את הסטודנטיות קורסים, מפגשים אישיים, מפגשים קבוצתיים ומפגשים ארציים, שמטרתן להצמיח אנשי חינוך בעלי עוצמה פנימית, שאר רוח וחיבור אמיתי ועמוק אל עצמם ואל תלמידיהם וכן אל החברה הישראלית הרחבה. הסטודנטיות יפגשו במהלך לימודיהם באנשי חינוך פורצי דרך, יזמים של תוכניות לימוד מגוונות, מטמיעי שינוי במערכת החינוך ועוד.

  

ראשון

שלישי

  

שנה ב

שנה ג

שנה א

9:00-10:20

א

ברכי אליצור –
שאלות יסוד בהוראה

שלום וויל –
פורצי דרך בחינוך

 

ב

יוכבד דבו –
חינוך למיניות בריאה

 

10:35-11:55

א

  

עינת סרי לוי –
הוראה מחפשת מפגש
(לפלפ)

ב

  

עבודה מעשית-
תוכניות מיוחדות

12:10-13:30

א

  

שרית מאיר-
ייחודה של עבודת המחנכת
(תל"ם)

ב

  

עבודה מעשית-
תוכניות מיוחדות

     

14:20-15:40

א

  

רעות ברוש –
לב לדעת

ב

  

מרצים שונים –
סדנת שגרירים

16:00-17:20

א

 

חווי ששון –
סמינריון בחינוך
רום

רעות ברוש –
ערכים ומנהיגות בחינוך (חינוך)

ב

 

יוני הרבנד –
יזמות

17:40-19:00

א

  

אורי ליפשיץ –
ארון הספרים היהודי – רום

ב

  

 

 

שלישי שנה א

שלישי שנה ב

רביעי שנה א

רביעי שנה ב

9:00-10:20

א

 

פורצות דרך בחינוך

רעות ברוש – לב לדעת

 

ב

משחוק בלמידה

אריאלה נחושתן – טכנולוגיה בלמידה
שנה א'

שרה חיה גבעוני – עבודת המחנכת
שנה ב', פרונטלי

10:35-11:55

א

    

ב

  

שרה חיה גבעוני – התנסות ייחודית
שנה ב'

12:10-13:30

א

    

ב

   

שרה חיה גבעוני – התנסות ייחודית
שנה ב'

 

 

    

14:20-15:40

א

 

ברכי אליצור – שאלות יסוד בהוראה (15:30)

  

ב

    

16:00-17:20

א

   

שרה חיה גבעוני – עבודת המחנכת
שנה ב', זום

ב

    

17:40-19:00

א

  

הרב איסר שפרינגר – ארון הספרים היהודי
שנה א', שנתי
19:00

 

ב

   

פרשי"ם

מקצוע ההוראה מצוי בשנים האחרונות בשפל חסר תקדים. מס' הפונים ללימודי הוראה הולך ופוחת ומי שבחרו במקצוע אינם שורדים בו. עד כה לא נצלנו במכללה את הפוטנציאל הגלום בפרחי ההוראה כמשאב יקר של שינוי תדמית המורה. הסטודנטים בתוכנית רום יעמיקו בלימוד גורמי משבר החינוך והיבטיו, ולפיכך בחרנו בהם כמי שיתמודדו עם אחד מאתגריו – חוסרי המורים. הפצת רעיונות גדולים נעשית כיום בעיקר באמצעים טכנולוגיים ודיגיטליים, לפיכך – נעמיד לרשותם של הסטודנטים מיומנויות שיווק באמצעות כלים אלו.

מטרות התוכנית

  • העצמה וחיזוק זהותן המקצועית של הסטודנטיות כמורות לעתיד.
  • הצפת יתרונותיו של מקצוע ההוראה והמשמעות שהוא מעניק למי שעוסקים בו,
  • העצמת מרכיב השליחות של הבחירה במקצוע ההוראה. התכנים וההתנסויות יעודדו את פרחי ההוראה לאקטיביזם חברתי בתחום מעמד המורה.
  • הקניית מיומנות שימוש בכלים טכנולוגיים ואחרים לשיווק והפצת "רעיונות גדולים", בדגש על חשיבות מקצוע ההוראה.

תוכנית הלימודים

1.  סדנת שגרירים לתלמידי שנה ב' ביום א בסמסטר ב' הכוללת:

  • כלים לניהול ראיונות
  • כלים דיגיטליים למיתוג והפצת רעיונות גדולים
  • איך כותבים סיפור
  • מינוף הכלים הדיגיטליים לקידום מעמד המורה

2. קורס יזמות

3. עבודה מעשית ייחודית
    מטרות ההתנסות:
   • להיפגש עם דמויות מעוררות השראה לצורך העמקת ההתבוננות על המעשה החינוכי ומשמעותו וחידוד הזהות האישית כאשת חינוך לעתיד.
   • להתנסות בהכנת מערך שיעור והנחיית לימוד קבוצתי באווירה בטוחה מתוך עין טובה.
    הקורס יכלול שלושה מרכיבים מרכזיים:
   • מפגשים עם אנשי חינוך מעוררי השראה ולימוד מתוך ניסיון החיים שלהם
   • התנסות בהכנת יחידת לימוד והעברתה בקבוצה. הלימוד ייבנה בהמשך לקורס מן הסמסטר הראשון "מהוראה למפגש" ויש לשלב בו היבטים מתוכו כגון:
     שיקוף, לימוד משרה, לימוד דיאלוגי, שאילת שאלות, הולכה לחיים, יצירה ועוד.
   • ראיונות עם שתי דמויות חינוכיות משמעותיות עבורך במטרה לשמוע על דרכן בעולם החינוך ולקבל מהן עצות והכוונה להמשך דרכך כאשת חינוך ומורה בע"ה.

4. קורס פורצי דרך בחינוך 

הקורס יכלול מפגשים עם דמויות מפתח מעולם החינוך שפרצו דרך על ידי הקמת מוסדות חינוך ייחודים; פתחו שיטות למידה חדשות; הקימו מיזמים חינוכיים במערכת החינוך ועוד.
מטלת הסיכום של הקורס היא הכנת מיזם פורץ דרך באמצעות כלי היזמות שנלמדו בקורס היזמות ובאמצעות סיפורי ההשארה שנאספו במהלך תוכנית ההכשרה ברום.

  

במהלך שנות לימודי הסטודנטים בתוכנית רום במכללה, הם ייקחו חלק בכל שנה ביום עיון שיעסוק בנושאים הבוערים שעל סדר היום המדיני, החינוכי או החברתי, וכן ישתתפו בסיור מודרך בעל זיקה לנושאים הללו.

נציגי הסטודנטים שותפים לבחירת נושא יום העיון, ואופי הסיור. כמו כן הסטודנטים של רום פעילים ומובילים את אירועי התרבות הכלל מכללתיים: חברות באגודת הסטודנטים; הפקת טקסי יום השואה ויום הזיכרון; ערבי עיון בנושאים אקוטיים לעולם החינוך; פעילות התנדבותית בחקלאות ויוזמות שונות של סיוע לאוכלוסיות מוחלשות.

במהלך השנה מתקיימים מפגשי פנים אל פנים של כלל הסטודנטים, בקבוצות קטנות או ביחידים עם רכזות התוכנית.

בשנת תשפ"ה הוקדש יום העיון השנתי לנושא: בהצדעהיום הוקרה לגיבורי המלחמה בחזית ובעורף.

לתוכן יום העיון לחצו כאן

ביום הסיור עסקנו בנושא התיישבות וחינוך בדרך האבות

לתוכן הסיור לחצו כאן

אנו מאמינים שחלק מתהליך ההבראה של מערכת החינוך ומצוקת המורים היא יצירת קהילת מורים בעלת מכנה משותף חשוב מעין כמוהו – האמונה בתפקיד החינוך כמי שאחראי על עיצוב הדורות הבאים של מדינת ישראל.

כדי ליצור קהילת מורים יש צורך בהיכרות עם מגוון האוכלוסיות בארץ ומאפייני הסטודנטים הפונים להוראה. במפגש מעין זה מגלים את המשותף, ויחד עם זה מתוודעים גם לשונות ולאתגרים המאפיינים את קבוצות האוכלוסייה השונות של מדינת ישראל.

בחלק מתהליך ההכשרה יתקיימו קורסים ארציים עם בסיס תוכן משותף לכלל הסטודנטים

לפירוט תוכני הקורס ומועדי המפגשים בתשפ"ו לחצו כאן

כחלק מחובות ההשתתפות בתוכנית כל סטודנט/ית של רום מתחייב/ת במעורבות חברתית של 40 שעות בכל שנת לימודים.

המעורבות החברתית מבטאת את תודעת השליחות של מי שבחר במקצוע ההוראה כבר בשלב ההכשרה, ומהווה התנסות ראשונית שבה פרח ההוראה מנצל את כישוריו הבינאישיים לטובת מי שזקוק לתמיכה או לאוזן קשבת.

המעורבות נעשית באופן אישי דרך מפעל הפיס, ונתן לעשות אותה באזור המגורים.

תחומי ההתנדבות המומלצים הם: משפחות רווחה, עולים חדשים, סיוע בבתי חולים למשפחות עם ילד מאושפז, קשישים, וילדי חינוך מיוחד מחוץ לשעות הלימודים.

לאחר קבלת אישור מרכזת התוכנית על מקום ההתנדבות, ולאחר קבלת אישור ממפעל הפיס נתן להתחיל.

מייל ממפעל הפיס עם הוראות כיצד להשתבץ ישלח בתחילת שנת הלימודים.

הכנסים הארציים של תוכנית רום הם הזדמנות למפגש בינמכללתי בין סטודנטים הלומדים בתוכנית במכללות להוראה ברחבי הארץ. המפגש הוא הזדמנות להיכרות, לשיח על חינוך וללמידה משותפת. בכל שנת לימודים מתקיים הכנס בדגש שונה המותאם לשלב הלימודי של הסטודנטים.

הכנס הארצי השנתי לשנתון א' ממוקד בהיכרות עם סטודנטים הלומדים בתוכנית רום במכללות ברחבי הארץ וביצירת בסיס לשיח חינוכי משותף. הכנס עוסק גם בהיכרות עם התוכנית הארצית וקהילת רום וכן בבניה ובגיבוש של חזון חינוכי.

כנס שנה ב' יהיה המשך ישיר של כנס שנה א' תשפ"ג אשר עסק בהגות חינוכית.
הכנס שנה ב' יתקיים במתכונת אזורית, המאפשרת היכרות משמעותית יותר בין הסטודנטים ויכולת לקיים פעילויות שאינן מתאפשרות במסגרת כנס ארצי רחב. הובלת הכנסים בשנה ב' היא מהלך משותף של צוות הכנסים הארצי וקבוצת המובילים האזורית.

הכנס הארצי לשנתון ג' מתמקד בנושא כניסה והשתלבות בהוראה לקראת שנת הלימודים הקרבה. במסגרת הכנס מפגש עם מנהלים ממשרד החינוך, הצגת תוכנית ליווי בהוראה מטעם רום, מגוון סדנאות לבחירת הסטודנטים בנושא כניסה להוראה וטקס סיום ופרידה.