טיפול באמצעות אומנויות – אמנות חזותית (.M.A.A.T)

מובילת התוכנית: ד"ר דינה פריד

יועצת אקדמית: תמר חזות

ד"ר דינה פריד

תיאור התוכנית

הלימודים לתואר השני בתוכנית טיפול באומנות חזותית מיועדים להכשיר אנשי ונשות טיפול, אשר יוכלו להשתמש בכישורים ובידע שצברו בתוכנית כדי לטפל באמצעות אומנות חזותית בתלמידים מגוון הגילים והאוכלוסיות במדינת ישראל, לרבות אוכלוסיות שמרניות ומובדלות. התוכנית תשלב ידע ומחקר עדכני בארץ ובעולם בתחומי הטיפול באומנות והפסיכותרפיה, ברגישות תרבותית, תוך התאמת הלמידה והתכנים לאוכלוסיית הלומדות הייחודית של מכללת הרצוג. יהיה ביכולתם של בוגרי התוכנית להשתלב בצוותים טיפוליים ולהשפיע באופן משמעותי על מגוון מערכות טיפוליות במוסדות החינוכיים ועל מערכות בריאות הנפש.

.

מטרת התוכנית

  • הכשרת מטפלות באומנות העומדות בקריטריונים האקדמיים והמקצועיים על פי אמות מידה אתיות ראויות ובהלימה לדרישות המל"ג.
  • פיתוח דמות של מטפלת באומנות בעלת זהות מקצועית טיפולית המסוגלת להעניק מענה טיפולי לאוכלוסיות מגוונות במסגרות שונות.
  • לאפשר מרחב למידה המותאם לרגישות התרבותית.
  • הקנייה של ידע תאורטי המבוסס על מחקרים עדכניים בארץ ובעולם בתחום הטיפול, האומנות והפסיכותרפיה.
  • העשרה במיומנויות להתערבויות טיפוליות המבוססות על סדנאות, התנסויות והכשרה מעשית המלוות בהדרכה מקצועית פרטנית וקבוצתית.

פריסת הלימודים

משך הלימודים הוא שלוש שנים:

שנתיים לימודי תואר שני ושנה ג' של עבודה מעשית מתקדמת.

שנה א': הלימודים מתקיימים בימי רביעי בין השעות 19:45-9:00 ועוד יום של הכשרה מעשית.

קורסים מרוכזים מעולמות התוכן של טיפול באומנויות יתקיימו בחופשות שבין הסמסטרים (בחורף ובקיץ), בהתאם לפרסומים בלוח האקדמי.

מבנה הלימודים

התוכנית כוללת שנתיים לתואר שני ועוד שנה הכשרה מעשית מתקדמת.

*הענקת התואר מותנית באישור המועצה להשכלה גבוהה

פנו אלינו לקבלת מידע על לימודים והרשמה

צרו קשר

מזכירות:
רחל בוטבול
073-3265556
rachelbo@herzog.ac.il

 

מרכז ייעוץ ורישום:
02-9937337
מרכזייה: 02-5320900

מערכת שיעורים

שנת תוכנית סמסטר שם הקורס רכיב לימודים

(ענף)

חובה / בחירה מרצה
שם המרצה
א׳ א׳ פסיכותרפיה של ילדים קורסי טיפול ואבחון חובה ד״ר רבקה בלאו
א׳ א׳ פסיכותרפיה מבוגרים קורסי טיפול ואבחון חובה ד״ר שמעון כהאן
א׳ ב׳ כלים באבחון פסיכולוגי קורסי טיפול ואבחון חובה פרופסור שלמה רומי
א׳ ב׳ מבוא לפסיכואנליטיקה קורסי טיפול ואבחון חובה ד״ר צבי כרמלי
ב׳ ב׳ התמודדות עם טראומה קורסי טיפול ואבחון חובה ד״ר אילת וידר כהן
א׳ א׳ מודלים במחקרים בטיפול באומנות קורסי מתודולוגיה ומחקר חובה ד"ר מיכל שרייבר
ב׳ שנתי מחקר מתקדם מבוסס אומנות ABR

סמינריון ממוקד בהצגת מקרה

קורסי מתודולוגיה ומחקר חובה ד״ר דינה פריד
א׳ ב׳ היבטים הגותיים והלכתיים בטיפול קורסים משותפים מעולמות התוכן של הטיפול באומנויות חובה פרופסור יהודה ברנדס
ב׳ א׳ סוגיות אתיות בטיפול באומנות חזותית קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד״ר עדי צמחוני

עו"ד גלית שחם – מרצה אורחת

ב' א' אומנות בקהילה ככלי לחוסן וגישור בין אוכלוסיות המתמודדות עם טראומה קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד"ר אופירה הוניג
א׳ ב׳ טיפול באומנות בילדים קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד״ר מיכל שרייבר
א׳ שנתי מושגי יסוד בטיפול באומנות:

המשגות בטיפול באומנות

קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד״ר דינה פריד
ב' א' מושגי יסוד בטיפול באומנות:

גישות בשיטות בטיפול באומנות

קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד"ר דינה פריד
א׳ א׳ כלים להערכה ואבחון בטיפול באומנות קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד״ר מיכל לב ואור שלב
א׳ ב׳ טיפול באומנות חזותית בקרב מתבגרים קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד״ר מיכל לב, תמר חזות ןד״ר דינה פריד
א׳ שנתי טיפול קבוצתי באמצעות אומנות (סמינריון) קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד״ר דינה פריד
ב׳ א׳ היבטים רב תרבותיים בטיפול באומנות קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד״ר תמי איינשטיין
ב׳ ב׳ טיפול קצר מועד באמצעות אומנות קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד״ר מיכל לב
ב ב התמודדות עם מחלה, אובדן ושכול קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה תמר חזות
א׳ ב׳ טיפול באומנות במבוגרים וקשישים קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד״ר ורדה סורוק
א׳ שנתי הדרכה קבוצתית שנה א׳ הכשרה קלינית חובה מוריה גורן

שלומית קופלנד

ב׳ ב׳ מסע המטפל באומנות על ספירלת הזמן היהודי קורסים משותפים מעולמות התוכן של הטיפול באומנויות חובה ד"ר מיכל שרייבר
א׳ א׳ הישראלי והיהודי באומנות ישראלית עכשווית קורסים משותפים מעולמות התוכן של הטיפול באומנויות חובה פרופסור דוד אלכסנדר
ב׳ א׳ היבטים רב תרבותיים בטיפול באומנות קורסים ייחודיים לתחום האומנות החזותית חובה ד״ר תמי איינשטיין
ב׳ שנתי הדרכה קבוצתית שנה ב׳ הכשרה קלינית חובה ד״ר מיכל שרייבר

מוריה גורן

שלומית קופלנד

ג׳ שנתי הכשרה קלינית מתקדמת
(הדרכה קבוצתית שנה ג׳)
הכשרה קלינית מתקדמת חובה ד״ר מיכל שרייבר

מוריה גורן

שלומית קופלנד

ג׳ שנתי התמחות
(טיפול דיאדי ועבודה עם הורים)
התמחות חובה ד"ר דינה פריד
ג׳ שנתי התמחות
(טיפול באומנויות בהפרעות נפשיות לפי הגישה הנרטיבית)
התמחות חובה ד"ר מיכל שמחון
ג' שנתי התמחות

(טיפול בוויסות רגשי ב CBT Art)

התמחות חובה ד"ר יעל שרון

תנאי קבלה

תנאי קדם אקדמיים:
· תואר ראשון מתחום כלשהו, בכפוף לביצוע השלמות בתחומי הפסיכולוגיה ובתחום האומנות החזותית בהתאם לדרישות מתווה המל״ג 2010.

  • ציון סף לקבלה הינו ממוצע 85 במסגרת הלימודים לתואר ראשון. במקרים חריגים תופעל ועדת חריגים עבור מועמדים שאינם עומדים בקריטריונים הנ"ל (לא יותר מ-10%ממספר המועמדים).

 

השלמות פסיכולוגיה ואומנות:
· ההשלמות בתחום הפסיכולוגיה תבוצענה במסגרת המכללה האקדמית הרצוג או במוסד אקדמי אחר המוכר על ידי המל"ג, בציון משוקלל של לפחות 80 בכל מקצוע (*פירוט למטה)

  • 500 שעות התמחות והשלמות בתחום האומנות (**פירוט למטה)

*פירוט קורסי השלמה:

כל קורסי ההשלמה יילמדו במוסד אקדמי בעל היתר/הכרה על ידי המל״ג. ציון מינימום בקורסי השלמה אלה עומד על ממוצע 80. שעות השלמה אלה יהוו תנאי קדם ללימודים לתואר שני בטיפול באמצעות אומנויות-אומנות חזותית (במקרים חריגים המוסד יוכל לאשר שהשעות תושלמנה במהלך השנה הראשונה ללימודים).

 

פירוט השלמה של קורסי פסיכולוגיה מועמדים חייבים להוכיח סיום למידה בקורסים הבאים:

מבוא לפסיכולוגיה–2 נ"ז- 1 ש״ש
פסיכולוגיה התפתחותית –4נ"ז 2 ש״ש
פסיכופתולוגיה –4נ"ז 2ש״ש
מבוא לתיאוריות אישיות  –2נ"ז 1 ש״ש
שיטות מחקר – 2נ"ז 1 ש״ש
פסיכופיזיולוגיה (יסודות בפיזיולוגיה)–2 נ"ז 1 ש״ש
סטטיסטיק ה–2נ"ז 1ש״ש  

**פירוט התמחות והשלמות בתחום האומנות
1. בעלת תואר ראשון אקדמי מתחום האומנות החזותית

  1. מועמדת שאיננה בוגרת בתחום האומנות צריכה לצבור לפחות 300 שעות לימוד פורמאליות מתחום האומנות בציור, רישום ופיסול במסגרת מוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג או ממוסד מקצועי או אומנותי המוכר על ידי משרד החינוך ו/או משרד התרבות והספורט.

ובנוסף 200 שעות ניסיון מוכח בשדה האומנות (כגון קורסים פרטיים, תערוכות וכד׳) לעיתים תידרש הגשת תיק עבודות בתחום האומנות הרלוונטי נוסף על המצגת.

 

המכללה מציעה מסגרת של השלמות בתחום האומנות ובתחום הפסיכולוגיה ומזמינה אותך להצטרף ולהשלים את כל הנחוץ עבורך על מנת שתוכלי להגיש את מועמדתך לקראת שנת הלימודים תשפ״ד.

לחצו כאן לתוכנית ההשלמות

תהליך הרשמה

תהליך קבלה:

  • מילוי של טפסי ההרשמה ושליחת מצגת של  תיק עבודות בתחום רישום, ציור ופיסול (מינימום 15 עבודות) המייצג את יכולות המועמדת בתחום האומנות.
  • יש לצרף תעודות המעידות על כל דרישות הקבלה.
  • יש לצרף שני מכתבי המלצה מאנשי מקצוע הנושקים לתחום. (יש לצרף פרטי התקשרות של ממליצים)
  • ראיון קבלה: כחלק מהליך הקבלה יתקיים ראיון אישי וראיון קבוצתי בקמפוס היכל שלמה.

 

תנאי מעבר וזכאות לתואר שני:

המעבר משנה ראשונה לשניה מותנה בציון מינימום 80 בכל המקצועות , חוו"ד חיובית וציון עובר בעבודה מעשית.

קבלת התואר האקדמי  מותנית במילוי כל החובות האקדמיים בציון משוקלל של לפחות 80. סיום של 600 שעות עבודה מעשית בהצלחה ובציון עובר.

קבלה לשנה השלישית של העבודה המעשית המתקדמת מותנית בזכאות לתואר שני ובציון עובר במסגרת העבודה המעשית.

שכר לימוד

שכר הלימוד ללימודי תואר שני בטיפול באמצעות אומנויות M.A.A.T נקבע לפי ערך שנת לימודים אוניברסיטאית.

משך תוכנית הלימודים לתואר עצמו הוא שנתיים לפיכך גובה שכר הלימוד בתוכנית מלאה הוא 200%.
בנוסף, קיימת חובה של שנת סטאז', גובה שכר הלימוד בתכנית הסטאז' במכללת הרצוג נקבע גם הוא לפי ערך שנת לימודים אוניברסיטאית אחת.
גובה שכר הלימוד לפרטיו יחושב על ידי יחידת שכר לימוד בהתאם לתוכנית הלימודים של הסטודנט שנקבעה לו על יד ראש התוכנית.

מועמדים ללימודים החייבים בלימודי השלמה, יחויבו בתשלום נפרד, בסכום אשר ייקבע לפי ההשלמות בהן הם מחויבים. למעבר להשלמות לתוכנית התרפיות לחצו כאן

הכשרה מעשית

מסגרת ההתנסות המעשית מיועדת להכשיר את הסטודנטים באופן מעשי לקראת הפיכתם למטפלים עצמאיים באמצעות אומנות. עבודת השדה חיונית על מנת ללמוד ליישם עקרונות הנלמדים במסגרת תוכנית ההכשרה, לתרגל מגוון אופנים לארגון המערך וההתערבויות הטיפוליות המותאמות לצרכי המטופלים. ההכשרה המעשית מלווה בהדרכה פרטנית ובהדרכה קבוצתית מטעם התוכנית.

התנסות מעשית בשנה הראשונה:

בשנה הראשונה הסטודנט יופנה ליום עבודה אחד בשבוע ( סה"כ 200 שעות) למסגרת של סמינר קליני בקבוצות קטנות .ההכשרה תכלול צפייה פעילה בעבודה טיפולית של מטפל מנוסה ובתהליך הדרגתי של מעורבות בטיפול ופעילות מקצועית. יום העבודה כולל  2ש"ש פגישת הכנה עם המדריך לקראת המפגש הטיפולי,
2 ש"ש צפייה בטיפול ו2 ש"ש עיבוד והדרכה מסכמת.

התנסות מעשית בשנה השנייה:

בשנה השנייה הסטודנט יופנה ליום עד יומיים ( סה"כ 400 שעות) של עבודה מעשית עצמאית במסגרות טיפוליות מגוונות  ותכלול התנסות בארבעה טיפולים פרטניים ובהנחיית קבוצה אחת. עליו להשתלב בישיבות צוות, הדרכה ופעילויות מקצועיות במקום העבודה. הסטודנט ילווה בהדרכה פרטנית של מדריך מנוסה ובהדרכה קבוצתית המבוססת על הצגת טיפולים מטעם התוכנית..

במהלך השנה הסטודנטים נדרשים להגיש למדריך דיווחים שבועיים המסכמים את המפגשים הטיפוליים ובנוסף להציג דילמות לדיון ולמידה במסגרת ההדרכה הקבוצתית. בסוף השנה הסטודנטים נדרשים לכתוב עבודת סיכום על תהליך העבודה בשדה, מלווה בתובנות מקצועיות המשולבות בלמידה תיאורטית.

בתום הסמסטר הראשון ובתום השנה תתקיים ההערכה של הסטודנט במסגרת העבודה המעשית, אשר תעריך את התאמתו למקצוע. הסטודנטים משולבים בתהליך ההערכה.

+ מעבר משנה לשנה מותנה בחוות דעת חיובית של צוות ההדרכה ובציון עובר.

הסטודנט יקבל בתום הלימודים אישור המעיד על סיום 600 שעות במסגרת העבודה המעשית.

 

בשנה השנייה הסטודנט יידרש לכתוב עבודת סמינריון בתחום עבודת חקר מבוסס אומנות המלווה את אחד הטיפולים מתוך ההתנסות בשדה. בנוסף יידרשו להגיש עבודה מסכמת אודות התפתחות הזהות המקצועית במסגרת ההדרכה הקבוצתית.

שנה שלישית- עבודה מעשית מתקדמת הכוללת 960 שעות עבודה, הדרכה ולמידה.

בשנה השלישית הסטודנטים נדרשים לעבוד יומיים עד שלושה בשבוע במסגרת טיפולית או חינוכית, פרטית או ציבורית בתוך מוסדות מוכרים. בשלב זה הם יעבדו באופן עצמאי כמטפלים באומנות בליווי צמוד של מדריך מומחה בתחום הטיפול במסגרת אליה ישובצו ובהדרכה קבוצתית מלווה מטעם התוכנית. .

במהלך השנה הזו הסטודנטים נדרשים להגיש דוחות למדריך הפרטני, וסיכומים של תיאורי מקרה של מטופלים במסגרת ההדרכה הקבוצתית. בתום השנה הסטודנטים מגישים עבודה מסכמת מעמיקה על תהליך טיפול אחד ועל התפתחותם המקצועית.

אנשי סגל