סדרת תרבות: יבנה וחכמיה – ב'

הימים לאחר השמד ביהודה

הימים שאחרי גזירות אדריאנוס חייבו את המנהיגות הרוחנית והפוליטית לשקם את האומה. כך התחיל מפעל כינוס התורה שבעל פה עד ליצירת המשנה. במהלך הסדרה נכיר מקרוב את חכמי דור אושא, תלמידי רבי עקיבא, עד רבי יהודה הנשיא

מרצה: הרב ד"ר בני לאו

12 מפגשים

פתוח לקהל הרחב

הסדרה תתקיים בימי שלישי בין השעות 11:30-13:00

בקמפוס 'היכל שלמה' של מכללת הרצוג, רח' המלך ג'ורג' 58, ירושלים

 

                          בשל משבר הקורונה השיעורים עברו ללמידה באמצעות סרטונים הנשלחים לתלמידים הרשומים בלבד.

לפרטים והרשמה: מייל ednar@herzog.ac.il

ל' שבט תש"ף

25.2.2020

סמיכת חכמים בימי השמד בבקעת רימון והכינוס באושא

הימים שאחרי גזירות אדרייאנוס נקראים "שלפי השמד" ומתאפיינים ביצירת תנועת הישרדות מהוססת של חכמים  שביקשו לאסוף את שארית הידע שהצטבר עד לדור שלפניהם. כבר בתמונת הפתיחה של כנס היסוד נוכל להכיר את הדמויות של החכמים שילוו אותנו במהלך התקופה החדשה הזו.

י"ח אייר תש"ף 12.5.2020 רבי מאיר בעל הנס

תורתו של רבי מאיר היא תורת אור ללא מחיצות וקליפות. מאין הוא בא ולאן הלך? לאיזה עולמות הוא שייך? המפגש יהיה מבוא לדמות המאירה הזו שלמד גם אצל רבי ישמעאל גם אצל רבי עקיבא אבל גם אצל אלישע בן אבויה.

 

ז' אדר תש"ף
3.3.2020
 

 

רבי יהודה בר אילעאי – ראש המדברים בכל מקום

אביו של רבי יהודה היה משרידי תלמידי רבי אליעזר בן הורקנוס ותלמיד חבר של רבי טרפון. משנתו אינה משנת רבי עקיבא אלא באה מבית מדרש אחר. בגלל גישתו הפוליטית הפך להיות לאבן שואבת ולעיר מקלט ליהודים שאחרי גזירות אדריאנוס וככזה זכה  להקים את המרכז היהודי הגדול החדש.

כ"ה אייר תש"ף 19.5.2020 אלישע בן אבויה – "אחר"

המפגש עם "אחר" מגלה את סיפורו של החכם שפרש מבית המדרש. מסורות המפגש עם "אחר" מגלות סיפור מתח אישי ומוסדי שסופו מאבק איתנים של תלמידו רבי מאיר על שלום נשמתו.

כ"א אדר תש"ף 17.3.2020 רבי יוסי בן חלפתא – "נימוקו עמו"

החיים בעיר ציפורי היו מאתגרים כמו כל חיים יהודיים בכרך גדול של האימפריה. התרבות הזרה שלטה במקום והנציג של היהדות היה מוכרח להיות חלק מהנוף. דרך רבי יוסי בן חלפתא נוכל להכיר את מנגנוני ההתמודדות של יהדות עם התרבות הסובבת וגם את אתגרי החיים המשפחתיים שנולדים עם התמודדות זו.

ג' סיון תש"ף

26.05.2020

ברוריה "תנא ואשה"

ברוריה היא האם הקדמונית של כל לומדות התורה בכל הדורות. המפגש עם חכמי הדור היה מאד מסובך וטעון. נעמוד על תהליך צמיחתה, גדילתה בתורה עמידתה לצדו של רבי מאיר ועד לסיפור הנורא שבו ניסו להכשילה ולסלקה מן העולם הזה והבא.

 

כ"ח אדר תש"ף 24.03.2020 רבי אלעזר בן שמוע- התנא שנעלם

אחד מחכמי דור המייסדים של אושא נעלם במהלך הדרך. לעומת חבריו שנמצאים בכל מסכת ובכל סוגיה רבי אלעזר פשוט לא קיים. על ידי חקירת מקורות ועבודת שורשים נוכל להעלות השערה לסיבת הסתלקותו (שאינה תאונה מקרית אלא מכוונת) ונציץ גם למראה דמותו בזכרון הדורות הבאים.

י' סיון תש"ף
2.6.2020
 

רבי מאיר ומקומו במסורת ההלכה

אחרי שהכרנו את כל סביבתו של רבי מאיר ננסה לעמוד על מעמדו בבית המדרש לאורך הדורות. מצד אחד "סתם משנה כרבי מאיר" ומצד שני רבי מאיר לא נקרא בשמו. הסיפור שמסביר לנו את המתח הזה קשור לסיפור מרד בנשיא שרבי מאיר ניסה להוביל בבית המדרש באושא.

 

ו' אדר תש"ף 31.3.2020 רבי שמעון בר יוחאי בעולם הנגלה

רשב"י הוא מגדולי תלמידי רבי עקיבא. את המפגש נקדיש למקומו במסורת ההלכה. את דמותו של רשב"י כ"בן עליה" ואת המגמה ההלכתית שלו גם ביחס לעולם הכוונות וגם ביחס לעמי ארצות.

י"ז סיון תש"ף
9.6.2020
 

רבן שמעון בן גמליאל נשיא ישראל

מוסד הנשיאות שנחבל קשות ביבנה עם הריגת חכמי ישראל שוקם והועמד על רגליו על ידי רבן שמעון בן גמליאל. הוא הפך להיות לגורם המרכזי שמרכז ואוצר את החכמה כתשתית להקמת מפעל המשנה. חכמי הדור לא מיהרו לציית והוא נאלץ להתמודד עם רוחות המלחמה מבית.

כ"ז ניסן תש"ף 21.4.2020

רבי שמעון בר יוחאי בעולם הנסתר

סיפור רשב"י במערה הפך אותו לדמות היסוד של ספרות הסוד ולזה שכדאי לסמוך עליו בשעת הדחק. נעמוד על השתלשלות הסיפור בגרסאות שונות ובעיקר נעמוד על הפער בין דמותו של רשב"י כאיש ההלכה לבין דמותו ומעמדו כאיש המחבר בין כאן לשם.

כ"ד סיון תש"ף
16.6.2020
 

ראשית המאבק עם ההגמוניה בבבל

בזמן שרשב"ג מייצב את מעמד הנשיאות בא"י מבקש חנניה בן אחיו של רבי יהושע להקים מרכז שלטון יהודי בבבל. הוא קורא תגר על המרכז הא"י ומתחילה מלחמת מעמדות בין כאן לשם. רשב"ג לוחם בכל עוצמתו ומצליח להעמיד את שלטון העם היהודי בארץ ישראל לעוד כמה דורות.

 

 

בני זוג* רגיל
הרשמה מוקדמת עד ה 15.1.20  ₪ 565  ₪ 590
הרשמה מאוחרת  ₪  600  ₪ 630

100 ₪ דמי הרשמה (לא כלול במחיר)
*המחיר לכל אחד מבני הזוג

 

להרשמה לחצו כאן

לפרטים נוספים: 02-9937337 / rishum@herzog.ac.il